"ההתרסקות" – ביקורת: מותחת, מרתקת וריאליסטית

"ההתרסקות".

"ההתרסקות". (C) Big Blue / KRO-NCRV, 2022 – באדיבות סלקום TV.

הסדרה ההולנדית "ההתרסקות" (סלקום טי-וי) עוסקת באסון התרסקות מטוס התובלה של "אל על" בהולנד לפני שלושים שנה, ובנסיונות הטיוח שהתלוו אליו. לאורך 5 פרקי הסדרה, שזכתה לפני ימים אחדים בפרס הדרמה ההולנדית הטובה ביותר בפסטיבל אוטרכט, נחשפים הסודות והקונספירציות שגורמים רשמיים ניסו להסתיר מעין הציבור ושהתגלו בסופו של דבר לאחר תחקירים עיתונאיים מאומצים וקפדניים.

ב-4 באוקטובר 1992, מטוס מטען מתוצרת בואינג שהיה בשימוש חברת "אל על" הישראלית, התרסק רגעים ספורים לאחר המראתו מנמל התעופה סכיפהול באמסטרדם על שכונת המהגרים ביילמר – התרסקות שהביאה למותם של 43 אנשים, מתוכם 39 אנשים על הקרקע ועוד 4 שהיוו את צוות הטיסה – במה שהיה ונשאר כהתרסקות הראשונה והיחידה בתולדות "אל על" בשל כשל טכני במטוס.

עלילת הסדרה מתמקדת ב-3 דמויות: וינסנט, עיתונאי צעיר שחוקר את המקרה (הוא גם זה שחיבר במציאות את התחקיר עליו היא מבוססת); פייר (יוריק ואן ואכנינכן, "נערה עם קעקוע דרקון"), עיתונאי מבוגר מעיתון מתחרה שגם חוקר את הפרשה; ואשה, וטרינרית שחורת-עור שביתה נהרס בתאונה.

"ההתרסקות".

"ההתרסקות". (C) Big Blue / KRO-NCRV, 2022 – באדיבות סלקום TV.

בתחילת הפרק הראשון נכתב שעלילת הסדרה מערבת עובדות היסטוריות ופיקציה. לאחר שצפיתי בשני הפרקים הראשונים, אני מניח שברמת המאקרו – העובדות היבשות, המספרים, ההשתלשלות הכללית של הארועים – ישנו דיוק מירבי, וברמת המיקרו – הדמויות, פרטיהם והטקסטים שנאמרים על ידיהם – ישנה יד חופשית יותר בכל הקשור לאותנטיות ודיוק. בחירה זו מאפשרת, מצד אחד, לגולל את נסיבות האסון ברמה העובדתית, ומצד שני, לשלב דרמות אנושיות קטנות יותר שיוסיפו את המימד הנראטיבי-דרמטי למימד החדשותי-אקטואלי.

בעוד שהנוסחתיות והקיטש נותנים את הטון בסצינות האישיות והאינטימיות יותר, הרי שהחלקים שעוסקים בחקירת ההתרסקות עצמה, עשויים היטב, מותחים ומרתקים, ומרגישים ריאליסטים למדיי בזכות סגנון הבימוי.

"ההתרסקות".

"ההתרסקות". (C) Big Blue / KRO-NCRV, 2022 – באדיבות סלקום TV.

הפלוס העיקרי בסדרה, הוא שילידי שנות ה-90 ואילך, שסביר להניח שמעולם לא שמעו על האסון הזה, יוכלו למלא את החור הספציפי הזה בהשכלה ההיסטורית שלהם, וגם לגלות שלא רק הגויים האנטישמים דופקים את היהודים (שזאת בוודאי התחושה הרווחת לאחר 3-4 סרטים וסדרות שיצאו לאחרונה ממש בנושא רצח י"א הספורטאים במינכן). גם לנו יש כמה שרצים בארון, שאותם מנסים להשכיח (עם יד על הלב, כמה מבני 35 ומטה שמעו על האסון הזה וכמה מבני ה-35 ומעלה יודעים/זוכרים את התחקיר שפורסם ב"ידיעות אחרונות" כ-4 שנים לאחר מכן שחשף את מה שהמדינה ניסתה להסתיר? אפילו אני לא זוכר).

"ההתרסקות".

"ההתרסקות".

וחוץ מזה, מתי יצא לכם לראות אנשי מוסד בטלויזיה, אבל לא בצד של הטובים, אלא בצד של הרעים, כאלה שמנסים להשמיד ראיות ולאיים על עיתונאים? כמו שנאמר על ידי חכמים: "אורח לרגע רואה כל פגע". לפעמים כדאי לאזור אומץ ולבחון כיצד אנו נראים בעיני אחרים, גם אם המראה לא מלבב במיוחד.

דירוג: ★★★★☆

הביקורת מבוססת על שני פרקי הבכורה.

ההתרסקות (הולנד, 2022)
יצירה: מייקל לינדרסט | בימוי: לורנס בלוקאדסון דה קונסייקאו | תסריט: מייקל לינדרסטג'וי דלימהתומאס ואן דר רי | משחק: יוריק ון ווגנינגןתומאס הופנרג'וי דלימהקתריין ואן בורדןגיג'ס שולטן ואן אשאט | מוסיקה מקורית: אלכסנדר ראומרס
שידור: סלקום TV, החל מה-12.10.2022 עם פרק חדש מדי יום רביעי (5 פרקים). לחצו כאן לזמני שידור עדכניים. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?