סלקום הציעה לרכוש את גולן טלקום בניסיון לבלום את מיזוג HOT-פרטנר

סלקום - גולן טלקום

סלקום – גולן טלקום

חברת 'סלקום' הודיעה על הצעה לרכישת חברת 'גולן טלקום' בסכום של כ-750 מיליון ש"ח (600 מיליון מתוכם במזומן ו-130 מיליון בתור מחיקת חוב שיש לגולן מול סלקום). זהו סכום גבוה יותר מאשר הציעה פלאפון מוקדם יותר השבוע לרכישת גולן, ולצידו סלקום גם לוקחת על עצמה את ההתחייבויות של גולן להשקיע בתשתיות הדור ה-5 בסלולר. המנכ"ל הטרי של סלקום, אבי גבאי (לשעבר ראש מפלגת העבודה ובעבר הרחוק יותר מנכ"ל בזק), שכנע את הבעלים של גולן, 'אלקטרה צריכה', להסכים לעסקה בטענה שהיא קלה יותר לעיכול עבור משרד התקשורת מכל מיזוג אחר שעשוי להתרחש בשוק (הוט-פרטנר, פלאפון-גולן).

בשנת 2016 מנע משרד התקשורת מסלקום וגולן להתמזג, אבל בשוק חושבים שהמשרד התגמש מאז ועשוי לאשר מיזוג אחד בלבד. לכן, כל השחקנים בוחנים את האפשרויות, ולאחר ש-HOT פנתה רשמית בהצעה לרכוש את פרטנר (בבורסה, וטרם מול הרגולטורים), גם פלאפון וגם סלקום נוקטות צעד משלהן. פרטנר עצמה רמזה שהיא עשויה להימנע מהרכישה של הוט, ואולי תרכוש חברה אחרת (we4g של אקספון). לעסקה בין גולן לסלקום יש היגיון מבחינתן: גולן מתארחת (יחד עם we4g) על רשת הסלולר של סלקום (זהו המקור לחוב בין השתיים), ומכאן ששיתוף הפעולה הקיים בינהן עשוי להקל על המיזוג.

חברות התקשורת בישראל פועלות בשלושה מישורים בולטים: סלולר, אינטרנט וטלויזיה. בניגוד לפרטנר שאכן פועלת בשלושת המישורים והמיזוג עם הוט עשוי היה לגרום לה למכור את פעילות הטלויזיה שלה, גולן טלקום פעילה רק בסלולר עם כ-920 אלף מנוים. יחד עם 2.8 מיליון הלקוחות של סלקום באפיקים השונים, תהפוך סלקום לחברת הסלולר הגדולה ביותר מבחינת מספר המנוים אבל נתח השוק שלה לא יגדל מעל 40%. בכך, סלקום אמנם לא תגוון את הפעילות שלה וכנראה שגם לא תהפוך להיות מובילת שוק פתאום, אלא פשוט תבלום את המיזוג ההרסני מבחינתה בין הוט ופרטנר, אם אכן משרד התקשורת יאשר רק מיזוג אחד בשוק.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?