"לברוח" – ביקורת: חסרים אנשים מעניינים

"לברוח".

"לברוח".

"לברוח" הוא סרט דני מצויר, בן 89 דקות, במבנה של סרט תעודה. יש סרטי תעודה שמשתמשים בהם בקטעי אנימציה; במקרה הזה הרוב המוחלט באנימציה. זהו הסרט הראשון שמועמד לאוסקר בקטגוריות הסרט הזר, סרט התעודה וסרט האנימציה גם יחד. הפרסים והמועמדויות (כולל פסטיבל סאנדאנס ופסטיבל ירושלים) מצביעים בעיקר על הרצון לאמץ סרט על פי סיפור אמיתי, על נושא חשוב של פליטים, נושא שתמיד בכותרות בשנים האחרונות; הוא סרט דני, מדינה שסרטיה זוכים לחשיפה גדולה; כמו כן, בהקשר הזה מוסיף לסרט ולקבלת הפנים שהוא זוכה לה שהדמות הראשית היא גבר הומוסקסואל. עם כל זאת, הפוסטר של הסרט יותר מעניין ומוצלח ממנו.

אי אפשר לחשוב או לכתוב על הסרט מבלי להזכיר את "ואלס עם באשיר" של ארי פולמן, שהמציא את הז'אנר של סרט התעודה המצויר. "לברוח" לווה ממנו, בין השאר, את החלק של דמות (מצוירת) שמרואיינת ומספרת על מה שקרה. במקרה הזה, הילד אמין גדל עם משפחתו (אח, שתי אחיות, הורים) בקאבול, אפגניסטן, בתחילת שנות ה-80. מהפכות ומלחמות מאלצות את המשפחה לעזוב את הבית. כל בני המשפחה הופכים לפליטים. אמין מספר את הסיפור שלו ושלהם עד שמצא בית בדנמרק, שבה הוא גם מרשה לעצמו לראשונה לקבל את משיכתו לגברים.

"לברוח".

"לברוח".

את כל הסיפור של אמין אפשר היה לספר ב-15 דקות של ריאיון למצלמה. גם החוויות הקשות והמרגשות, בין הרגעים הנעים בין משעממים לסתמיים, הן לא יותר מאפיזודות חולפות בסיפור. מלבד רגעים שמסדרים את הפוקוס בתחילת קטע (באנימציה, כמובן) ומבט-על של הערים, אין באנימציה משהו מיוחד, יפה, מוצלח, והמראה הלא-מהוקצע במכוון לא תורם דבר. בסרט תיעודי צריך שיהיו אנשים מעניינים, ולכל אורך הסיפור חוצות הגבולות הזה אין דמויות כאלה. יש בעיקר מעשים נוראיים של בני אדם בעולם, והשוטרים הרוסיים יוצאים רע במיוחד.

ובעניין האוסקר. בסרט הזר צפוי לזכות "הנהגת של מר יוסוקה" היפני, בסרט האנימציה מסתמן "אנקאנטו" של דיסני כזוכה, כך של"לברוח" נותר סיכוי בקטגוריית סרט התעודה, הז'אנר שבו מתמקד במאי הסרט, יונאס פוהר רסמוסן הדני.

דירוג: ★★☆☆☆

"לברוח".

"לברוח".

לברוח (דנמרק, שוודיה, נורווגיה, צרפת, ארה"ב, 2021)
בימוי: יונאס פוהר רסמוסן | תסריט: יונאס פוהר רסמוסןאמין נוואבי | משחק: דניאל קרימייארפרדין מיג'דזדהמילד אסקנדרי
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-10.03.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?