ביקורת: ההצעה

סנדרה בולוק וריאן ריינולדס. מתוך ההצעה.

סנדרה בולוק וריאן ריינולדס. מתוך ההצעה.

"ההצעה" היא קומדיה רומנטית חמודה אך די צפויה בכיכובם של סנדרה בולוק וריאן ריינולדס. השחקנים החביבים יוצרים זוג מוצלח, שמעלה חיוך על השפתיים, בעוד העלילה נעה בנתיבים מוכרים. אין בסרט קטע בלתי נשכח או רעיון מקורי שיהפכו אותו למשהו מעבר לסרט שגרתי. בכלל, אין יותר מדי דברים מקוריים בַּסרט שמתחיל בהוצאת ספרים במנהטן.

מאז שנות ה-30' יש נוסחה מוכרת בהוליווד לקומדיות רומנטיות: ברור שהזוג שלפנינו הולך להתאהב ולהיות יחד בסוף, ומה שחשוב הוא הדרך, איך יגיעו לשם. ומאז ומתמיד נשענים הסרטים הללו על החן של שני השחקנים בתפקידים הראשיים והכימיה ביניהם. מי שאוהב את סנדרה בולוק לא יתאכזב – היא מספקת את הסחורה. היא מצליחה להצחיק למרות שהדמות שלה לא סימפתית, וריאן ריינולדס טוב איתה ומולה ביחסי המשיכה-דחיה ביניהם. הסרט מתקדם במהירות מעניין לעניין, לפעמים מדלג על עניינים חשובים, אך מצליח להראות בצורה אמינה את ההתחבבות של השניים אחד על השני.

כמו ב"איך להיפטר מבחור ב-10 ימים" עם קייט הדסון ומתיו מקונוהיי, מדובר בסיפור אהבה שמתחיל ברמאות: בולוק מגלמת את מרגרט טייט, עורכת ספרים קנדית מצליחה ושנואה, שלא יכולה שלא להזכיר את דמותה של מריל סטריפ ב"השטן לובשת פראדה" כשהיא נכנסת למשרד וכל העובדים בקומה נעמדים דום. כשמודיעים לה שוויזת העבודה שלה עומדת לפוג היא מודיעה לבוסים שלה שהיא מתחתנת עם המזכיר האמריקאי שלה, אנדרו פקסטון (ריינולדס), שמופתע לא פחות מהם. לשניים יש ארבעה ימים להתכונן למבחן של פקיד ההגירה כדי להוכיח שלא מדובר בנישואים פיקטיביים. כן, זה מזכיר גם את "גרין קארד" של פיטר ויר בכיכובם של אנדי מקדאוול וג'ררד דהפרדיה.

במהלך סוף השבוע מרגרט מתלווה אל אנדרו בנסיעתו לבית המשפחה שלו באלסקה לכבוד יום ההולדת ה-90 של סבתו (בטי ווייט בת ה-87, הידועה כרוז מהסדרה "בנות הזהב"). לאנדרו אין אחים או דודים, ובכל זאת הבית מזכיר את בית ההורים ב"העולם על פי דן" החביב עם סטיב קארל וז'ולייט בינוש. [ספוילר]וכמו ב"איך להיפטר מבחור ב-10 ימים", מרגרט מתאהבת במשפחה המחבקת והחמה שלו, ובסופו של דבר גם בו.[/ספוילר] הקטעים באלסקה כוללים עלילת משנה מיותרת על חברה-לשעבר של אנדרו.

סנדרה בולוק (מימין) ובטי ווייט. מתוך ההצעה.

סנדרה בולוק (מימין) ובטי ווייט. מתוך ההצעה.

"ההצעה" פתח בארה"ב בסכום הגבוה ביותר לסרט בכיכובה של סנדרה בולוק, עם כ-33 מיליון דולרים, אך סביר להניח שלא יצליח במימדים של סרטה "איזה מין שוטרת". בולוק נראית טוב ויודעת שהיא טובה ומתאימה לקומדיות רומנטיות, לכן היא חוזרת אליהן כל פעם. הסצינות שלה יחד עם ריינולדס הם החלקים הטובים ביותר של הסרט, אך יש יותר מדי קטעים שבהם הוא לא מופיע. [תוספת: ביולי הפך "ההצעה" לסרטה המצליח ביותר של בולוק בארצות הברית, כשהוא חולף גם על פני סרט הפריצה הגדולה שלה, "ספיד".]

שחקני המשנה עושים את עבודתם כראוי, במיוחד מרי סטינבורגן כאימו של אנדרו, אולם המצבים מגוחכים ולרוב סובלים מחוסר אמינות מוגזם. עולה תחושה שבהפקה מוכנים לעשות הכל כדי שנצחק. המוסיקה, הצילום והעריכה ממוצעים, כמצופה מסרט שכזה, אך כסרטה השלישי של הבמאית אן פלטשר, אחרי הקומדיה הרומנטית הבינונית והדי צפויה, "27 שמלות", הבמאית מתבקשת לעבור הלאה.

"ההצעה" הוא סרט לאוהבי קומדיות רומנטיות, מהסוג שמעביר בחיוך שעה וחצי ללא השארת חותם או סיבה לראותן יותר מפעם אחת. יש רגעים מצחיקים לצד לא-מעט קטעים מוגזמים, לא הגיוניים ולא מתאימים (החשפן; סביב המדורה עם הסבתא). ואל תקומו ברגע שכתוביות הסיום מתחילות לרוץ כי הסרט ממשיך על רקע הכתוביות.

דירוג: ★★☆☆☆

ההצעה
ארה"ב, 2009
108 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-18.06.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
אן פלטשר
תסריט:
פיט צ'ירלי
שחקנים:
סנדרה בולוק
ריאן ריינולדס
בטי ווייט
מרי סטינבורגן
קרייג טי. נלסון

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?