"מחיר החיים" – ביקורת: סרט הולמרק רדוד

מאת דוראל אלטרס
"מחיר החיים". סטנלי טוצ'י, מייקל קיטון.

"מחיר החיים". סטנלי טוצ'י, מייקל קיטון.

"מחיר החיים" היה אמור להיות סרט מטלטל אשר תוקף את הנושא הכה שחוק של 9/11 מנקודת מבט מעט שונה, אך למעשה הוא סרט הולמרק רדוד בתחפושת. הסרט מבוסס על התמודדות פוסט 9/11 בה נדרש עורך הדין קן פיינברג לייצר אומדן, או נוסחה אשר תקבע כמה שווים פיצויים עבור נפש שנלקחה באסון התאומים, או למעשה לדון בשאלה האתית – כמה שווים חיי אדם?

במאית הסרט, שרה קולאנג'לו, זכורה לנו בעיקר מעיבודה לסרט הישראלי "הגננת". במקור הישראלי של נדב לפיד, "הגננת" הוא סרט בועט אשר עורר תגובות סוערות מצופיו ומבקריו סביב העולם ואילו גרסתה של קולאנג'לו, על אף כיכובה של מגי ג'ילנהול, ממוקם בדירוג אנמי יותר מזה המקורי.

הסרט "מחיר החיים" חוזר על מעשה האנמיות כשהוא לוקח נושא כה מתועד ומנותח בקאנון האמריקאי דוגמת 9/11 ומנסה לחלץ ממנו זווית חדשה, אחרת. ישנן לא מעט שאלות אתיות, פילוסופיות והומניות שעולות מהתבוננות במקרים הפרטניים של משפחות הרוגים מפיגועי טרור, אך נדמה כי קולאנג'לו מרחפת מעל הקושי ומחליקה את הקצוות המשוננים של הכעס, הייאוש והאבל בעבור התפתחות או מסע מאוד רדוד של הגיבור.

גיבור הסרט כאמור הוא קן פיינברג (מייקל קיטון) עורך הדין אשר מתחיל את מסעו בנוסחאות מתמטיות לחישוב ערך חייו של מנכ"ל או מנהל כספים אל מול ערך חייו של שרת או מנקה הנספו באותו האסון. אט אט קן מכיר את המשפחות השכולות ומבין כי אין נוסחה אשר תתאים לכל נפש, לכל אדם נסיבות שונות ועליו ללכלך את ידיו כדי להביא צדק אמיתי לנותרים. דרך הסיפורים האישיים הוא הופך רך יותר, אנושי יותר, וכמובן, באופן בלתי נמנע – הוא מביא סוף טוב כשרוב המשפחות יוצאות מרוצות. סוף טוב לסרט שאינו קשור קשר הדוק למציאות, אך סוף נורא לסרט על האסון הכי גדול שידעה ארה"ב במאה השנים האחרונות.

לצד קיטון מציג סטנלי טוצ'י ("הפתרון הסופי", "מבט מגן עדן" ותפקיד קטן אך בלתי נשכח ב"השטן לובשת פראדה") משחק המשקף את הלך הרוח הפרנואידי של התקופה כמתנגד הגדול לנוסחתו של פיינברג. משחקו של קיטון לעומת זאת נשאר, כמו הסרט עצמו, בצד הרדוד כשהוא מאמץ לעצמו מבטא פסאדו-אותנטי וגינונים של אדם קר ממעמד מנותק.

"מחיר החיים". מייקל קיטון.

"מחיר החיים". מייקל קיטון.

נקודת אור פוטנציאלית הייתה יכולה להיות אסטתיקת ההמונים של הסרט, המביעה את אלפי החיים שנגדעו באבחה. באופן סותר הוקמו שוטים אחרי שוטים אשר מעמידים את הנותרים לאחר האסון אל מול עולם גדול וריק, שוטים שבברור לא מוצו עד תום כשאל תוך הפריים חמק הרעיון האסתטי בביצוע כושל במיוחד. דמיינו אדם מול האוקיינוס כולו, דמיינו את הזקן והים כשכל מה שניתן לראות הוא קצהו של הסירה או פריים של גל יחיד. אולי יש לקצר פה ולומר רק – אכזבה.

דירוג: ★★☆☆☆

מחיר החיים (בריטניה, קנדה, ארה"ב, 2020)
בימוי: שרה קולנג'לו | תסריט: מקס בורנשטיין | משחק: מייקל קיטוןאיימי ריאןסטנלי טוצ'יטייט דונובןשונורי רמאנת'ןטליה בלסםלורן בננטיכריס טרדיו | מוסיקה מקורית: ניקו מוהלי | צילום: פפה אבילה דל פינו
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-09.12.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?