פנינה בלייר פורשת מהניהול האמנותי של פסטיבל חיפה כעבור 33 שנה; ירון שמיר ימלא מקומה

פנינה בלייר. צילום: גלית רוזן

פנינה בלייר. צילום: גלית רוזן

המנהלת האמנותית של פסטיבל הסרטים חיפה, פנינה בלייר, פורשת מתפקידה כעבור 33 שנה. ממלא מקום מנהל סינמטק חיפה, ירון שמיר, ימלא גם את מקומה של בלייר בתור המנהל האמנותי למהדורת הפסטיבל של 2021 בספטמבר הקרוב, ולאחריה יצא מכרז לבעל/ת תפקיד קבועים. בלייר הוכרזה נשיאת כבוד של הפסטיבל בידי דירקטוריון אתו"ס (החברה העירונית המפיקה את הפסטיבל), תמשיך ליעץ לפסטיבל בקשרים בינלאומיים ובאירועי תעשיה ותשמש אוצרת של מסגרת הפסטיבל 'במבט אישי'.

פסטיבל חיפה נוסד בשנת 1983, שנה לפני פסטיבל ירושלים, והוא פסטיבל הסרטים הותיק בישראל. בלייר ניהלה אותו אמנותית מאז 1988, ובמרוצת השנים גדלה התוכניה תחת ידיה מ-30-50 סרטים לכ-150-200 סרטים שמוקרנים בו. היא גם היתה אמונה על יוזמות, גיוס כספים, מענקי הפקה והתחרויות נושאות הפרסים לקולנוע הישראלי והבינלאומי. בין שיתופי הפעולה הבינלאומיים שיזמה אפשר למצוא את 'סינמה וטלויזיה אירופה' ביחד עם האיחוד האירופי, מסגרת 'שכנים' שרצה במהדורת 1994 והביאה אורחים ממצרים, מתוניסיה וממרוקו, שיתוף פעולה עם מוסד קידום הקולנוע האיטלקי 'צ'ינצ'יטה' וגם 'יום הקולנוע הפלשתיני' שרץ במהדורת 2006. במשך 19 שנים היתה גם המנהלת של סינמטק חיפה.

בלייר עצמה היא חברת האקדמיה האירופית לקולנוע והאקדמיה הישראלית לקולנוע, כיהנה בתור שופטת ואוצרת של פסטיבלי קולנוע בינלאומיים, וקטפה פרסים ועיטורים כמו פרס רוברטו רוסליני 2006 שהוענק לה בידי השחקנית איזבלה רוסליני ואות 'אבירת מסדר האמנויות והספרות הצרפתי' 2018 ועוד. "תודה על הזכות הנפלאה שניתנה לי לעסוק בתפקיד שהוא גם תחביב וגם אהבה ותשוקה," מסרה בלייר. "תודה מיוחדת לראש העיר היוצא, יונה יהב, שתמך בי ובפסטיבל בנאמנות, לאורך כל הדרך. למנהלי בעבר ובהווה ובעיקר למנכ"ל אתו"ס, יגאל זאבי, שהיה אוזן קשבת ושאיפשר לי חופש יצירה, לראש העיר חיפה, עינת קליש-רותם ולצוות היקר והנאמן שלי, שבלעדיו השתיל הרך הזה, לא יכול היה לצמוח לעץ תמיר ונושא פירות שהוא פסטיבל הסרטים הבינ"ל, חיפה. מקווה כי תרמתי מניסיוני קשרי וכישורי, לקידום תחום הקולנוע בעיר חיפה וקידום מוניטין העיר בעולם, באמצעות פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה."

מרצה הקולנוע ירון שמיר משמש כממלא-מקום מנהל סינמטק ופסטיבל חיפה מאז 2019 (המהדורה ה-35 של הפסטיבל), והוא גם זה שניהל את מהדורת הפסטיבל האחרונה שהתקיימה באינטרנט בלבד. באתו"ס כאמור מבטיחים שמכרז לתפקיד המנהל/ת האמנותי/ת הקבועים לפסטיבל יצא לדרך אחרי מהדורת 2021 בספטמבר. "פנינה עיצבה את אופיו ונשמתו של הפסטיבל בדמותה וברוחה," מסר מנכ"ל אתוס יגאל זאבי, "והפכה אותו להיות פסטיבל איכותי, מסקרן ומוערך בארץ ובעולם. לבקשתנו, הסכימה פנינה להמשיך ולתרום מקשריה הענפים בעולם ובארץ לטובת הפסטיבל גם בהמשך, לקראת הפסטיבל ה-37, אשר יערך כמדי שנה בסוכות בחיפה."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?