"מכתב אהבה" – ביקורת: להיסחף עם הרגעים הקטנים של פרידה

"מכתב אהבה". גרגורי מונטל.

"מכתב אהבה". גרגורי מונטל.

"מכתב אהבה" הוא סרט דרמה צרפתי על גבר בהליך גירושים שמתקשה לסיים את הקשר הרומנטי הבעייתי שלו עם בת הזוג ‏החדשה והצעירה שלו ומתיישב לכתוב לה מכתב ארוך בבית קפה סמוך לדירתה. סרט מקסים שמראה ‏בצורה ריאליסטית למדי איך אהבה יכולה להטריף אותנו מבפנים ולטרוף את החיים שלנו. הוא מורכב ‏מהרבה רגעים קטנים שיוצרים מארג שלם של יום בחייו של מישהו שעובר פרידה קשה. היו מספר צופים שהחליטו לנטוש באמצע את אולם הקולנוע, אבל זה אחד המקרים האלו שבאמת ‏לא היה ברור לי למה.

הבמאי והתסריטאי ג'רום בונל בונה עלילה שלמה בלי צורך להראות הכל. זהו סיפור אהבה שהתחיל הרבה לפני שהצטרפנו אליו וזה מאפשר לנו לבנות אותו איך שבא לנו, אנחנו בעיקר נחשפים לתוצאות שלו. הוא מצד אחד מתרגל הרבה איפוק באופן שבו הדמויות נגלות, ומצד שני משתמש בהרבה אמוציות. לא הרבה מצליחים לשאוב את הצופים והצופות פנימה ולהפוך אותם למשתתפים פעילים כמו שעשה בונל.

"מכתב אהבה".

"מכתב אהבה".

ג'ונאס (גרגורי מונטל, הסדרה "10 אחוז") הוא גבר בשנות הארבעים לחייו, אב לילד צעיר, שעובד בענף ‏הבנייה ונמצא בתהליך גירושים. למרות שהוא וליה (אנייס דמוסטייה), בת זוגו החדשה, כבר החליטו ‏לעצור את הקשר, הדירה שלה הוא המקום הראשון אליו הוא נוסע כשהוא מתעורר לפנות בוקר מליל ‏שכרות. ליה מנצלת את ההזדמנות כדי לסגור את הקצוות של הקשר ואחרי שהוא מתרענן אצלה, היא ‏אוספת את החפצים שהשאיר בדירה שלה ומגישה לו אותם. שבור לב הוא פונה להתחיל את יומו העמוס ‏והלחוץ, אבל לא מצליח להתקדם מעבר לבית הקפה הפינתי. הוא מתחיל לכתוב לה מכתב ומעורר את ‏סקרנותו של מתייה (גרגורי גדבואה, "דלישס"), בעל בית הקפה, שמנסה לעזור לו. הישיבה בבית ‏הקפה מזמנת לא מעט עוברי אורח שהתקשורת איתם יוצרת פסיפס אנושי מצחיק ונוגע ללב.‏

מונטל מעורר הזדהות רבה בעוד הוא מאזן טוב לב, אובססיביות, רגישות, אגואיסטיות, חולשה, קנאה, כעס והרבה מאוד לחץ. הוא רחוק מלהחזיק בדמות הגבר המושלם ושם בדיוק טמון הקסם של האופן בו הוא מגלם את ג'ונאס. גדבואה מקסים כדמות היציבה של הסרט, והתסריט מאפשר לה להיות גם עגולה. הדמויות הנשיות הן הרבה יותר מסתוריות ומעוררות סקרנות. דמותה של אשתו של ג'ונאס, הארייט, מגולמת על ידי לאה דרוקר, שלמרות השתתפותה בסצינה אחת, משאירה חותם עם תצוגת משחק מדהימה של מישהי עם הרבה משקעים מול בעלה, אך גם משדרת פגיעות ותחושה של השלמה.

"מכתב אהבה". גרגורי מונטל.

"מכתב אהבה". גרגורי מונטל.

הפשטות של התפאורה, המוסיקה והצילום משאירה את הפוקוס על הדרמה המתחוללת, ובכך לא מעמיסה את החושים. מהר מאוד אפשר להרגיש מחוברים לאזור ולשכונה, כי הרבה מהעלילה מובילה אותנו לבחון את המרחב סביב בית הקפה.

זהו לא סרט גדול מהחיים, אלא כזה שחושף פיסת חיים בגודל רגיל של מישהו שעובר יום לא פשוט ‏וטעון רגשית. תאפשרו לעצמכם להיסחף עם הסרט, הוא שווה את זה.

דירוג: ★★★★☆

מכתב אהבה (צרפת, 2021)
בימוי: ג'רום בונל | תסריט: ג'רום בונל | משחק: גרגורי מונטלגרגורי גדבואהאנייס דמוסטייהליה דרוקרנגדייג' בסון דגנה | מוסיקה מקורית: דויד סטנקה | צילום: פסקל לגירפול
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-06.10.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?