"השמים הם הגבול" – ביקורת: מסע מרהיב ללא דמויות מעניינות

"השמיים הם הגבול". פליסיטי ג'ונס, אדי רדמיין.

"השמיים הם הגבול". פליסיטי ג'ונס, אדי רדמיין.

הסיפור שרצו לספר ב"השמים הם הגבול" לא בא לידי ביטוי בצורה טובה והסרט עצמו אינו מספיק מרתק, מרגש או מלהיב כפי שהסיפור יכול היה להיות.

לאורך ההיסטוריה היו צמדים של שחקנים שחזרו וכיכבו יחד במספר סרטים מבלי להיות בני זוג בחיים, כמו ויליאם פאוול ומירנה לוֹי הנהדרים, קרי גרנט וקת'רין הפבורן המקסימים, טום הנקס ומג ריאן החביבים, ואמה סטון וריאן גוסלינג המשגעים. אף אחד לא ייחל בקוצר רוח לראות שוב את אדי רדמיין ופליסטי ג'ונס, שכיכבו ב"התאוריה של הכול" על סטיבן הוקינג. העולם לא השתוקק ל"התאוריה של הכול: הנקמה". וגם בליהוק של השניים חולשתו של הסרט.

לונדון, 1862. ג'יימס גליישר (רדמיין, "עלובי החיים") הוא מטאורולוג בימים שחיזוי מזג האוויר היה מדע בדיוני. הוא צריך לעלות לאוויר כדי להשתמש במכשירים שלו למדידה וניטור האטמוספירה. הוא עולה לכדור הפורח של אמיליה רֶן (ג'ונס, "רוג אחת"), אלמנה שעברה אירוע טראומטי (שמבזיק בתחילת הסרט) שעמו תתמודד כשהשניים ינסו לעלות לגובה שאף אדם לא הגיע אליו לפני כן. הסיפור שלהם, בנפרד ואיך שהכירו, משולב לאורך מסעם בשמים.

בשנים האחרונות סרטים שמתארים אירועים אמיתיים שקרו יחסית לא מזמן זוכים לביקורות לא צודקות על אי דיוקים ושינויים, כמו "סטיב ג'ובס" עם מייקל פסבנדר ו"ריצ'רד ג'וול", הסרט החדש של קלינט איסטווד. זה אחרת כשעוסקים באנשים שאינם בחיים ועלילה ישנה שאינה מוכרת לקהל הרחב. "השמים הם הגבול" נכתב בהשראת אירועים אמיתיים וספר בנושא, אולם אין טעם לחפש מידע על אמיליה רן כי היא דמות בדיונית. ג'יימס גליישר היה בן 53 ב-1862 (רדמיין בן 37 ולא מתנהג כמבוגר ומנוסה בתעופה). זאת הסיבה היחידה שבסוף לא רואים תצלום של השניים עם כתוביות המספרות אודותם לאחר המסע המשותף בכדור הפורח.

"השמיים הם הגבול". אדי רדמיין.

"השמיים הם הגבול". אדי רדמיין.

לשחקני המשנה –אן ריד, טום קורטני, הימש פאטל– אין תפקידים של ממש. השחזור התקופתי, התלבושות והקטעים הרבים באוויר יפים אבל הדיאלוגים מתיימרים להישמע חכמים ועמוקים ולא נשמעים אמיתיים. פיבי פוקס מגלמת את אחות של אמיליה, ומשום מה בכל קטע עם אמיליה היא דואגת לציין שהן אחיות. בפעם הראשונה זה בשביל שנבין את הקשר ביניהן, למרות שיש דרכים מתוחכמות יותר לעשות זאת, ואין שום הצדקה לכך בכל הקטעים הבאים.

"השמיים הם הגבול". פליסיטי ג'ונס, אדי רדמיין.

"השמיים הם הגבול". פליסיטי ג'ונס, אדי רדמיין.

עם המסע המרהיב בכדור הפורח, ללא דמויות מעניינות במיוחד, לא הצליח התסריטאי והבמאי טום הרפר, שביים את "השיר של רוז" שהוקרן השנה בארץ, להוציא סרט מוצלח על סקרנות אנושית, עמידה על שלך, רצון להוכיח את עצמך, לפרוץ את הגבולות המוכרים, לחקור, להיות חלוצים, הרפתקאות ומחקר.

דירוג: ★★½☆☆

השמיים הם הגבול (בריטניה, 2019)
בימוי: טום הרפר | תסריט: טום הרפרג'ק ת'ורן | משחק: פליסיטי ג'ונסאדי רדמייןהימש פאטלפיבי פוקס | צילום: ג'ורג' סטיל
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-05.12.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?