"דיוקן של נערה עולה באש" – ביקורת: פוטנציאל שנופל ליותר מדי רגעים מתים

"דיוקן של נערה עולה באש". נעמי מרלן, אדל האנל.

"דיוקן של נערה עולה באש". נעמי מרלן, אדל האנל.

"דיוקן של נערה עולה באש" הוא סרט דרמה צרפתי תקופתי, שזכה בפרס התסריט בפסטיבל קאן, והיה לו פוטנציאל להיות סרט טוב אבל הרעיון שלו מוצלח יותר מהביצוע. אפילו השם המוצלח, שנשמע כמו שם של יצירה אמיתית, חוטא לסרט גם אם הוא משמש בעיקר כמטפורה.

יש סיפור מסגרת קטן ומיותר ורוב העלילה מתרחשת ב-1770. ה"נערה" שבשם המקורי של הסרט היא "ליידי", כלומר "אישה" וגם מעיד על המעמד שלה. זוהי אלואיז (אדל האנל בת ה-30 מ-"120 פעימות בדקה") שחזרה לאחרונה לגור באחוזה המשפחתית בצרפת עם אמה ומשרתת. מריאן (נעמי מרלן, שנראית כמו בת דודה צרפתייה ופחות יפה של אמה ווטסון מסרטי הארי פוטר) מובאת כדי לצייר דיוקן שלה מאחורי גבה, מבלי שהיא תדע שזו המשימה שלשמה הגיעה.

הסרט מתמקד בדמויות הנשים: אלואיז ומריאן והמשרתת, ורואים ושומעים גברים רק בהתחלה ובסוף. בתפקיד משני ואלריה גולינו מגלמת את אמה של אלואיז. גולינו דוברת צרפתית, איטלקית ואנגלית ומשחקת בשלוש השפות (ובסרט זה משתמשת בשתי הראשונות), כולל כמה שנים בארצות הברית עם "איש הגשם" ו"רוקד עם טייסים" (הפרודיה המוצלחת על "אהבה בשחקים" עם צ'רלי שין).

"דיוקן של נערה עולה באש". נעמי מרלן.

"דיוקן של נערה עולה באש". נעמי מרלן.

פעם הקצב היה שונה, דיברו יותר לאט, וזה בולט מאוד במקרה הזה. זה בסדר ובדרך כלל מעניין לראות איך נגיעות צבע על בד יוצרות פנים ומרקמים אבל יש לאורך כל הסרט יותר מדי רגעים "מתים", שנמשכים יותר מדי; דוגמה קטנטנה: למה צריך לראות ארבעה מסמרים נכנסים לתוך מסגרת עץ, לא היה מספיק להראות שניים? יש דברים שמתאימים להתחלת סרט כדי להכניס אותנו לאווירה ולעולם שבו הוא מתרחש, שהופכים למיותרים בחלק האחרון של הסרט.

גם אם מה שקורה הוא צפוי זה יכול להיות מעניין, מרתק, מבדר ו/או מרגש. אבל ככל שהסרט מתקדם (הוא כמעט שעתיים) הוא מדשדש, דורך במקום ולא מלהיב כפי שהוא צריך להיות. יש קטע טוב מאוד של שירה סביב מדורה והרבה פריימים (בעיקר בתוך הבית בכלל ובמטבח בפרט) שנראים כמו לקוחים מציורים בזכות העמידה, העיצוב, האור, הצבעים, חלקם יפים מאוד.

"דיוקן של נערה עולה באש". אדל האנל.

"דיוקן של נערה עולה באש". אדל האנל.

אמנם הקטע האחרון מוצלח אולם הוא מגיע אחרי יותר מדי רגעים משעממים, כמו לקבל מנה יפה על צלחת מעוצבת כשאתה כבר שבע. הסרט היה צריך להסתיים לפני כן בדיוקן עם הספר.

דירוג: ★★½☆☆

דיוקן של נערה עולה באש (צרפת, 2019)
בימוי: סלין סיאמה | תסריט: סלין סיאמה | משחק: אדל האנלנעמי מרלןלואנה בז'רמיולריה גולינוכריסטל ברארס | צילום: קלייר מתון
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-14.11.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

סרט ארוךךךךך ומאבד את הפואנטה….. חבל

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?