"מים שקטים" – ביקורת: סיפור מעניין מזן שהולך ונכחד

"מים שקטים". מאט דיימון, קאמי קוטן.

"מים שקטים". מאט דיימון, קאמי קוטן.

"מים שקטים" הוא סרט, בכיכובו של מאט דיימון, מזן שהולך ונכחד: דרמה בוגרת על אנשים מהשורה, ללא אפקטים, סיפור אנושי עם דמות מרכזית שהנסיבות מאלצות אותה לפעול בדרך שונה מהרגיל. הבעיה העיקרית היא שמנסים לדחוס יותר מדי לסרט אחד. ב-139 הדקות יש גם חלקים מתוך דרמה רומנטית ומעין מותחן, ובמקרה הזה לא משלבים אותם יחד בצורה טובה. יותר היה קל להמליץ על הסרט אם היו מקצצים ממנו את השומן העודף או מספחים את הקטעים בצורה יותר עדינה ואינטגרלית לסיפור המוביל.

הבמאי טום מקארת'י, שהוא גם בין כותבי התסריט (ומשחק בסרטים ובסדרות של אנשים אחרים), מתמקד בדרמות אנושיות ומקום ההתרחשות תמיד משחק תפקיד ביצירותיו. "ספוטלייט" (2015); זוכה האוסקר לסרט הטוב ביותר, התרחש בבוסטון; "אנשי התחנה" בניו ג'רזי וב"האורח" (עם ריצ'רד ג'נקינס) בניו יורק. הפעם רוב ההתרחשות היא במרסיי, צרפת, לכן גם יש דיאלוגים בשפת המקום.
ביל בייקר (דיימון, שמוביל את הסרט בזקן שבעברית נקרא צרפתי) הוא אלמן שעבד כפועל במתקני קידוח ומשלים את הכנסתו בעבודה באתרי בנייה ופינוי הריסות בתים באוקלהומה. בשנים האחרונות הוא טס בקביעות אל מרסיי כדי לבקר את בתו, שיושבת שם בכלא. בביקור שלו היא נותנת לו מכתב לעורכת הדין שלה, ובו היא חושפת מידע שיכול לזכות אותה ולהביא לשחרורה המוקדם. האב, שלא ממש היה שם בשבילה בילדותה, נחוש לעזור לה. הוא שוהה במלון קבוע במרסיי, ומכיר את האם וילדתה הצעירה המקומיות שלנות בחדר הסמוך. האם דוברת הצרפתית מסייעת לביל.

נסיבות הפשע שעליו היא יושבת בכלא, חלק מהדברים שכתבתי וההמשך מתגלים ומסופרים באופן מדוד ושקול ומעניין. את הבת מגלמת אביגיל ברסלין, שלפני 15 שנה היתה "מיס סאנשיין הקטנה". דיימון מוצלח בתפקיד הדרומי הלא משכיל, שמתפלל באופן סדיר לאלוהים, לובש בעיקר חולצות משובצות התחובות למכנסי הג'ינס הקבועים שלו, כובע מצחייה ובאופן טבעי לו, מרבה לומר "גברתי" (בעיקר בצירוף yes, ma'am).

הסרט לא הכניס הרבה כסף בארה"ב עם הקרנתו בבתי הקולנוע ביוני השנה (רק 14 מיליון דולר). האם לא עושים סרטים לאנשים מבוגרים כי הם לא יוצאים מהבית לראות סרטים? האם הסרט היה מצליח יותר אילו היה טוב יותר? גם בשל תאריך יציאתו בחצי הראשון של השנה דיימון כנראה שלא יזכה לתשומת לב של נותני הפרסים של סוף השנה, מה שהיה עשוי למשוך צופים לסרט.

"מים שקטים". מאט דיימון, אביגיל ברסלין.

"מים שקטים". מאט דיימון, אביגיל ברסלין.

בסופו של דבר, מדובר בסרט דרמה עם סיפור מעניין -שהיה עדיף אם היו מסתפקים בשעתיים כדי לגולל אותו- שלא ממש עובד כמותחן ולא ידעו לגמרי איך לסיים אותו.

* טעויות בעברית מפריעות לי מאוד, ובכתוביות התרגום נכתב "שירתתי" במקום "שירתי", ו"שדה תעופה" במקום "נמל תעופה".

דירוג: ★★★☆☆

מים שקטים (ארה"ב, 2021)
בימוי: טום מקארת'י | תסריט: טום מקארת'ימרכוס הינצ'יתומאס בידגיןנואה דברה | משחק: מאט דיימוןקאמי קוטןאביגיל ברסליןלילו סיובאו | הפקה: ליזה צ'סיןסטיב גוליןג'ונתן קינגטום מקארתי | מוסיקה מקורית: מיקאל דנה | צילום: מסנובו טקיאנגי
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-14.10.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?