"3,000 שנים של כמיהה" – ביקורת: הדמות של סווינטון מעניינת בזמן שהסרט נחלש

"3000 שנים של כמיהה". אידריס אלבה.

"3000 שנים של כמיהה". אידריס אלבה.

"3,000 שנים של כמיהה" מתחיל טוב מאוד וככל שהוא מתקדם הוא נעשה פחות ופחות טוב, עד שבסוף אתה לא יודע למה זה לא נגמר ומתפלא שעברו רק 108 דקות. בקטעים של שני כוכבי הסרט טילדה סווינטון ואידריס אלבה יש משהו שלא רואים מספיק בסרטים בימינו: קטעים ארוכים עם דיאלוגים בין שני אנשים. השיחות שלהם מעניינות, הדמות שלה מוצלחת, ומסקרן מה היא תבקש. יש קסם בסיפורי אגדה המתובלים בפנטזיה. והכול, עם מודעות ברורה לז'אנר הבעת שלוש משאלות שבמרכז העלילה.

אלת'יאה (טילדה סווינטון הכול-יכולה), המגדירה את עצמה כ"נרטיבולוגית" (narratologist), מתחקה אחרי אמנות הסיפור. היא מבקרת ומרצה בטורקיה ורוכשת בשוק כלי עתיק, שבחדר המלון שלה יוצא מתוכו שד (אידריס אלבה) המעניק לה שלוש משאלות. הסיפור שלה משמש כמעט כסיפור מסגרת, עד שהיא תחליט מה ברצונה לבקש ממנו, ורוב הסרט יותר עליו מאשר עליה (למרות שהיא יותר מעניינת), כשהוא מגולל את הפעמים הספורות שהגיח מכלי הקיבול שלו במשך אלפי השנים האחרונות. המילה המוכרת "גִ'יני" היא הגרסה האנגלית של djinn האסלאמי, המונח שמשתמשים בו בסרט.

הבמאי ג'ורג' מילר (סרטי "מקס הזועם" ו"בייב") ניסה להרים את הפרויקט הזה הרבה זמן, אך אולי היו אחרים שהיו מתאימים ממנו לסרט שהוא ספק חלום, ספק אגדה, כמו הבמאים גיירמו דל טורו, אנג לי או טרזם סינג.
הסרט מבוסס על נובלה מאת אי-אס באייט, שספרים שלה עובדו לסרטים "מלאכים וחרקים" ו"מכתבי אהבה" (Possession) עם גוונת' פאלטרו וג'רמי נורת'ם.

"3000 שנים של כמיהה". טילדה סווינטון.

"3000 שנים של כמיהה". טילדה סווינטון.

סווינטון היתה יכולה לגלם בהצלחה את שני התפקידים בסרט; את אלבה אני מעריך יותר ויותר כשחקן ככל שאני רואה אותו בריאיונות (כמה טוב שהוא לא משחק את עצמו אלא נכנס לדמויות וכותבים לו מה להגיד) אך בסרט הוא נעדר רוב הכריזמה שיש לו בדרך כלל.

מפעם לפעם נדמה שזה ניסיון לא מספיק טוב לגרסה למבוגרים בלבד של "סיפורי עמים" המצוינת, המיני-סדרה מבית היוצר של ג'ים הנסון שבה עובדו אגדות עם. שם, כמו פה, היתה גם מחשבה על המעברים בין המספר לסיפור שלו. ב-"3,000 שנים של כמיהה" ישנם מספר מעברים יפים, ושתולים אלמנטים מאלת'יאה שנכנסים לעלילות של השד (צורת הקריאה המהירה שלה, תקריב לא מספיק מעודן על בליעת רוק דרמטית). רוב האפקטים החזותיים נראים זולים. ובכלל, יש תחושה ששאפו למשהו יותר אפי ממה שיצא. (באחת המעשיות שלו מופיע שלמה המלך, שנראה כמו תושב פרדס חנה שאוכל רק דברים שהטבע משקה ולילדים שלו קוראים גומא וחורפית.)

עוד משהו לסיום: הייתי מעדיף שלא לקבל תזכורת מתי צילמו את הסרט; ככלל, אני מעדיף לא לראות אנשים מסתובבים במסכות בחיים, בסדרה או בסרט.

דירוג: ★★★☆☆

3000 שנים של כמיהה (אוסטרליה, ארה"ב, 2022)
בימוי: ג'ורג' מילר | תסריט: ג'ורג' מילראוגוסטה גורא-ס בייאט | משחק: טילדה סווינטוןאידריס אלבהקאן גולדוראוגולקן ארמן אוסלו | מוסיקה מקורית: ג'אנקי אקס-אל | צילום: ג'ון סיל
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-01.09.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?