פרס ישראל יוענק לקולנוענית מיכל בת-אדם

"המאהב". מיכל בת-אדם.

"המאהב". מיכל בת-אדם.

פרס ישראל לשנת תשפ"א 2021 בתחום אמנות הקולנוע יוענק לבמאית-תסריטאית-מפיקה-ושחקנית מיכל בת-אדם ("המאהב", "ריטה שם זמני", "אני אוהב אותך רוזה"). בת-אדם בת ה-75 (בעוד שבוע בת 76) היא הבמאית הראשונה שזוכה בפרס והאישה השני שזוכה בתחום הקולנוע, אחרי גילה אלמגור ב-תשס"ד 2004 (יצוין שאשת הקולנוע ליה ון ליר זכתה גם היא בשנת 2004, אך בתחום מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה). כזכור, התחומים בהם מוענק פרס ישראל משתנים בין שנה לשנה על מנת שינתנו בכמה שיותר תחומים, והפעם האחרונה שבה הפרס לקולנוע הוענק היתה 2015.

ועדת הפרס שבחרה בבת-אדם מנתה את הקולנוען אבי נשר, אשת הקולנוע פנינה בלייר, היוצרת דנה מודן והשחקן ששון גבאי, ועל בחירתה בישר שר החינוך יואב גלנט. "מיכל היא יוצרת פורצת ומפלסת דרך בקולנוע הישראלי מזה חמישה עשורים", כתבה ועדת הפרס. "כשחקנית הופיעה לראשונה בסרטו של בן זוגה ושותפה משה מזרחי, שהיה מועמד לאוסקר בשנת 1972, 'אני אוהב אותך רוזה', שם גילמה את רוזה הדעתנית והמורדת. כתסריטאית ובמאית יצרה בת אדם את 'רגעים', שהוצג בהצלחה רבה בפסטיבל קאן בשנת 1979 ומהדהד ומזמן עד היום יצירה נשית, אישית ויחודית. גם במציאות דלת תקציב, ובתקופה בה עדיין לא היו קרנות ממשלתיות שהטיבו לתמוך ביצירה קולנוע כפי שנהוג כיום, יצרה בת אדם, במהלך השנים, עוד שניים-עשר סרטים באורך מלא אשר מהווים מרחב קולנועי מקורי מיוחד במינו. הקריירה הקולנועית הפוריה והמשמעותית שלה מהווה השראה משמעותית עבור יוצרות ויוצרים החולמות וחולמים קולנוע."

מיכל בת-אדם היא בתו של צלם הסטילס אדם רובין ואלמנתו של הקולנוען משה מזרחי. היא נולדה בעפולה בשנת 1945, עברה ב-1949 לחיפה (שם הקים אביה את חנות הצילום 'פוטו לאור'), אך אישפוזיה התכופים של אימה בבתי חולים פסיכיאטרים בשל התמודדות עם מאניה-דפרסיה, שלחו את מיכל בת ה-6 ואחותה לגדול בקיבוץ מרחביה השכן לעפולה.

היא למדה באקדמיה למוסיקה ובבית הספר למשחק בית צבי, והופיעה בתיאטרון חיפה. ב-1970 הופיעה בסרט "הפריצה הגדולה" של מנחם גולן, אבל הפריצה הגדולה באמת קרתה בסרט "אני אוהב אותך רוזה" (1972) של משה מזרחי, לימים כאמור בעלה, אשר היה מועמדת לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. היא הופיעה בעוד סרטים של מזרחי דוגמת "אבו אל בנאת" ו"הבית ברחוב שלוש", ובשנת 1979 ביימה וכיכבה בסרטה שלה "רגעים", בעידודו של מזרחי. הסרט כפי שסיפרה ועדת הפרס, הוקרן בפסטיבל קאן, בעוד בארץ הוא צונזר בשל קטעים אירוטים.

מאז המשיכה לביים סרטים והאחרון שבהם "הדרך לאן" יצא בשנת 2016. ב-2013 זכתה בפרס מפעל חיים של הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים ברחובות וב-2019 זכתה בפרס מפעל חיים של האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה.

תמונות של בת-אדם:

"המאהב". מיכל בת-אדם, יהורם גאון.

"המאהב". מיכל בת-אדם, יהורם גאון.

"הבית ברחוב שלוש". עופר שלחין, מיכל בת-אדם.

"הבית ברחוב שלוש". עופר שלחין, מיכל בת-אדם. צילום: יוני המנחם.

"רגעים". מיכל בת-אדם.

"רגעים". מיכל בת-אדם. צילום: יוני המנחם.

"הדרך לאן". משה מזרחי, מיכל בת-אדם.

"הדרך לאן". משה מזרחי, מיכל בת-אדם. צילום: רפי דלויה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?