הוכרזו הזוכים בפרסי האוסקר 2021: "ארץ נוודים" הטוב ביותר; "עין לבנה" הישראלי לא זכה

"ארץ נוודים (ש.ל.ר)". פרנסיס מק'דורמנד.

"ארץ נוודים". פרנסיס מק'דורמנד.

הוכרזו הזוכים בפרסי האוסקר של האקדמיה האמריקאית לאמנויות הקולנוע 2021 (ה-93 במספר), ובראשם קטף "ארץ נוודים" (ש.ל.ר, Nomadland) של קלואי זאו את פרס הסרט הטוב ביותר. מעבר לכך, "ארץ נוודים" גם הנחית לזאו את פרס הבימוי, ובכך הפכה לאישה השניה בהיסטוריה שזוכה בפרס (אחרי קתרין ביגלו, "מטען הכאב" ב-2010) ולאישה ממוצא-אסייתי הראשונה בהיסטוריה שזוכה בו (למעשה האישה הלא-לבנה הראשונה בהיסטוריה – אגב, רק 5 נשים היו מועמדות בקטגוריה עד כה). יו-ג'ונג יון שזכתה בפרס שחקנית המשנה על "מינארי" (ש.ל.ר, Minari) קבעה פעם ראשונה שאדם קוריאני זוכה בקטגוריה. בסך הכל 9 שחקנים ושחקניות לא-לבנים היו מועמדים לפרסי האוסקר השנה, ומתוכם שניים זכו: יון כאמור, וגם דניאל קאלויה בתור שחקן המשנה על "יהודה והמשיח השחור" (ש.ל.ר, Judas and the Black Messiah).

"ארץ נוודים" הנחית לכוכבת שלו פרנסיס מק'דורמנד את פרס השחקנית הראשית, ובהיותה הזכיה השלישית שלה, מק'דורמנד היא בתיקו עם דניאל דיי לואיס על כמות הזכיות השניה-הכי גבוהה לשחקנ/ית ראשי/ת. המובילה היא קתרין הפבורן עם 4 זכיות.

הסרט הישראלי "עין לבנה" הפסיד את פרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר ל"שני זרים רחוקים" (ש.ל.ר, Two Distant Strangers). גלן קלוז, ששוב לא קטפה פרס, ביצעה ריקוד ישבן בלתי נשכח (ראו סרטון בסוף הכתבה).

אנתוני הופקינס בן ה-83 הפתיע וזכה בפרס השחקן הטוב ביותר, כשמרבית ההימורים היו על צ'דוויק בוסמן המנוח על תפקידו ב"הבלוז של מא רייני" (למרות שאחרי זכייתו של הופקינס ב-BAFTA, היו שכבר החלו לצפות זאת). יתכן שבעקבות ההפתעה היחסית שהיתה לזכייתו של הופקינס בפרס השחקן הראשי, בטח אל מול ההימור הרווח ש"ארץ נוודים" יזכה בפרס לסרט הטוב, גרמה למארגני הטקס לעשות חילוף לא שגרתי: ההכרזה על הזוכה בפרס השחקן היתה האחרונה בטקס, כשבדרך כלל ההכרזה האחרונה היא על הסרט הטוב ביותר (שיא הטקס). זו הפעם הראשונה מזה חמישה עשורים שהסרט הטוב לא מוכרז בתום הטקס (מאז 1972, אז נוסף קטע מיוחד ופרס מפעל חיים לצ'ארלי צ'פלין ששב לארה"ב אחרי 20 שנה). מלבד כך, ההפתעה של הופקינס הפכה אותו לזוכה הזקן ביותר בפרס אוסקר למשחק. מחזיק השיא הקודם היה כריסטופר פלאמר, שבשנת 2011 ובגיל 82 קטף אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על "בגינרס". הופקינס עצמו לא הגיע לטקס וגם לא שלח הודעת תודה לטקס (עדכון: פרסם הודעת תודה ברשתות החברתיות, כולל איזכורים לצ'דוויק בוסמן, ראו בהמשך).

