35 מיליון ש"ח של כספי ה"ביד" מתקדמים אל השקעה ביצירות מקור ישראליות

"שטיסל". ששון גבאי, דובל'ה גליקמן.

"שטיסל". ששון גבאי, דובל'ה גליקמן. צילום: אוהד רומנו.

35 מיליון הש"ח של כספי ה"ביד" (bid) עבור הערוצים 12 ,13, 14 מתקדמים שלב בדרך להשקעה ביצירות מקור ישראליות: שר התקשורת בני גנץ חתם הבוקר (א') על ההוראה לשחרר את הכספים ללא התנאים שהקשו על חלוקתם בעת האחרונה, וכעת הכדור עובר למגרש של שר האוצר ישראל כץ הנדרש לחתום גם כן.

כספי ה"ביד" הם כספים שהצטברו בקופת המדינה בעקבות רכישת הערוצים המסחריים את האפיקים 12, 13, 14 עוד בשנת 2017 (ועוד חלק מהם שייכים לרכישת אפיק 10 כבר מ-2015, שלבסוף הוסב לאפיק 14 תמורת שקל וחצי סמליים בלבד). 25.2 מיליון ש"ח הגיעו מ'קשת' עבור רכישת אפיק 12, עוד 7.7 מיליון הגיעו מ'רשת' עבור אפיק 13, והיתרה בת 2.16 מיליון ש"ח הגיעה מרכישת אפיק 10. הכסף היה אמור לחזור אל השוק בתור הפקות מקור, אבל במשרד התקשורת לא התפנו להחליט כיצד יחולק הכסף (למשל בתקופות בחירות קודמות נאסר לעסוק בנושא), עד שנכנס השר יועז הנדל למשרד והחליט.

ביוני 2020, הנדל רצה שהכסף יחולק שווה בשווה בין שני הערוצים המסחריים שנותרו וגם בין yes ו-HOT אפילו שלא השתתפו ב"ביד" (אבל כן 'הופקעו' מהן אפיקים שהיו משדרות בהן ערוצים משלהן), אך התנאי היה סעיף 'ישראליות': "על הכספים להיות מושקעים בתכנים בעלי זיקה להוויה הישראלית, כגון: ממלכתיות, התיישבות, קליטת עליה, גיוון החברה הישראלית, ציונות, שילוב מיעוטים בחברה הישראלית, יהדות התפוצות, היסטוריה של עם ישראל ומדינת ישראל." אלא שבמשרד האוצר קבעו כי סעיף הישראליות של הנדל מהווה בעיה משפטית וחריגה מסמכות, ולכן הנושא שוב נעצר. כעת עם גנץ, הוסר הסעיף (שלצורך הדוגמה, בהיעדרו יכולים הכספים לעבור ניתוב אל הפקות ריאליטי), והכסף מתקדם בדרך אל היוצרים.

אלא שהסאגה לא נגמרה: גנץ חבר אמנם בממשלה, אבל הוא משתייך למפלגה שונה משל שר האוצר, והכספים יכולים להפוך לכלי ניגוח פוליטי ולא להגיע אל היוצרים. נמתין לראות כיצד יפעל ישראל כץ.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?