"פורד נגד פרארי" – ביקורת #3: סוחף ומהנה עם סצינות מיותרות

"פורד נגד פרארי". כריסטיאן בייל, מאט דיימון.

"פורד נגד פרארי". כריסטיאן בייל, מאט דיימון.

"פורד נגד פרארי" הוא דרמת מרוצים המבוססת על סיפורם האמיתי של קרול שלבי, נהג מרוצים לשעבר ומנהל עסק לבניית מכוניות מרוץ ושל קן מיילס, מכונאי ונהג מרוצים, אשר מציגה את הדינמיקה המיוחדת ביניהם וההישג המפעים אליו הגיעו בשנת 1966. הסרט מתחיל טוב מאוד בצלילה עמוקה לתוך עולם הרכב, אך מתלכלך בסצינות מיותרות שנועדו לנפח את העלילה ללא צורך. ובכל זאת, מדובר בסרט סוחף ומהנה לצפייה על המסך הגדול.

אין אחידות באיכות ובתוכן סרטיו של הבמאי ג'יימס מנגולד – מסרטים שאהבתי מאוד, הדרמה "נערה בהפרעה" (1999), המערבון "3:10 ליומה" (2007) וסרט הפעולה-מד"ב "וולברין" (2013) ועד לסרטים שהיו סבירים עד בלתי צפיים – "כמו יום ולילה" (2010) ו"קייט וליאופולד" (2001). הוא ללא ספק יודע להציג מכלול סיפורי בצורה טובה, אך מתקשה להתמקד בעיקר, מה שלא רק פוגם בקצב של הסרט, אלא גם מסכן את העיניים שלי מפגיעה אחרי מספר רב של גלגולי עיניים.

כשאנשי השיווק של חברת המכוניות "פורד" הגיעו למסקנה שכדי למשוך קהל צהיר יותר, הם צריכים לנער מעט את התדמית המשפחתית והאמינה של המותג ולשדר עוצה ומהירות, כדוגמת פרארי, הזוכה הבלתי מעורערת במרוצי המכוניות, הם רותמים את עזרתו של קרול שלבי (מאט דיימון, "סיפורו של וויל האנטינג", סרט "ג'ייסון בורן"), נהג המרוצים האמריקאי היחיד שניצח את מרוץ "לה-מאן" המאתגר, שנאלץ לפרוש מנהיגה ופתח חברה קטנה לבניית מכוניות מרוץ. מעבר לידע שלו במכוניות, היתרון הגדול של שלבי הוא ההבנה שלו באנשים. שלבי סומך רק על איש אחד שיוכל לעזור לו במשימה שהוטלה עליו – קן מיילס (כריסטיאן בייל, טרילוגיית "באטמן" של נולאן, "אמריקן פסיכו").

מיילס הוא מכונאי ונהג מרוצים מוכשר ביותר עם בעיות אישיוּת שיצרו לו תדמית שלילית בתעשייה. יש לו את האישה המושלמת (קייטריונה בלפה, "Outlander") והילד הכי מתוק שאפשר למצוא (נואה ג'ופ, "פלא", "מקום שקט"), שעומדים איתו בכל הטלטלות שחייו מזמנים לו. כדי לזכות בכבוד המדהים ולהרגיע את הפגיעה באגו השברירי של הנרי פורד השני (טרייסי לטס, "העיתון", "ליידי בירד"), שלבי ומיילס בעזרתו של פיל רמינגטון (ריי מקינון, "סערת רוחות") מנסים לבנות את המכונית המושלמת ולהעיף את פרארי מכס המלכות, תוך ניווט בסבך הפוליטיקה הארגונית של החברה הענקית "פורד".

מאט דיימון הבוסטוני מאמץ מבטא טקסני לתפקיד ולמרות שהוא משחק טוב, הסרט סובל מעודף קטעים מיותרים איתו. בייל, ששב לשתף פעולה עם מנגולד אחרי "3:10 ליומה", הוא תענוג לצפייה. עוצמות הרגש בתוך מעטה הגבריות החזקה מוצגים נפלא במבטא בריטי (סוף סוף), כמו במקורות שלו. לא רק שדמותו של ליאו ביבי אותו מגלם ג'וש לוקאס מעצבנת, אלא גם צורת המשחק שלו בלתי נסבלת. ג'ון ברנת'ל (סדרת "המעניש") מופיע לא מעט, אבל בכל זאת נשאר כמעט זניח. על אף הנפילה לקלישאה של האישה של גיבור הסרט, קייטריונה בלפה משאירה טעם מצוין ביצירת דמות עגולה (עד כמה שהתסריט אפשר לה).

"פורד נגד פרארי". קטרינה באלף.

"פורד נגד פרארי". קטרינה באלף.

זוויות הצילום בקטעי המרוץ מלהיבים וחיתוכי העריכה התכופים במהלכם תורמים לתחושה של המהירות האדירה בה המכוניות שועטות קדימה. אי אפשר להישאר אדיש אליהם. העיצוב התקופתי סביר, אך מלבד המכוניות היפהפיות שמצטלמות נהדר, הוא לא ממש מובהק, ואולי באופן מכוון.

המלווה חובב הרכב שלי אמר שלחובבי רכב זה סרט חובה, כי הוא מציג אירועים ששינו את העולם המוטורי באופן די נאמן ומהנה. ובתור מישהו שלא משנה לו בכמה שניות המכונית שלו מאיצה ל-100 קמ"ש, אני יכול לאשר שלמרות האופי הגברי של הסרט (יש דמות משנה אחת נשית), הוא מתאים לכולם.

דירוג: ★★★☆☆

פורד נגד פרארי (ארה"ב, 2019)
בימוי: ג'יימס מנגולד | תסריט: ג'ז באטרוורת'ג'ון-הנרי באטרוורת'ג'ייסון קלרג'יימס מנגולד | משחק: כריסטיאן ביילמאט דיימוןג'ון ברנת'ל, קייטריונה בלפה | מוסיקה מקורית: מרקו בלטרמי | צילום: פדון פאפאמייקל
הפצה: פורום פילם, החל מה-14.11.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?