יוצרים עשוים לאבד את תמיכת קרן מקור כי הלקטורים אינם עומדים בתנאי משרד התרבות

לוגו קרן מקור לסרטי קולנוע וטלויזיה.

לוגו קרן מקור לסרטי קולנוע וטלויזיה.

קרן מקור לסרטי קולנוע וטלויזיה עשויה לאבד את מימון המדינה לשנת 2020 (בדיעבד) ולהותיר עשרות יוצרים בלי כספי מענק התמיכה של הקרן שהובטחו ליצירותיהם במהלך השנה האחרונה, משום שהלקטורים בקרן אינם עומדים בתנאי משרד התרבות החדשים. לרוב היוצרים שזכו למענק מסתמכים עליו ומשקיעים את הכספים מראש, מכיסם, מתוך ידיעה שבהמשך הללו יחזרו אליהם דרך המענק. חלק מההפקות יצאו לדרך בימות מגיפת הקורונה והזרימו חמצן לאנשי הפקה שפרנסתם נפגעה כאשר החלו הסגרים והגבלות משרד הבריאות.

התנאים החדשים של משרד התרבות נקבעו בתיקון לחוק הקולנוע בתקופת כהונתה של שרת התרבות הקודמת, מירי רגב. על קרנות התמיכה ביוצרים דוגמת קרן מקור, לבחור לקטורים מתוך מאגר שאליו נרשמים אנשי התעשיה המעוניינים בתפקיד. המאגר נועד להגדיל את שיעור הלקטורים מהפריפריה המועסקים בקרנות, ולגוון את הדעות. הקרן מתוקצבת בכ-2 מיליון ש"ח בשנה והיא אחת משתי הקרנות הציבוריות היחידות שפועלות בישראל לתמיכה ביצירת סרטים קצרים. קרן מקור השתמשה בלקטורים שלא מן המאגר ופעלה שלא כשורה, כפי שנודע כבר באוקטובר על פי דיווח של הארץ, אך בקרן טוענים ששלושה מתוך הלקטורים המדוברים נבחרו לפני שהמאגר הוקם והרביעי היה אמור להירשם למאגר ולבסוף הדבר "נפל בין הכסאות".

איגודי היוצרים – איגוד המפיקים, איגוד הבמאים, איגוד התסריטאים, הפורום הדוקומנטרי ואיגוד מקצועות האנימציה – פנו אל משרד התרבות ואל השר חילי טרופר כמו גם אל משרד המשפטים ודרשו מהם פעולות שימנעו את סגירת הקרן בעקבות הפסקת תקצובה: "אנו מתקשים להבין כיצד בשעה שתעשיית התרבות הישראלית, ובראשה תחום הקולנוע האבוד, מדממת וחוטפת מכה אחר מכה בימי הקורונה הארורים, בוחר ים נציגי המשרדים הנמענים להיתפס בקטנות ולהוסיף עוד קצת שמן למדורת התרבות הבוערת. תפקידכם, כמשרדי ממשלה, הוא להגן על התרבות הישראלית ולא להציב בפניה עוד ועוד מכשולים קנטרניים ונוקדניים בתקופה הקשה ביותר שלה."

"מעבר לעובדה כי בעיות אדמיניסטרטיביות אינן יכולות לשמש עילה לסגירת קרן, יש לקחת בחשבון את התקופה המורכבת בה אנו נמצאים בו. השנה הזו הייתה קשה במיוחד עבור היצירה הישראלית בכלל והקולנוע בפרט ואנו נמצאים פחות מיומיים לפני סוף השנה. תקציב שאמור להיות מאושר בחודש מארס לכל המאוחר עוד לא אושר והקרנות מתנהלות לפי תשקיפים וצפי. בהודעה כזאת, המגיעה בתזמון כזה ובהתנהלות כזו, יש משום אטימות ונסיון ל חמוק מלקיחת אחריות על גורלם של עשרות יוצרות ויוצרים, מפיקות ומפיקים שנמ צאים באמצע ההפקה או החלו בהכנות אליה, אשר יצאו לצילומים והשקיעו עשרות עד מאות אלפי שקלים, על בסיס הסכמים שנחתמו מול הקרן והסתמכותם על כך, וכעת נותרו ללא פתרון."

"פרפרים". יואל רוזנקיאר, אברהם סלקטר.

יואל רוזנקיאר ואברהם סלקטר, מתוך הסרט הקצר "פרפרים" שזכה בעבר לתמיכת קרן מקור. צילום: עודד אשכנזי. לסרט אין קשר לנאמר במאמר.

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "בימים אלה המשרד בוחן באופן אינטנסיבי את בקשת התמיכה של קרן מקור ל-2020 בתחום הסרטים הקצרים, במגמה להמשיך ולסייע ליצירה בתחום הקולנוע בכלל ובתחום הסרטים הקצרים בפרט. המשרד מודע לחשיבותה של פעילות הקרן גם בתקופה קשה זו, ולפיכך הוא בוחן את הדברים באופן מעמיק וקפדני, ואף פנה לקרן בבקשה לקבל מידע נוסף שעשוי לקדם את הבירור. הנושא נמצא כעת בדיון משפטי."

[…] מחאת היוצרים לפתרון התסבוכת שעמדה להקריב את מימון המדינה לקרן מקור לסרטי קולנוע וטלויזיה עבור שנת 2020 הניבה פירות: שר התרבות והספורט חילי טרופר הודיע הערב (ד') כי נמצא פתרון כך שהקרן תקבל את המימון ותוכל להעביר לעשרות יוצרים את כספי מענק הקרן שהובטחו להם, על אף שלא עמדה בתנאי המשרד. "בימים האחרונים עשינו את מירב המאמצים כדי למצוא פתרון בו היוצרים והיוצרות יזכו לתמיכה המגיעה להם," מסר טרופר. "אני רוצה להודות לאנשי משרד התרבות והספורט ולאנשי משרד המשפטים על ההתגייסות ולהודות באופן אישי ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שנרתם לסייע ולמצוא פתרון משפטי. נמשיך להיאבק למען עולם התרבות." […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?