"ירושלים" – ביקורת: יותר מדי דמויות ועלילות משנה, ללא טיפול מעמיק

"ירושלים".

"ירושלים". צילום: אוהד רומנו.

"ירושלים היא עיר שההיסטוריה שלה היא ההיסטוריה של העולם. היא מקודשת לשלוש הדתות המונותיאיסטיות והיא גם מוקד של מתחים לאומיים ודתיים ויעד לתיאוריות קונספירציה סהרוריות ולמיתוסים חדשים. מדוד המלך ועד מלחמת ששת הימים, מהולדת היהדות, הנצרות והאסלאם ועד הסכסוך הישראלי פלסטיני, תולדותיה של העיר הזאת מחזיקות שלושת אלפים שנות אמונה ומעשי טבח, פנאטיות ודו קיום."
הציטוט הזה נלקח מתקציר הביוגרפיה (המשובחת) של סיימון סבאג "מונטיפיורי על ירושלים" והשתמשתי בו על מנת להדגים שלא כל מה שעובד מצויין בפורמט אחד, יעבוד באותה מצויינות בפורמט אחר. בספר של כמעט 700 עמודים יש מקום לכל זה, בעוד בסדרה שמשתרעת על פני כמה שעות בודדות יש הרבה פחות. וכשמכניסים ללופ גם שוטרים מושחתים וסוחרי סמים מפחידים, אז הסדרה "ירושלים" נדמית כמו מקרה קלאסי של "תפסת מרובה- לא תפסת". הסדרה "ירושלים" (הוט), שנוצרה על ידי התסריטאי דוד אקרמן ("פלייאוף", "סרק סרק") ובויימה על ידי אילן עבודי ("שיטת השקשוקה"), עוסקת בקונפליקטים שמרכיבים את הפסיפס של עיר הבירה המאוחדת, לכאורה, של מדינת ישראל.

אמיר (דורון בן דוד) הוא קצין בילוש וחקירה שמשתף פעולה עם שירה לוי (רותם סלע), שוטרת שהועברה למרחב שלו, לאחר שהסתבכה עם נוער הגבעות בתפקידה הקודם וביחד הם מנסים לנווט בין שלל האתגרים שעומדים לפתחם בשבוע שבו עלילת הסדרה מתרחשת, וזה כולל: מנהיג ימני קיצוני כריזמטי שמנסה לייצר פרבוקציות שונות על מנת להגיע לכדי עימות מול המוסלמים, המאבק הפוליטי בין ירדן לתורכיה על השליטה בוואקף, ההתקוטטויות בין הארמנים ליוונים לרוסים על השליטה באתרי הקודש הנוצריים בעיר העתיקה, שני מעשי רצח והקשר בינהם, בית מרקחת שמהווה כיסוי לפעילות אוונגליסטית חתרנית ואם כל זה לא מספיק אז גם יש עסקאות סמים ושוטרים שגוזרים קופונים מהצד כדי שיוכלו לשלם את חובם למלווים בשוק האפור.

כמו שכבר ציינתי, יש כאן יותר מדי דמויות ויותר מדי עלילות משנה עבור סדרה בקנה מידה מצומצם כמו זו. על מנת להגיש לצופה תמונת מצב עדכנית של ירושלים בתחילת המאה ה-21, היה אפשר לקחת דוגמא מיצירת המופת של קשת ו-HBO, "הנערים". יש שם סיפור אחד שמסופר נכון ולכן מצליח להדגים את כל הקונפליקטים המרכזיים בירושלים באמצעותו. ב"ירושלים" מנסים לדחוס כמות בלתי נגמרת של אינפורמציה בזמן מסך מוגבל למדי, עבודת הכתיבה נעשית לאורך ולרוחב, אבל לא לעומק ואנחנו לא יודעים כמעט דבר על הדמויות ועל המניעים והרצונות שלהן, אז קשה לעקוב אחר הנעשה ובשלב מסוים זה גם עלול להימאס.

"ירושלים". דורון בן דוד, רותם סלע.

"ירושלים". דורון בן דוד, רותם סלע.

בפרסומים הרשמיים של הוט לעיתונאים מצויין שהסדרה היא "היפר-ריאליסטית", אבל קשה להגדיר כך יצירה שמתבססת על מהלכי עלילה מופרכים ולא אמינים בעליל, כמו שיש לנו כאן (ולא אפרט, כדי לא לספלייר לאף אחד) וגם עבודת המשחק של רוב השחקנים היא לא בדיוק דוגמא טובה לריאליזם. מה שכן מציל את הסידרה, במקצת, היא עבודת הבימוי שמתעלה על האספקטים האחרים בה, ומצליחה לשמור את הצופה במוד של מתח גם כשהעלילה עצמה מקרטעת.

דירוג: ★★½☆☆

הביקורת מבוססת על 4 הפרקים הראשונים בסדרה.

ירושלים (ישראל, בריטניה, 2022)
יצירה: דוד אקרמן | בימוי: אילן עבודי | תסריט: דוד אקרמן | משחק: רותם סלעדורון בן דודצביקה הדרהישאם סלימאןעלא דאקהורד פלדמן
שידור: החל מה-12.5.22, ימי חמישי ב-20:15 ב-HOT3, ב-HOT VOD וב-NEXT TV. לחצו כאן לזמני שידור עדכניים. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?