"חולית: חלק א'" – ביקורת #1: הדגש על העיצוב הזניח את הדמויות והדרמה

"חולית". טימותי שאלאמה.

"חולית". טימותי שאלאמה.

בשם הסרט בהתחלה מופיעות המילים "חלק ראשון", אבל לא תראו את זה בשום מקום אחר. חשוב לדעת ש"חולית" בן 155 הדקות הוא עיבוד של חלק מהספר ומסתיים במעין "המשך יבוא" אבל אם הסרט לא יצליח מספיק אז לא בטוח שיבוא "חלק שני" (שעדיין לא צולם). הסרט מלא הוד והדר כל כך ששכחו שצריך לספר סיפור.

"חולית" מבוסס, כמובן, על ספרו מ-1965 של פרנק הרברט, אחד מספרי המדע בדיוני המפורסמים והמוערכים ביותר שיש, ספר טוב מאוד שגם מי שלא אוהב מדע בדיוני יכול ליהנות ממנו.
במהלך יוצא דופן בקריירה שלו ביים דיויד לינץ' את הגרסה הקולנועית הראשונה ב-1984, עם קייל מקלקלן בתפקיד הראשי (והמשיך אתו ל"קטיפה כחולה" וכדייל קופר בסדרה "טווין פיקס" המופתית*, כמובן; *אני מתייחס לשתי העונות הראשונות בלבד).

הסרט מתרחש בשנת 10,191 על כוכבי לכת שונים שעל אחד מהם, בתנאים לא מלבבים של מדבר, כורים מבטן האדמה תבלין יקר ערך וההכרחי ליקום. השליטה על המסחר במוצר החשוב ששווה הרבה כסף גורם לסכסוכים ולמלחמות. פול הצעיר הוא בנו של הדוכס שמוצב שם יחד עם צבאו. הוא, כנראה, מיועד להיות ממשיך דרכו ומי שמנבאים שיהיה המושיע של האנשים שגרים בכוכב שבמרכזו המאבק הגלקטי. אמא של פול מטפחת אותו עם הכוחות המיוחדים שלה, שבמקרה שלו כוללים חלומות (נבואיים?) וחזיונות.

"חולית". רבקה פרגוסון.

"חולית". רבקה פרגוסון.

פישטתי מאוד את העלילה, כשבסרט נדמה שמתעקשים לערפל ולסבך אותה. "כי ככה זה בספר" זאת לא סיבה. אנחנו צופים בסרט, לא בתמונות מלוות ולא כחלק מקורס שלם.
בשעתיים וחצי צריך להיות יותר עניין, עלילה, בשר, דרמה, במיוחד בסיפור עם דמויות עשירות, קונפליקט ברור. ההתחלה לא ידידותית, עם קריינות קצרה ומיותרת, הרבה-הרבה יותר מדי הילוך אטי לרגעים שלא מצדיקים זאת, המוזיקה של הנס זימר בלתי פוסקת, רועמת, ומוגזמת. כשסוף סוף מתקבצים בחדר שני אנשים ומעלה כדי לנהל שיחה אז העניין עולה אבל אין מספיק קטעים כאלו. הרעיון של המגנים מקורי ומוצלח אך חוץ מזה אין לסרט הרבה להציע מבחינת מקוריות או חדשנות. לאורך הסרט, אגב, יש קטעי דיאלוג עם כתוביות. (המסמכים שרואים כתובים באותיות זרות אך מדברים באנגלית.)

"חולית". טימותי שאלאמה, זנדאיה.

"חולית". טימותי שאלאמה, זנדאיה.

רוב החלטות הליהוק מוצלחות מאוד, ובראש ניצב טימות'י שאלמיי ("קרא לי בשמך", "נשים קטנות") כפול. את ההורים שלו מגלמים אוסקר אייזק ("מלחמת הכוכבים", "תמונות מחיי נישואין") הנהדר ורבקה פרגוסון ("משימה בלתי אפשרית", "האמן הגדול מכולם"). ג'וש ברולין מתאים מאוד כמאמן של פול וג'ייסון מומואה ("אקווה-מן") קצת לא-שייך בתור חבר ילדות של פול. בין היריבים יש את סטלן סקרסגארד במעטה שומן, דייב באטיסטה ("שומרי הגלקסיה") וחוויאר ברדם. תפקידה של זנדיאה ("ספיידרמן", "האמן הגדול מכולם") מסתכם בעיקר בהופעה אילמת בחזיונות הבלתי פוסקים של פול, לכן אולי נתנו לה לקריין את הפתיחה.

"חולית". אוסקר אייזק, ג'וש ברולין.

"חולית". אוסקר אייזק, ג'וש ברולין.

אני לא יודע אם הבמאי הקנדי-צרפתי דני וילנב התכוון לעבור לז'אנר סרטי מדע בדיוני. בין הסרטים הבולטים שלו היו הדרמות "האישה ששרה" הטוב (שייצג את קנדה באוסקר לסרט הזר) ו"אסירים" עם יו ג'קמן וג'ייק ג'ילנהול, אך שני הסרטים האחרונים שלו היו "המפגש" שבו איימי אדמס יצרה קשר עם יצורים מהחלל וסרט המשך ל"בלייד ראנר" עם ריאן גוסלינג והריסון פורד.
הוא יודע ליצור עולם, לשלב שחקנים עם אפקטים, להראות את הכסף הרב שהוא מקבל בתלבושות, בתפאורות ובחלליות. בדומה ל"בלייד ראנר 2049" יש כאן דגש רב על חלליות גדולות ומרשימות, חדרים מעוצבים, בגדים שעוצבו בתשומת לב, ומזניחים את הדמויות, את היחסים ביניהן, את המניעים שלהן, את הדרמה במצבים שנוצרים. הכול מרגיש כמו יצירת אווירה (שנעה בין מרשימה, מעוררות הוד לשעמום), ובניית מתח למשהו שלא מגיע. כסרט שעומד בפני עצמו זה לא עובד אלא -אולי- אם אתם מעריצים של הספר וחיכיתם לעיבוד שחשבתם שהספר ראוי לו. (ב-2000 נעשתה מיני סדרה גרועה.) בשנות ה-70 היו משתגעים על הסרט הזה.

השקיעו הרבה כסף בסרט, שיציאתו לבתי הקולנוע נדחתה בכשנה, ולא בטוח שיהיה חלק שני שישלים את הסיפור. פיצלו את הספר השביעי והאחרון של הארי פוטר, והספרים השלישיים והאחרונים של "משחקי הרעב" ו"דמדומים" בידיעה שאנשים מצפים לסיום סדרת הסרטים המצליחה. במקרה הזה זה סיכון כי עוד לא התחילו לצלם את החלק השני שישלים את העלילה המסופרת בספר של פרנק הרברט. ייקח לפחות שנתיים עד שסרט ההמשך יגיע לבתי הקולנוע, אם זה בכלל יקרה. אולי אז יהיה הסבר לכל מה שקורה בסרט המתמשך הזה. יש לי הרגשה שאם יערכו את החלק השני והחלק הראשון לסרט אחד של שלוש שעות יכול לצאת סרט טוב ומרשים בהרבה.

דירוג: ★★½☆☆

חולית (ארה"ב, קנדה, הונגריה, 2021)
בימוי: דני וילנב | תסריט: אריק רות'דני וילנבג'ון ספייטספרנק הרברט | משחק: טימות'י שאלמייזנדאיהג'וש ברוליןאוסקר אייזקרבקה פרגוסוןג'ייסון מומואה | מוסיקה מקורית: האנס זימר | צילום: גרייג פרייז'ר
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-21.10.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?