"מטריקס: התחייה" – ביקורת: מפתיע ומרגש בזכות זוית שונה

"מטריקס 4: התחיה". קיאנו ריבס.

"מטריקס 4: התחיה". קיאנו ריבס.

"מטריקס: התחייה" מגיע שנים רבות לאחר טרילוגיית הסרטים המצליחה. באמצעות זווית מעט שונה על הטרילוגיה והעולם של המטריקס, הסרט החדש מצליח להפתיע ולרגש.

כש"מטריקס" יצא ב-1999 הוא היה סרט מסעיר מאוד. הסרט אמנם הכיל עירבוביה של רעיונות פסיכולוגיים, ספרותיים וויזואליים, אך היוצרות, האחיות לנה ולילי וושובסקי, הצליחו ליצור תסריט מהודק ויותר מזה, עולם ויזואלי מרשים כל כך, שהסרט עצמו היה יחודי ונשאר כזה עד היום.
כפי שקורה לא מעט, די מהר הוא קיבל שני סרטי המשך שצולמו יחד ויצאו בשנת 2003. שניהם היו איומים וכמעט בלתי ניתנים לצפייה. ניאו נכנס לחיינו בסערה ויצא בקול ענות חלושה.

האחיות וושובסקי הן יוצרות מרתקות. כמות ההצלחות שלהן (לאו דווקא מבחינה כלכלית) כמעט זהה לכמות הכישלונות שלהן, ואף פעם אין לדעת איך יהיה סרטן הבא. כשהסרטים מוצלחים, הם מאוד מוצלחים – "ענן אטלס", סרטן הטוב ביותר, "ספיד רייסר" הנפלא וכמובן "מטריקס". כשהם חלשים הם מאוד חלשים – כמו שני סרטי ההמשך של "מטריקס" או "עלייתה של יופיטר", סרטן הגרוע ביותר.

"מטריקס 4: התחיה". קארי-אן מוס, קיאנו ריבס.

"מטריקס 4: התחיה". קארי-אן מוס, קיאנו ריבס.

הפעם לילי משאירה את לנה לבדה, כשזו חוזרת אל משפחת המטריקס. כדי לא להישאר לבד לגמרי, כתבה לנה את התסריט עם שני אנשים איתם שיתפה כבר פעולה בעבר – הסופר אלכסנדר המון שכתב לסדרת הטלוויזיה של האחיות, "סנס 8" ודייויד מיטצ'ל שכתב את הרומן "ענן אטלס".

אחד הדברים הטובים בסרט הוא שבמקום לכתוב תסריט שיהווה המשך ישיר לכל מה שקיים בטרילוגיה ובכך להמשיך לכאורה מהנקודה בה הפסקנו באותו האופן, נראה שהכוונה היתה לספר את הסיפור בצורה אחרת. לא שהיתה להם הרבה ברירה, שכן בסוף הסרט השלישי טריניטי וניאו מתו. אז איך מחזירים אותם?

במהלך החודש האחרון יצאו 3 סרטי בלוקבסטרים: "מכסחי השדים", "ספיידרמן: אין דרך הביתה" ו"מטריקס: התחיה". מה משותף לכולם? כולם מתייחסים באופן ישיר למיתולוגיה שהסדרה אליה הם משתייכים יצרה. הסרטים הללו לא מנסים בכלל להתקיים מחוץ לעיסוק הישיר שלהם בעצמם.

"מטריקס 4: התחיה". יאיא עבדול-מאטין השני, קיאנו ריבס.

"מטריקס 4: התחיה". יאיא עבדול-מאטין השני, קיאנו ריבס.

כבר בתחילת "מטריקס: התחייה" אנחנו נמצאים בסצינה שמשחזרת את הסצינה הראשונה מהסרט הראשון. זו לא הסצינה ההיא, אלה לא הדמויות ההן, אבל התוכן זהה עד רמת הדיאלוג. באגס (ג'סיקה הנוויק), שמודעת למטריקס, צופה מהצד ומבינה שמשהו קורה כאן. מפה לשם היא חוברת למורפיאוס (יאיא עבדול-מאטין השני). זהו מורפיאוס חדש וגם הוא, כמוה, מחפש את ניאו. אבל איפה אפשר למצוא אותו?

