סיכום העשור (2019-2010) חלק ז': סרטי אנימציה

"סרט לגו".

"סרט לגו".

סיכום העשור באידיבי ממשיך עם המאמר השביעי בסדרה מאת יונתן דורון. אם פספסתם חלק כלשהו בסדרה, לחצו כאן! ואחרי שתסיימו, תוכלו גם ליהנות מסיכום העשור הקודם.

המון סרטי אנימציה מגיעים לבתי הקולנוע שלנו, בעיקר סביב החגים כדי שיהיה לילדים מה לראות בחופש. ביניהם אפשר למצוא סרטים מדובבים שמגיעים מכל העולם ומיועדים בעיקר לילדים, ולעתים רחוקות גם סרטי אנימציה יפניים (מגיע קומץ קטן מהשפע שמופק שם).

בסקירה הזו אבחן את סרטי האנימציה של העשור דרך ששת האולפנים הגדולים שמספקים את סרטי האנימציה שאנחנו רואים, אבל ראשית אציין בייחוד את אחד הסרטים המוצלחים והמצליחים מהז'אנר: "סרט לגו" שהצלחתו הובילה לסרטי המשך (כמו כל הצלחה בתעשייה, בעיקר באנימציה) ומבוססת על מותג קיים, עוד מגמה בעלייה למרבה הצער.

וכמובטח, הנה שישה אולפנים שמספקים את סרטי האנימציה שאנחנו רואים:

דיסני: אחרי עשור מצליח מאוד-מאוד בשנות ה-90 (עם "היפה והחיה", "אלאדין", "מלך האריות", "פוקהונטס", "טרזן") ועם תחרות גוברת של אולפני אנימציה מתחרים (ראו בהמשך) חלה ירידה גדולה באיכות הסרטים וברווחים של הסרטים בעשור הראשון של המאה ה-21 (שני הטובים שבהם היו בסוף העשור: "בולט" ו"הנסיכה והצפרדע"). בעשור הזה שבו להוביל את טבלת הסרטים המצליחים של השנה עם "זוטרופוליס", "לשבור את הקרח" ו"ראלף ההורס" עד כדי כך שלשני האחרונים היו גם סרטי המשך בקולנוע, דבר נדיר בתולדות סרטי האנימציה של דיסני. "לשבור את הקרח" הפך לתופעה ולסרט האנימציה המצליח ביותר אי פעם.

פיקסר: בעשור הנוכחי התמקדו, למרבה הצער, בעיקר בסרטי המשך (מצליחים מאוד, כולל "מוצאים את דורי" ו"משפחת סופר-על 2") והפיקו 4 סרטים מקוריים בלבד: "אמיצה", "הקול בראש", "הדינוזאור הטוב" ו"קוקו". "הדינוזאור הטוב" לא הצליח ברמות שהם רגילים אבל עדיין הרוויח יפה ולא שבר את 100% אחוזי ההצלחה של האולפן. בשנה הבאה יהיו שני סרטים מקוריים: "קדימה" (עם קולותיהם של כריס פראט וטום הולנד כאחים) ו"נשמה" (עם קולותיהם של ג'יימי פוקס וטינה פיי), בתקווה שימשיכו במגמה הזאת (לא של סרטים בעלי מילה אחת אלא לא רק סרטי המשך).

דרימוורקס: פתחו ב-1998 עם שני סרטי אנימציה ("עבודת נמלים" ו"נסיך מצרים") ובעשור הבא הפיקו סרטים רבים, כולל ההצלחות הענקיות "שרק", "מדגסקר" ו"קונג פו פנדה". מלבד סרטי המשך לכל אחד מהם, בעשור הנוכחי ההצלחה הגדולה היחידה שלהם הם שלושת סרטי "הדרקון הראשון שלי".

"הדרקון הראשון שלי".

"הדרקון הראשון שלי".

לייקה: הפיקו 5 סרטים, הראשון שבהם "קורליין" (2009), בשיטת סטופ-מושן (stop motion) שדורשת סבלנות מטורפת. הסרטים, שלכל אחד מהם מראה ייחודי מושקע ויפהפה, זכו ליותר הערכה מהצלחה כספית: "פארנורמן", "הקופסונים" (The Boxtrolls), "קובו- אגדה של סמוראי" ו-Missing Link, שגם שמו של יו ג'קמן לא הצליח להביא אליו צופים. כמו בכל סרט אנימציה של ימינו, שחקנים מובילים מדבבים את הדמויות הראשיות. "קובו" לא מתאים לילדים צעירים ובכל הסרטים שלהם הם משחקים עם הקונבנציות.

"הקופסונים".

"הקופסונים".

אילומנשיין (Illumination, "הארה"): הסרט הראשון שלהם, שפתח את העשור ב-2010, היה "גנוב על הירח" (Despicable Me) בכיכובו של סטיב קארל. הסרט הצליח מעבר למצופה, ואחרי שלוש שנים הגיע ההמשך שהצליח עוד יותר ונשק לקו מיליארד הדולר. מאז הופק עוד סרט המשך שעבר את קו המיליארד דולר, ושני סרטים על "המיניונים", הדמויות הצהובות שמדברות ג'יבריש מהסרט הראשון. הסרט הראשון עליהם הרוויח מעל מיליארד דולר והסרט השני יגיע ב-2020. האולפן הצעיר זכה להצלחה גדולה גם עם שאר סרטיהם, כולל "הגרינץ'", "לשיר" ושני סרטי "החיים הסודיים של חיות המחמד". הסרטים שלהם פונים בעיקר לילדים אך לפי ההכנסות של סרטיהם אין ספק שגם מבוגרים נהנים מהם.

סוני: כל ששת הסרטים שלהם בעשור מבוססים על מותגים ידועים, כולל "הדרדסים", "אנגרי בירדס" (על פי המשחק) ו"ספיידרמן: מימד העכביש" בעל המראה הייחודי.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?