סיכום העשור (2019-2010) חלק א': גיבורי-על, עיבודים וישראלים בהוליווד

"הנוקמים 4: סוף המשחק".

"הנוקמים 4: סוף המשחק".

במהלך השבועות הקרובים, שיביאו אותנו עד שנת 2020 ותחילתו של העשור הבא, נפרסם כאן באידיבי סדרה של סקירות מקיפות מאת יונתן דורון על העשור המסתיים של 2010 עד 2019 בקולנוע. יסוקרו השחקנים, השחקניות, הבמאים, המוזיקה, ואפילו הכרזות – אז לקריאה של כל החלקים בסדרה, לחצו כאן! ואחרי שתסיימו, תוכלו גם להנות מסיכום העשור הקודם.

גיבורי-על

לקראת סוף העשור הקודם, במאי וביוני ב-2008, יצאו שני סרטים על גיבורי העל "איירון-מן" ו"הענק הירוק" (אז עם אדוורד נורטון). הראשון היה אחד הסרטים המצליחים של אותה שנה, ורוברט דאוני ג'וניור הופיע בשני בתפקידו כטוני סטארק/איירון-מן. ב-2010 יצא "איירון-מן 2", ב-2011 "ת'ור" ו"קפטן אמריקה", וב-2012 "הנוקמים" שהפתיע בהצלחתו הגדולה: הוא הרוויח מעל מיליארד דולר. ומשם "מארוול" המשיכו להפציץ עם "איירון-מן 3" ו"ת'ור 2", ב-2014 "קפטן אמריקה: חייל החורף" ו"שומרי הגלקסיה" שהצליחו מאוד, ב-2015 "הנוקמים: עידן האולטרון" ו"אנט-מן", ובכל השנים הבאות יצאו שלושה סרטים בשנה.

השנה יצא החלק האחרון של "הנוקמים" בגלגול הנוכחי של הסרטים האלה, שתפס את מקומו כסרט המצליח ביותר אי פעם.
היקום הקולנועי שיצרו "מארוול" הוא אירוע שלא היה כדוגמתו. "די-סי", חברת הקומיקס המתחרה של "מארוול", לא הצליחה לשחזר זאת עם סרטים על באטמן וליגת הצדק, על אף שגם להם סרטים מצליחים מאוד כמו "אקוומן" שהרוויח מעל מיליארד דולר.

שרירים

הקריירה של רוברט דאוני ג'וניור ידעה עליות וירידות רבות מאז שנות ה-80. הוא התפרסם, היה מועמד לאוסקר על התפקיד הראשי ב"צ'פלין" (1992), הסתבך עם סמים, ישב בכלא, אומץ חזרה לחיקה של הוליווד, שיחק בסרטי דרמה ("לילה טובה ובהצלחה." של ג'ורג' קלוני, למשל) ו"זודיאק" (של דיויד פינצ'ר) לצד הקומדיה של בן סטילר "רעם טרופי" (מועמדות לאוסקר כשחקן משנה) ובתפקיד הראשי בשני סרטי "שרלוק הולמס". שנה לפני הולמס הוא שיחק בסרט על גיבור-על בשם "איירון-מן", שהפכה אותו לכוכב גדול מאי פעם ולעשיר מאוד מאוד. בעשור האחרון גילם בעיקר את דמותו של טוני סטארק/איירון-מן בסרטי "הנוקמים" ואחרים. התפקיד הכניס לכיסו עשרות מיליוני דולר והוא עוד שחקן שיצטרך לגלות את עצמו מחדש כשיעזוב את עולם הקומיקס בתום החוזה שלו עם "מארוול". יש לי הרגשה שבעוד 20-15 שנים הוא יחזור בתפקיד נבל קומיקס כלשהו.

"טיפש, מטורף, מאוהב". ריאן גוסלינג, אמה סטון.

"טיפש, מטורף, מאוהב". ריאן גוסלינג, אמה סטון.