מובילת הזכיות בקרב גופי ההפצה היא נטפליקס עם 7 זכיות מתוך 36 המועמדויות שלה. אמזון זכתה בשני פרסים (שניהם על "צלילי המטאל"). אלו 9 זכיות לסטרימינג, אבל האמת שאפשר ונכון לספור גם את הזוכים "נשמה" של דיסני שנשלח ישירות ל'דיסני פלוס' ואת "יהודה והמשיח השחור" שעלה במקביל לקולנוע ב-HBO Max. והזוכה בפרס התעודה הקצר "קולט" (ש.ל.ר, Colette) הוא הפקה של אתר האינטרנט פייסבוק דרך חברת הבת 'אוקולוס' (Oculus) העוסקת במשקפי מציאות מדומה (וזו גם זכיה ראשונה לפייסבוק באוסקר). למרות מגיפת הקורונה ששלחה טקסי פרסים רבים לאינטרנט, טקס הענקת פרסי האוסקר התקיים באולם דולבי וביוניון סטיישן שבלוס אנג'לס, ארה"ב. כל הנוכחים נדרשו להציג מסמכי בדיקות לנגיף הקורונה בטרם הורשו להיכנס.

השוו את רשימת הזוכים עם התחזיות של יונתן דורון
לעוד מידע טריויה על פרסי האוסקר 2021 קפצו אל רשימת המועמדים והפרשנות של יונתן דורון

רשימת הזוכים המלאה בפרסי האוסקר 2021:

הסרט הטוב ביותר
"ארץ נוודים" (ש.ל.ר, Nomadland)

הבימוי
קלואי זאו, "ארץ נוודים" (ש.ל.ר, Nomadland)

השחקנית
פרנסיס מק'דורמנד, "ארץ נוודים" (ש.ל.ר, Nomadland)

השחקן
אנתוני הופקינס, "האב"

שחקנית משנה
יו-ג'ונג יון, "מינארי" (ש.ל.ר, Minari)

שחקן משנה
דניאל קלויה, "יהודה והמשיח השחור" (ש.ל.ר, Judas and the Black Messiah)

תסריט מעובד
כריסטופר המפטון, פלוריאן זלר, "האב"

תסריט מקורי
"אישה צעירה ומבטיחה"

עריכה
"צלילי המטאל"

צילום
אריק מסרשמידט, "מאנק"

שיר מקורי
"Fight For You" , שירם של H.E.R. ודרנסט אמיל השני, מתוך "יהודה והמשיח השחור" (ש.ל.ר, Judas and the Black Messiah)

לחן – פסקול מקורי
טרנט רזנור, אטיקוס רוס וג'ון בפטיסט, "נשמה"

צליל
"צלילי המטאל"

עיצוב הפקה
"מאנק"

אפקטים ויזואלים
"טנט"

עיצוב תלבושות
"הבלוז של מא רייני"

איפור ועיצוב שיער
"הבלוז של מא רייני"

סרט בינלאומי
"סיבוב שני" (Another Round), דנמרק

סרט אנימציה באורך מלא
"נשמה"

סרט קצר
"שני זרים רחוקים" (ש.ל.ר, Two Distant Strangers)

סרט אנימציה קצר
"אם משהו יקרה אני אוהב אותך" (ש.ל.ר, If Anything Happens I Love You)

סרט תעודה באורך מלא
"המורה התמנונית שלי" (ש.ל.ר, My Octopus Teacher)

סרט תעודה קצר
"קולט", (ש.ל.ר, Colette)

וכמובטח: סרטון ריקוד הישבן של גלן קלוז-

[…] גיבורי-העל "נצחיים" מבית מארוול ובבימויה של זוכת האוסקר הטריה קלואי זאו ("ארץ נוודים"), התחדש […]

[…] בסרט לקהילת הלהט"ב, ומכך שאת הסרט ביימה קלואי זאו (זוכת האוסקר על "ארץ נוודים", שעלה בערך כמו תקציב התלבושות לסרט […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?