"רצח כתוב היטב" – ביקורת: הקצב מגחיך באופן לא חיובי את העלילה

"רצח כתוב היטב". ג'יידן מרטל, ריקי לינדהום, מייקל שאנון, דון ג'ונסון, ג'יימי לי קרטיס, טוני קולט, קת'רין לנגפורד.

"רצח כתוב היטב". ג'יידן מרטל, ריקי לינדהום, מייקל שאנון, דון ג'ונסון, ג'יימי לי קרטיס, טוני קולט, קת'רין לנגפורד.

"רצח כתוב היטב" הוא דרמת תעלומה בסגנון ספריה (והסרטים המבוססים עליהם) של אגת'ה כריסטי על רצח שמתרחש באחוזה, אשר כל המשפחה ומקורביה חשודים במעשה. כפי שהמעמד דורש, העלילה מלאת תפניות והצופים עסוקים בלנחש מיהו האשם האמיתי, אבל הגילויים המוקדמים שמנטרלים את המתח והבימוי הבעייתי מרחיקים את הצופים מלשבת בקצה המושב בציפייה לבאות. התסריט חסר המעוף לא ממש עוזר לסרט להתרומם. אולי היחידים שעשויים להנות ממנו הם צעירים שלא צפו בסרט תעלומה מימיהם.

ריאן ג'ונסון דווקא יודע לכתוב ולביים סרטים טובים עם תפניות עלילתיות כמו "בריק" (2005) המשונה והמסקרן, "האחים בלום" (2008) החביב והמשעשע ו"לופר" (2012) הסוחף (וכנראה זו הסיבה שניתנה לו ההזדמנות לכתוב ולביים את הסרט השני בטרילוגית ההמשך של "מלחמת הכוכבים" – "הג'דיי האחרון" מלפני שנתיים), אך משום מה, בסרט זה הוא מפספס בגדול. הניסיון לקשט את הסרט בסצינות פסודו-מתוחכמות גורם לקצב שלו לקרטע ולהגחיך (באופן לא חיובי) את העלילה. לפעמים כדאי לעבוד עם הנוסחה הקלאסית ולשבור ממנה רק קצת, בייחוד כשמצליחים לגייס לסרט שחקנים מוכשרים כמו פה.

"רצח כתוב היטב". כריסטופר פלאמר.

"רצח כתוב היטב". כריסטופר פלאמר.

הרלן ת'רומבי (כריסטופר פאלמר, "בגינרס", "שניים עשר קופים") הוא סופר ספרי מתח ותיק ומצליח עם חיבה לדרמטיות. יש לו שני ילדים – בתו לינדה (ג'יימי לי קרטיס, סרטי "האלווין", "דג ושמו וונדה") הקרייריסטית, שנשואה לריצ'ארד (דון ג'ונסון, "מיאמי וייס", "נאש ברידג'ס") ואם לרנסום (כריס אוונס, "קפטן אמריקה"), ובנו וולט (מייקל שאנון, "צורת המים", "סערת רוחות") שמנהל את הוצאת הספרים בבעלות אביו. ביחד עם כלתו ג'וני (טוני קולט, "טרה", "החוש השישי") מבנו שנפטר, בתה מג (קת'רין לנגפורד, "13 סיבות", "באהבה, סיימון") ואמו הקשישה (קיי קאלן, "לויס וקלארק") מתכנסת כל המשפחה באחוזתו רחבת הידיים כדי לחגוג לו יום הולדת. וכמו באחד מסרטי המתח שכתב, בבוקר למחרת הרלן מתגלה בחדרו עם גרון משוסף.

כמתבקש, בלשים (בגילומם של לקית' סטנפילד, "תברח" ונואה סגן, "לופר") מגיעים לחקור את האירוע וכל הנוכחים מוחזקים בחזקת חשודים. אליהם מתלווה הבלש הפרטי חד ההבחנה בנואה בלאנק (דניאל קרייג, ג'יימס בונד בארבעת הסרטים האחרונים ובסרט הבא) עם המבטא הדרומי הכבד שמחפש את הזווית הלא צפויה לאירוע ומעורר אי נוחות בקרב המשפחה.

הקשר הקרוב של הרלן עם האחות הצמודה שלו, מרתה (אנה דה ארמס, "בלייד ראנר 2049", "כלבי מלחמה"), מסמן לבלאנק שהיא המפתח לפענוח התעלומה והיא נשאבת בעל כורחה לחקירה. היחסים המורכבים של הרלן עם כל אחד מבני המשפחה גורמת למניעים של כולם להיראות אפשריים והירושה הנכבדת שנמצאת על הכף רק מקרבת את רמת הלחץ של המשפחה הכוחנית ממילא לכדי פיצוץ.

"רצח כתוב היטב".

"רצח כתוב היטב".

ריכוז של שחקנים רציניים כמו בסרט זה בדרך כלל מאותת שהסרט כנראה יהיה לא ממש טוב (אולי נשענים יותר מדי על איכות המשחק ולכן הבימוי מתרשל?), ולצערי, סרט זה הוא לא היוצא מן הכלל. לפחות איכות המשחק הייתה כמצופה. טוני קולט היא שחקנית נפלאה. למרות שכמו שאר השחקנים, גם היא מקבלת נתח קטן מזמן המסך, היא מתבלטת לטובה. כריס אוונס כובש כתמיד עם החיוך הממזרי שלו. בשנים האחרונות ג'יימי לי קרטיס סובבת סביב אותה דמות קשוחה ומעט משונה, בקטע קומי, והיא שבה אליה כאן בצורה טובה. דניאל קרייג מפליא במשחק תיאטרלי-במידה ויוצר דמות ייחודית ומקסימה. הצלע החלשה בסרט היא דה ארמס (עם התפקיד המשמעותי ביותר), שעל אף היופי המסנוור שלה, היא לא אמינה במיוחד, אם כי זה לא מפריע למהלך התקין של העלילה. אולי ליהוק אחר לתפקידה היה מספק אלמנט מלהיב יותר.

העיצוב היה מוקפד, מבחירת הריהוט הקפדנית לאוסף הפריטים האקלקטי שמפוזר בכל האחוזה, כולל ציורים מרשימים (ביניהם הומוריסטיים מעט), ועד לפיתוחים שעל מבנה האחוזה. התלבושות אפיינו כל דמות באופן מובהק והצבעוניות שלהן משכו את העין.

"רצח כתוב היטב". דניאל קרייג.

"רצח כתוב היטב". דניאל קרייג.

איכות לא גבוהה מעולם לא הרתיעה אנשים מללכת לקולנוע, ולמרות הבינוניות המרגיזה של הסרט (והמשך הארוך המיותר שלו), הוא מצליח בקופות בארה"ב וגם מחוצה לה. ובכל זאת, אם אתם חייבים לצפות בו, יש בו נקודת אור – הוא יחסית קליל ומשעשע לפרקים.

דירוג: ★★☆☆☆

רצח כתוב היטב (ארה"ב, 2019)
בימוי: ריאן ג'ונסון | תסריט: ריאן ג'ונסון | משחק: דניאל קרייגכריס אוואנסאנה דה ארמאסג'יימי לי קרטיסדון ג'ונסוןמייקל שאנוןטוני קולט | מוסיקה מקורית: ניית'ן ג'ונסון | צילום: סטיב ידלין
הפצה: פורום פילם, החל מה-28.11.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?