קופות: "מולאן" מתקשה בסין ו"טנט" מתקשה בארה"ב, אבל הוא כבר ב-200 מיליון דולר בעולם

"מולאן". ייפיי ליו.

"מולאן". ייפיי ליו.

שני הסרטים המתוקצבים-בענק "מולאן" ו"טנט" מתקשים במגרשים הביתיים שלהם: "מולאן" גרף רק 23 מיליון דולרים בבכורתו בסין ובקושי רב התעלה על הלהיט המקומי "השמונה מאות" (21.7 מיליון דולרים); ואילו "טנט" הוסיף רק 6.7 מ"ד בשבוע השני שלו בצפון אמריקה.

נתחיל ב"מולאן": הסרט המהדהד בשנית (אחרי סרט האנימציה מ-1998) אגדה סינית עתיקה על צעירה שמתחזה לגבר ולוחמת בשורות הצבא המקומי, לא הצליח להביא נחת לאולפני דיסני במדינה הכי חשובה לסרט, ולא משנה כמה התאמצו שם בשבילה. להבדיל מסרט האנימציה ההוא, בעיבוד החדש ויתרו על הפיזוזים והשירים, התמקדו באקשן שיקרוץ לטעם של הקהל הסיני, השתדלו כמה שיותר להימנע מ'ווייט-וואשינג' (whitewashing) ומטענות דומות, ובחרו בקפידה את הבמאית ואת השחקנים.

ברם לפני שבוע גילו צופים בסרט כי בקרדיטים בסיום מודים לרשויות בסין שמעורבות בריכוזם של מוסלמים במחנות במחוז שינג'יאנג, כאשר הסרט צולם ב-2018, השיא של דחיקתם מהחברה למחנות. הבלאגן שנוצר מהגילוי גרם לממשל הסיני להטיל האפלה על הסיקור התקשורתי של הסרט, וכך בשבוע הקריטי ביותר שלפני הפצתו, היה קשה יותר לקהל הרחב לדעת שהוא יוצא לאקרנים. לכל זה מתווספת העובדה שסין עדין לא הסירה לחלוטין את מגבלות הקורונה, ולא כל בתי הקולנוע פועלים במתכונת מלאה; וגם הסרט כבר יצא לסטרימינג של 'דיסני פלוס', משמע הוא זמין לצפיה פיראטית בסין (באיכות גבוהה!), שבה ידוע כי בעית הפיראטיות נוגסת משמעותית בהכנסות בתי הקולנוע.

אם כן, הסרט הכניס בסין כאמור רק 23 מיליון דולרים בבכורתו, שזה אמנם יותר מהעיבוד החי של "אלדין" למשל מלפני כשנה וחצי (18.7 מיליון דולרים מאכזבים גם הם), אבל יותר מענין להסתכל על תקופת משבר הקורונה, וכך "טנט" עלה שם בבכורה לפני שבוע עם 30 מיליון דולרים, שזה משמעותית יותר; ואם כבר אפוסים סינים אז "השמונה מאות" עלה בבכורה לפני שבועיים עם מעל 100 מיליון דולרים. עם בכורה כזו, אנליסטים מאמינים כי "מולאן" על תקציבו בן 200 מיליון הדולרים, צפוי להכניס כ-41 מיליון דולרים בכל זמן הריצה שיהיה לו בבתי הקולנוע בסין.

"טנט". ג'ון דיויד וושינגטון.

"טנט". ג'ון דיויד וושינגטון.

ואם כבר סין ו"טנט", הסרט הוסיף עוד 10 מיליון דולרים שם על ה-30 שהכניס בשבוע שעבר, ובסך הכל מחוץ לצפון אמריקה הסרט הוסיף 37.7 מיליון דולרים שהעלו אותו מעל לרף 200 מיליון הדולרים מסביב לכל העולם (207 אם קצת יותר לדייק). 29.5 מיליון דולרים מתוך ה-207 הללו הגיעו מצפון אמריקה, כשהתוספת של סוף השבוע האחרון היא רק 6.7 מיליון דולרים. יש כמה דרכים להסתכל על זה, אבל ראשית חייבים להפנות את תשומת הלב לכך שאולפני האחים וורנר מסתירים את נתוני הקופות המעמיקים מהתקשורת ומאולפנים מתחרים, ככל הנראה כדי לא לאפשר למתחרים לערוך את החישובים שלהם ולהכניס תחרות ל"טנט".

וורנר מסתפקים במתן מספרים 'סופיים' כגון ההכנסה הכוללת עד כה בקופות, ומסתירים את הנתונים השעתיים ואפילו היומיים. כך, איש מחוץ לאולפנים אינו יודע בוודאות מה היתה ההכנסה המדויקת של הסרט בצפון אמריקה בשבוע שעבר לבדו, ללא הקרנות טרום בכורה וכו'. ההערכה הגורפת היא שהסרט הכניס בשבוע שעבר 11.2 מיליון דולרים, אבל כבר יש קולות בולטים שטוענים שההכנסה היתה 9.4 מיליון בכלל.

בהיעדר הנתון המדויק של השבוע שעבר, קשה לבחון בכמה ירדו הכנסות הסרט בשבוע הזה, ועד כמה הוא יציב מבחינת קהל. בואו נגיד שהירידה היא משהו כמו 30 אחוזים, שזה סביר ביחס למצב עם הקורונה. הסרט הוסיף רק 100 בתי קולנוע בסוף השבוע האחרון, מה שהפך ל-2,910 בתי קולנוע. הנתון המענין הוא שבית קולנוע במחוז אורנג' בלוס אנג'לס שבקליפורניה ונפתח מחדש רק בסוף השבוע הזה הפך לבית הקולנוע המכניס ביותר של הסרט, והתעלה על בית הקולנוע של סן דייגו שהיה מחזיק השיא בשבוע שעבר. זה אומר שיש לסרט התעניינות רבה מצד המדינות המכניסות ביותר בארה"ב, שגם ברובן תחת סגר (כגון קליפורניה וניו יורק). האנשים נשארים בבית פשוט כי אין לידם בית קולנוע פתוח והם מעדיפים לחכות לפתיחתו מאשר לנסוע זמן רב (נסיעה בין לוס אנג'לס לסן דייגו אורכת מספר שעות).

שיוכים: שוברי קופות
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?