תקדים: השעשועון הישראלי "הכספת" מכר את הזיכיון לעיבודים בחו"ל

הזיכיון לעיבודים בחו"ל של פורמט השעשועון הישראלי "הכספת" של חברת 'מנטה הפקות' ו'שידורי קשת' נמכר לחברת 'קינג וורלד' (King World International Productions), חברת-בת ליצוג פורמטים ("גלגל המזל", "מלך הטריוויה", "כוכבים בריבוע" ועוד) של רשת הטלויזיה האמריקאית CBS. הזיכיון כולל את כל השווקים בעולם למעט ארה"ב (וכמובן ישראל), ולכן המכירה נחשבת תקדימית בהיקפה לשוק הישראלי. על פי ההסכם יקבלו 'מנטה' ו'קשת' אחוזים ממכירת התוכנית למדינות שונות בעולם על פי מפתח תגמול משתנה שמבוסס על גודל השוק באותה המדינה. ל'קינג וורלד' ישנה אפשרות מוגבלת בזמן להוסיף לזיכיון גם את השוק האמריקאי (עדכון יוני 2001: הזמן לאפשרות פקע מבלי שהזכות מומשה).

הגרסה הישראלית של שעשועון הטריויה "הכספת" נוצרה בידי ארז טל, רות ניסן ואורי גרוס מ'מנטה' בעלות פיתוח הנאמדת במיליון ש"ח, ועלתה לשידור ב-5 ביולי, פעמיים בשבוע. במהרה הפכה לתוכנית הנצפית ביותר עם שיעור צפיה ממוצע של 21.7 אחוזי רייטינג בקרב משקי הבית מכלל האוכלוסיה, לפרק שמשודר ביום ראשון (הפרק של יום רביעי זוכה לרייטינג ממוצע של 17.9 אחוזים). בכך, גברה התוכנית בהנחייתו של ארז טל על השעשועון המצליח ביותר עד כה "מי רוצה להיות מיליונר" (20.6 אחוזי רייטינג).

המגעים למכירת הזיכיון החלו לפני כשנה וחצי (הרבה לפני שהתוכנית שודרה בישראל), כאשר הוצגה התוכנית בפני ראשי רשתות הטלויזיה האמריקאיות, בלוס אנג'לס. הסיכומים כעת נובעים מהתקדמות במגעים ספציפית מול 'קינג וורלד' במהלך פסטיבל המדיה-טלויזיה 'מיפ-טי-וי' (MIPTV) שהתקיים בקאן שבצרפת, ושנכנסו להילוך גבוה בסוף יולי.

השלב הבא הוא מימוש הזיכיון ומכירת הפורמט להפקת עיבודים מקומיים במדינות שונות בעולם. לדברי הנוגעים בדבר, כבר ישנן מדינות שונות שהביעו ענין.

[…] המכירות לאירופה רשמו הישגים קודמים השעשועונים "הכספת" ו"משחק מקדים" למשל), אך זוהי רכישה שניה בלבד […]

[…] בזירה הבינלאומית, "החבילה" הצטרף למועדון המצומצם של מכירות לחו"ל, לצד השעשועון "הכספת" שמכר את הזיכיון להפצה כמעט כלל-עולמית לפני מספר שנים. […]

[…] טי-וי' (MipTV) לחברת 'קינג וורלד' (International Productions) שהיא גם החברה שרכשה את זכויות ההפצה בחו"ל של "הכספת", ומשם הוא עובד לגרסה מקומית […]

[…] הריאליטי "החבילה" או פורמט השעשועון "הכספת" שנמכר כבר בשנת 2000 כזיכיון כמעט לכל העולם, להוציא ארה"ב), אך מכירה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?