"אפריקה" – ביקורת: אינטימי, אותנטי ומרגש

מאת דוראל אלטרס
"אפריקה". מאיר גרנר.

"אפריקה". מאיר גרנר.

"אפריקה", סרטו הראשון באורך מלא של הבמאי אורן גרנר, אולי לא מציע אסקפיזם אך הוא מתוק ומרגש מספיק כדי להעלים את המציאות ההזויה שבה אנו חיים לכמעט שעה וחצי.

נתחיל מזה שקניתם אותי באורכו של הסרט – שעה וחצי. נדמה שהמון סרטים לאחרונה חוטאים לאורכים לא פרופורציונאליים שלא לצורך, ופעמים רבות תקציבי קרנות התמיכה בקולנוע שמושקעים ביוצרים הצעירים מתפיידים בלי סיבה של ממש על הפקה ארוכה והמון ימי צילום. אחרי השקעה שכזו יהיה קשה בחדר העריכה להיפרד מחומר מצולם, ופעמים רבות זה בא על חשבון משהו מצומצם ואיכותי. כדי להבהיר – אין לי אנטי לפיצ'רים של שלוש וחצי שעות, אבל נדיר שסרט ביכורים יעשה את העבודה מספיק טוב כדי למשוך אותי כל כך הרבה זמן.

במקרה של גרנר הסיפור הוא הפוך ואם תהיתם מתישהו איך זה להיות הורה של סטודנט לקולנוע, הסרט הזה ממצה את החוויה באופן מדויק. גרנר מחליט לייצר סרט שלא התקציב עומד בעיקרו – הוא משתמש בבית ילדותו, במושב בו הוא גדל, בניצבים שאינם שחקנים מקצועיים ובמרכז הוא מציב את הוריו בדמות… עצמם. זה אינו סרט דוקומנטרי ויתכן שהשיקולים ללהק את הוריו בתפקידים הראשיים הם עניין תקציבי גרידא, אך גם אם בלי כוונה, "אפריקה" דוחק בגבולות הסרט העלילתי בבחירותיו ומעלה שאלות תקפות ורלוונטיות לתקופה על התמודדות על יצירה שהיא חלק מחייו של הבמאי.

"אפריקה". מאיר גרנר.

"אפריקה". מאיר גרנר.

בוגר מכללת מנשר ולימודי תיאטרון, גרנר מגיח בשנים האחרונות עם מספר לא קטן של סרטים קצרים (כתשעה, בינהם "גרינלנד" – סרט הגמר שלו בו ניתן לצפות ב'וימאו' ואשר צולם בלוקיישן זהה לזה של "אפריקה") ובדומה לסרט ביכוריו הארוך, גרפו סרטיו הקצרים לא מעט תשומת לב בפסטיבלים ברחבי העולם ("גרינלנד" הוקרן בתחרות הרשמית של סאנדנס ואילו "אפריקה" הוצג בפסטיבל טורנטו וכן היה מועמד ללא פחות מחמישה פרסי אופיר).

מאיר הוא פנסיונר המתגורר במושב נירית יחד עם אשתו מיה וכלבתם צילה, לאחר שהנהלת המושב מחליטה להעביר את טקס חגיגות הארבעים למושב לידיהם של הנוער, מאיר נותר חסר תכלית. דמיונו הרחב נודד לטיולים שלו ושל אשתו לאפריקה ויחד עם תיעוד ארכיוני אישי של מאיר ומיה האמיתיים (הוריו של הבמאי) מייצר עולם אליו בורח מאיר בראשו כשהוא מתכחש למציאות של התבגרות וזקנה.

"אפריקה". מאיה גרנר.

"אפריקה". מאיה גרנר.

זה לא בכדי שגרנר מייצר ממאיר ומיה דמויות מוכרות, הוא מכיר אותם היטב. כשנשאל האם תמיד נצמד לתסריט, ענה שהוריו פעמים רבות תיקנו אותו. "לא הייתי אומרת לו את זה ככה" אמרה אמו ואילו גרנר ברגישותו נתן להם את הבמה לעצב את הדמויות יחד איתו.

"אפריקה" הוא סרט המדגיש את מרחב היצירה הקולנועי, ההתמודדות עם יצוג של מציאות ועוד כזו שהיא הכי קרובה שיש ולכן התוצאה היא כזו, אינטימית, אותנטית ומתוקה.

דירוג: ★★★½☆

אפריקה (ישראל, 2019)
בימוי: אורן גרנר | תסריט: אורן גרנר | משחק: מאיר גרנרמאיה גרנר | הפקה: איתי אקירב | מוסיקה מקורית: יורי פריימנקו | צילום: עדי מוזס
הפצה: החל מה-12.05.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?