ניאו (קיאנו ריבס), או בשמו בעולם המטריקס תומס אנדרסון, הוא יוצר משחקים מאוד מוערך. גולת הכותרת של העבודה שלו היא טרילוגית משחקי המטריקס. עכשיו הוא נאלץ להתחיל לעבוד על משחק מספר 4 כיוון שחברת האם, האחים וורנר, דורשת זאת. ניאו, באופן לא מודע, הכניס את זכרונותיו לתוך המשחקים. מי היתה ההשראה לטריניטי? טיפני (קארי-אן מוס), אמא ורעיה שנכנסת כל יום לבית הקפה בו הוא שותה.

דמות נוספת היא המטפל של ניאו (ניל פטריק האריס) שמזין אותו בכדורים כחולים (כן, אל חשש, הסימבוליקה האינסופית נמצאת גם בסרט הזה) והבוס שלו (ג'ונתן גרוף) שקוראים לו סמית'. אני מניח שאתם יכולים להבין לבד לאן זה הולך.

הסרט האחרון בטרילוגיה הסתיים בעולם צבעוני. אלמנט זה ממשיך גם כאן. לא עוד גוון ירוק עכור, או לפחות רוב הזמן זה כך, אבל אתם יכולים להיות שקטים שכן כל סימני ההיכר של סצינות האקשן של הסדרה עדיין כאן. הם פחות מרשימים ופחות מסעירים מבסרט הראשון, אבל זה היה כך כבר בשני הסרטים הקודמים.

"מטריקס 4: התחיה".

"מטריקס 4: התחיה".

כאמור נראה שלנה בחרה מראש כיוון אחר לסרט, ולכן הפעם קטעי האקשן ממלאים תפקיד פחות גדול. העיסוק של הסרט במיתולוגיה של עצמו תופס חלק נרחב ומכניס לסרט גם הומור. החלק המרכזי בסרט הוא הרומן בין ניאו וטריניטי. קיאנו ריבס וקארי-אן מוס נהדרים והכימיה בינהם עובדת מצוין. הרומן הזה היווה חלק מרכזי גם בעבר, אבל הפעם יש בו לראשונה גם מימד באמת מרגש. בנוסף, מתי ראיתם לאחרונה בבלוקבסטר רומן בין שני שחקנים באמצע שנות החמישים לחייהם.

לורנס פישבורן ששיחק את מורפיאוס והוגו וויבינג ששיחק את הסוכן סמית לא משחקים בסרט החדש. אף על פי כן, התסריטאים מצאו דרך מעניינת להחליף אותם.

"מטריקס 4: התחיה". יאיא עבדול-מאטין השני, ג'סיקה הנוויק.

"מטריקס 4: התחיה". יאיא עבדול-מאטין השני, ג'סיקה הנוויק.

הסרט נופל כשהוא חוזר למקומות ה"רגילים" והצפויים שלו. שוב ציון (הפעם עברו דירה והמקום נקרא בשם אחר), שוב סוכנים בכל מקום, שוב מנסים לדחוף לנו פסיכולוגיה וחלק גדול מקטעי הפעולה חיוורים ולא מעניינים. לפעמים נראה כאילו השימוש באלמנטים האלה נעשה רק כדי לשלם את המס הנדרש ליצירת סרט המשך מבלי שהם באמת מעניינים את היוצרים. זה כמובן פוגם בשלמות הסרט ובסופו של דבר מתקבל יצור כלאיים שמצד אחד מנסה לצאת מהמטריקס ומצד שני מעוניין להישאר בו.

למרות זאת, בסופו של דבר, בזכות הניסיון לחרוג מהנוסחה, "מטריקס: התחיה" מצליח להיות סרט המשך מוצלח, מפתיע ומהנה מאוד.

דירוג: ★★★★☆

מטריקס: התחייה (ארה"ב, 2021)
בימוי: לאנה וושבסקי | תסריט: אלכסנדר הרמוןדיויד מיטשללאנה וושבסקי | משחק: קיאנו ריבסקארי-אן מוסיאיא עבדול-מאטין השני | הפקה: גרנט היללאנה וושבסקי | צילום: ג'ון טול
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-23.12.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?