גם הקריירה של ריאן גוסלינג שינתה כיוון בעשור האחרון. מסרטים עצמאיים מוערכים (ו"היומן" הרומנטי המצליח) הוא שיחק בין 2010 ל-2018 בסרטים רבים ומגוונים, והוא גילה משהו שכריס פראט, ריאן ריינולדס ואחרים גילו על גופם בשנים האלה: אם תשקיע זמן בחדר כושר יגיעו תפקידים אחרים. ב"טיפש מטורף מאוהב" (2011) יש לו סצנה מפורסמת (ונהדרת) עם אמה סטון וללא חולצה, ומאז הוא לא רק מוזר עם חוש הומור שובבי אלא גם מושא תשוקה. הוא נראה טוב בחליפה, הוא שקט אך כריזמטי ולא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות. הוא שיחק בסרטים טובים לצד סרטים גרועים: "משחקי שלטון", "מקום בתוך היער", "רק אלוהים סולח", "מכונת הכסף", "לה לה לנד" ו"בלייד ראנר 2049". בשנה שעברה גילם את ניל ארמסטרונג ב"האדם הראשון". כרגע אין לו סרטים באופק, אבל הוא מקבל הצעות רבות וברגע שירצה הוא ישחק במשהו.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 - עלייתו של סקייווקר". אדם דרייבר, דייזי רידלי.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 – עלייתו של סקייווקר". אדם דרייבר, דייזי רידלי.

דיסני

"מארוול" שייכת לחברת "דיסני", שרכשו גם את "לוקאס פילם" של ג'ורג' לוקאס, והפיקו בעשור הנוכחי טרילוגיה שלישית ואחרונה של "מלחמת הכוכבים", שני סרטים מקדימים נוספים ("רוג אחת", "האן סולו") וגם את הסדרה The Mandalorian שתשודר בשירות הסטרימינג של דיסני-פלוס. "פיקסר" (של "דיסני") הפיקו בעיקר סרטי המשך בעשור הזה ורק ארבעה סרטים מקוריים: "אמיצה", "הקול בראש", "הדינוזאור הטוב" ו"קוקו". השלישי לא היה הצלחה גדולה מאוד אך הם עדיין שומרים על 100 אחוזי הצלחה.

"אלאדין". וויל סמית'.

"אלאדין". ויל סמית'.

2019 היתה שנה גדולה במיוחד ל"דיסני", שרכשה השנה את אולפני "פוקס", בעשור מוצלח מאוד. ב-1996 הופקה גרסה חיה של "על כלבים וגנבים" ("101 דלמטים" במקור) בכיכובה של גלן קלוז, על פי סרט האנימציה מ-1961. הסרט זכה להצלחה כה גדולה שהיה גם סרט המשך. עברו הרבה שנים עד שהגיע "אליס בארץ הפלאות" (2010) שהרוויח מעל מיליארד דולר. ואז סוף סוף ולמרבה הצער מישהו החליט שזה רעיון טוב להפיק גרסאות חדשות לכל סרט מצויר שאי פעם הפיקו. "סינדלרה", "ספר הג'ונגל", "היפה והחיה", "דמבו", "אלאדין" ו"מלך האריות", ובקרוב צפויים "היפהפייה והיחפן", "מולאן", "בת הים הקטנה", "לילי וסטיץ'", "הגיבן מנוטרדם" ו"פינוקיו". וכך הגיע לעולם גם "מלפיסנט" (הרעה מ"היפהפייה הנרדמת"), שהצליח מאוד והשנה היה סרט המשך פחות מוצלח, ובשנה הבאה יגיע גם "קרואלה" על הרעה מ"על כלבים וגנבים" בכיכובן של אמה סטון ואמה תומפסון.

"מקס הזועם: כביש הזעם". שרליז ת'רון.

"מקס הזועם: כביש הזעם". שרליז ת'רון.

