"פורד נגד פרארי" – ביקורת #2: לכריסטיאן בייל סיכוי טוב באוסקר

"פורד נגד פרארי". כריסטיאן בייל.

"פורד נגד פרארי". כריסטיאן בייל.

עולם הרכב ומכוניות המרוץ, ובוודאי זה של שנות ה-60 בארה"ב, היה גברי (ולבן) מאוד לכן אין כמעט נשים ב"פורד נגד פרארי". יש בסרט בן השעתיים וחצי הרבה מנועים, צמיגים, נהגים וגברים בחליפות. בחלק גדול מהסרט רואים מישהו נוהג אבל זה לא משעמם.

קרול שלבּי (מאט דיימון, שנדמה שנעדר הרבה זמן מסרטים), אלוף מרוץ 24 השעות "לה מאן", נאלץ לפרוש מהספורט מסיבות בריאותיות ומשתמש בפרסום שלו למכירת מכוניות. מלבד זה אין לו חיים פרטיים, לא חושפים פרט נוסף כלשהו עליו מעבר לעבודתו. אחד ממכריו הוא קן מיילס (כריסטיאן בייל), מוסכניק נשוי חובב מרוצים ממוצא בריטי, עם בן שמעריץ אותו. קרול מגייס את קן לעזרתו כשחברת "פורד מוטורס" שוכרת אותו כדי לעצב את מכונית המרוצים הראשונה שלהם. המטרה הסופית: זכייה במרוץ "לה מאן".

הרבה מסרטיו של הבמאי ג'יימס מנגולד מבוססים על צמדים ו"נגד", ביניהם "כמו יום ולילה" עם טום קרוז וקמרון דיאז, "הולך בדרכי" עם ואקין פינקס וריס וית'רספון ו-"3:10 ליומה" עם ראסל קרואו וכריסטיאן בייל.
הקרב במקרה הזה מתמקד, כמובן, בצד האמריקאי, של "פורד" ואנשיה. רוב הזמן מצליח הסרט לאזן יפה בין הנהג לשעבר שנאלץ להתמודד עם ה"חליפות" ב"פורד" ולתווך בין השאיפות המשותפות למציאות בשטח, ובין איש המשפחה שמיועד לנהוג במכונית המרוץ שעליה עובדים. בין שחקני המשנה ניתן לציין לטובה את ריי מקינון ("דדווד") שמגלם את פיל, יד ימינו של קרול.

הסרט טוב עם מעט מדי רגעים מיוחדים או יוצאי דופן, חוץ מהקטע שבו קרול לוקח את הנרי פורד ה-2 (טרייסי לטס, "ליידי בירד") לנסיעה במכונית החדשה. המוזיקה מוצלחת ואפשר היה להשתמש בשירותיה יותר.
זה אחד מהסרטים שנהנים מהם יותר בבית קולנוע מאשר בצפייה בבית (או חס וחלילה בטלפון) בשל הגודל והעוצמה של מה שקורה. זו לא דרמה קאמרית. החלקים המיותרים הרבים הם בתוך הקטעים, תוספות מיותרות, בעיקר כשדמויות שונות מציינות את המובן מאליו, מסבירות משהו שעדיף היה להניח לקהל להבין לבד, שבמציאות לא היתה סיבה לדמויות להגיד. ואין שום הצדקה לכל דקה אחרי סוף המרוץ שאליו מוביל כל הסרט. ובזמן המרוץ בסוף יש יותר מדי תקריבים וחסרו לי צילומים שיראו את מיקום המכוניות וההפרשים ביניהן.

לא רק אך בעיקר עם ליאו ביבי (ג'וש לוקאס) מ"פורד" מראה, פעם נוספת, שהכול אישי, גם בדרגות הגבוהות ביותר, כשכסף גדול מאוד מעורב בעסק. בקטע שבו אשתו של קן (קטרינה באלף מהסדרה "זרה" [Outlander]) נוהגת מהר יש ניסיון מיותר ליצור דרמה ומתח מקטע עימות בין בעל ואישה.

"פורד נגד פרארי".

"פורד נגד פרארי".

לגבי סיכויי הסרט בעונת הפרסים המתקרבת: אני מקווה מאוד שדיימון ובייל יתמודדו שניהם כשחקנים בתפקיד ראשיים ולא יַגלו אחד מהם לשחקן משנה (לבייל סיכוי טוב להיות מועמד). אם הסרט יצליח הוא יכול להיות מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר בזכות הקטגוריה המורחבת, וכמו סרטי מכוניות אחרים כמו "ימי הרעם" ו"הפרס הגדול" הוא צפוי להיות מועמד בקטגוריות הצליל.

דירוג: ★★★☆☆

פורד נגד פרארי (ארה"ב, 2019)
בימוי: ג'יימס מנגולד | תסריט: ג'ז באטרוורת'ג'ון-הנרי באטרוורת'ג'ייסון קלרג'יימס מנגולד | משחק: כריסטיאן ביילמאט דיימוןג'ון ברנת'ל, קטרינה באלףריי מק'קינוןג'וש לוקאס | מוסיקה מקורית: מרקו בלטרמי | צילום: פדון פאפאמייקל
הפצה: פורום פילם, החל מה-14.11.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?