"רכבת הקליע" – ביקורת #1: המאמץ להיראות מגניב מרגיש לא אותנטי

"רכבת הקליע". בראד פיט.

"רכבת הקליע". בראד פיט.

"רכבת הקליע" הוא סרט פעולה אלים שיקרוץ לבני 16-12; חלקם עשויים להתלהב ולהתרשם. ניכר המאמץ של הבמאי לעשות משהו שייראה מגניב, אך זה מרגיש לא אותנטי, לא מקורי, המקבילה הקולנועית ל"קורבן אופנה" במקום "מסוגנן". גם הדיאלוגים שאמורים להצחיק -מתנקשים שמתווכחים על שטויות, למשל- לא עובדים ויש יותר מדי גימיקים מיותרים, כמו מניין המחוסלים בפעולה קודמת של האחים המכונים מנדרינה ולימון. האלימות היא זו של הסרטונים המצוירים של פעם (ברוח טום וג'רי), עם הרבה דם. בנוסף לאנגלית יש גם קטעים ביפנית, בספרדית וברוסית. לסרט טוב שמתרחש על רכבת עדיף לראות את "רכבת הקרח" (הסרט, לא התקרבתי לסדרה).

"רכבת הקליע" מתרחש כמעט כולו על רכבת מהירה בדרך לקיוטו. ברד פיט מגלם סוכן עם שם הקוד "ליידיבאג" (חיפושית משה רבנו) שעולה על הרכבת למשימה פשוטה שברור לו שתסתבך. על הרכבת בין השאר צמד האחים שהזכרתי, בחורה צעירה, אב שבנו מאושפז בבית חולים. לכולם יש משימה, מניעים ויכולת לפגוע אנושות באויבים שלהם. עולה הרבה הדיבור על גורל, להיות בר מזל ובעל מזל רע.

פיט נהדר והקטעים אתו טובים מאלו שבלעדיו. הוא מוביל צוות שחקנים צעירים ממנו בהרבה, בראשם אהרון טיילור-ג'ונסון, שדמותו כמו יצאה מסרט לא אחיד של גאי ריצ'י. יש הופעות אורח שגם הן בשביל הקטע ולא תורמות דבר, גם הן "כי הוא יכול", בניגוד להופעת האורח הנהדרת של פיט ב"דדפול 2", הסרט הטוב ביותר של הבמאי דיויד ליץ', שמתמחה בסרטי כולם יורים ורבים עם כולם, כולל "פצצה אטומית" ששרליז ת'רון לא הצליחה להציל.

"רכבת הקליע".

"רכבת הקליע".

מהתחלת הסרט ולכל אורכו משובצים שירים מוכרים בגרסאות יפניות זה חביב, אבל זה עוד נדבך לא מקורי; אין, חס וחלילה, שיר מקורי או שיר לא מוכר ונשכח. עובדי הרכבת לא מספיק נוכחים, בעיקר עם הרעש והבלגן והאלימות ששוררים לאורך ולרוחב הרכבת. לא מספיק רואים את הנוסעים יורדים בתחנות. בשני קטעים נפרדים ברד פיט נאבק עם מישהו והם עושים הפסקה מאולצת לשם משוא פנים, באחד מהם יש זקנה שדורשת שיישמר השקט המתבקש בקרון השקט. אלה משקפים את כל הסרט: אלים, מנסה להיות מצחיק ומבדר, מגוחך, ולא עובד. פה ושם יש הבלחות חביבות, שמעלות חיוך, אבל לא יותר מזה. ולהראות פלאשבקים מסבירים-מזכירים של מה שראינו זמן קצר לפני כן זה בוודאי לא שיחוק אלא נדנוד ואי מתן כבוד ואמון בקהל (מה שנקרא האכלה בכפית).
אם בכל זאת אתם רואים את הסרט, אל תקומו/תכבו מיד כי יש קטע קצר נוסף אחרי שכתוביות הסיום מתחילות.

* ובנוגע לתרגום ולכתוביות התרגום: מזמן לא נתקלתי בסרט עם כל כך הרבה טעויות קשות בתרגום (שמפספסות את הכוונה המקורית או מטעות), ובנוסף לכך גם יש טעויות הקלדה.

דירוג: ★★☆☆☆

רכבת הקליע (ארה"ב, 2022)
בימוי: דיויד ליץ' | תסריט: זאק אולקביץ'קוטרו איסקה | משחק: ברד פיטאהרון טיילור-ג'ונסוןזאזי ביץג'ואי קינגסנדרה בולוקמייקל שאנון | מוסיקה מקורית: דומיניק לואיס | צילום: ג'ונתן סלע
הפצה: פורום פילם, החל מה-04.08.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?