עיבודים וחידושים

ב"דיסני" רוכבים על גל נוסטלגיה, שבו גם סדרות טלוויזיה מחודשות ("הוואי 5-0", "מקגיוור", "שושלת") וחוזרות ("ויל וגרייס", "רוזאן", "מרפי בראון"). נעשו עוד הרבה המשכים וחידושים לסרטים משנות ה-80, כולל בלייד ראנר, מכסחי השדים, וולסטריט, התנגשות הטיטאנים, טרון, רובוקופ, וגם זכרון גורלי וקו הדממה (שניהם מ-1990), מקס הזועם (הראשון יצא ב-79'); צוות לעניין (על פי הסדרה), רחוב ג'אמפ 21 (על פי הסדרה), החבובות. בעשור הנוכחי סילבסטר סטלון המשיך לגלם את רוקי בשני סרטי "קריד", דמות שנולדה בסרט מ-1976 שהוא כתב בשביל עצמו, ואת "רמבו" שהחל ב-1982. ארנולד שוורצנגר חזר לסרטים נוספים של "שליחות קטלנית", ברוס ויליס גילם שוב את ג'ון מקליין ב"מת לחיות 5" (2013), ויו ג'קמן השלים עם "לוגאן" (2017) 17 שנים כוולברין. טום קרוז מצלם כעת שני סרטי המשך ל"משימה בלתי אפשרית" אחרי שהסרטים האחרונים היו המצליחים ביותר בסדרת הסרטים שהחלה ב-1996. ובשנה הבאה גם נראה את סרט ג'יימס בונד האחרון של דניאל קרייג, כנראה, שכיכב בעשור הזה ב"סקייפול" ו"ספקטר", שני הסרטים המצליחים ביותר בסדרה הוותיקה (בהפרש ניכר יותר מכל הסרטים שלפניהם).

כל דור ודור מקבל בקולנוע גרסאות חדשות לספרים הקלאסיים "אנקת גבהים", "ג'יין אייר", "אנה קרנינה", "טרזן", ובדרך גם "אמה" חדש על פי ג'יין אוסטין (היא כתבה שישה ספרים בלבד; לו רק מישהו בהוליווד היה מציע לה חוזה שווה).

"זה".

"זה".

אחרי ירידה בעשור הראשון של המאה חזרו גם לעיבודים של ספרים של סטיבן קינג, כולל גרסאות לספרים של קינג שעובדו בעבר: "קארי" (1976, 2013), "זה" (מיני סדרה ב-1990, חולק לשני סרטים ב-2017 וב-2019) ו"בית קברות לחיות" (סרט וסרט המשך ב-1989 וב-1992). החודש יוצא "דוקטור סליפ" בכיכובו של יואן מקגרגור, על פי ספר ההמשך שקינג כתב ל"הניצוץ". בנוסף למיני סדרות על פי יצירותיו גם רצות כמה וכמה סדרות על פי ספרים שלו ויש את "קאסלרוק" שמאגדת דמויות מכל מיני יצירות שלו.

ישראלים בהוליווד

הסדרה "בטיפול" פתחה את הדלת ליוצרים ישראליים בארצות הברית. הסדרה זכתה לגרסה של HBO ובעקבות הפיכת "חטופים" ל"הומלנד" המצליחה מאוד, הגיעו מכירות של פורמטים נוספים(!) וגם לסרטים. "החוב", "האיש הכי כועס בברוקלין", "הגננת" הפכו לסרטים דוברי אנגלית, HBO הפיקה ושידרה את "הנערים" (Our Boys) דוברת העברית וערבית. וגם שחקנים, ובעיקר גל גדות, כמובן, שכבשה את התפקיד של וונדר וומן והפכה לכוכבת גדולה עד שנדמה שכולם מכירים את שמה (עוד ילמדו לבטא את ה-T בסוף "גדות").

"הומלנד". קלייר דיינס.

"הומלנד". קלייר דיינס.

נטפליקס

שינוי גדול, שיהפוך למשמעותי עוד יותר בשנים הקרובות, הביא שירות הסטרימינג של "נטפליקס". עם השקעה כספית שנתית ענקית. הם משכו אליהם יוצרים מובילים לסדרות טלוויזיה ולסרטים כמו מרטין סקורסיזה, אלפונסו קוארון, סטיבן סודרברג והאחים כהן. האם סרט הוא סרט קולנוע אם הוא לא מוקרן בבתי הקולנוע? יש סרטים שלא יביאו הרבה אנשים לקולנוע אך ימשכו צופים רבים בבית. בעשור הזה היו יותר סרטים מאי פעם שהרוויחו מעל מיליארד דולר ויותר אבל רובם סרטי המשך שהופכים אותם לאירועים, שפונים בעיקר לקהל צעיר, שאין לו בעיה לצפות בסדרות ובסרטים שלו במסך טלפון קטן.

בחלקים הבאים של הסקירה אתמקד בשחקנים שפרצו בעשור הזה, במאים, כרזות מוצלחות ועוד.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?