ביקורת: זה ייגמר בדם / There Will Be Blood

זה יגמר בדם

"זה יגמר בדם" היא יצירת אמנות, מהסוג הכואב וארוך, שכל החושים שלך יצביעו: שיעמום; ורק השכל יאמר שיש משהו מעבר. בקצה היער עוד מחכה לה הנסיכה.

ב"זה יגמר בדם", הבמאי פול תומאס אנדרסון מנסה סיבוב נוסף בהדגמת המגלומניה של אנשים. 8 שנים אחרי "מגנוליה", לאנדרסון עדין נשארו דעות בענין, והוא לוקח את הנובלה "נפט!" של אפטון סינקלר מ-1927, ומבסס באופן חופשי למדי את התסריט שלו ל"זה יגמר בדם".

"זה יגמר בדם" סובב סביב אדם אחד. בזו גדולתו, ובזו גם חסרונו. לא הרבה שחקנים מצליחים להחזיק סרט שלם על כתפם, ואין ספק שזוהי משימה לא קלה. בשביל דניאל דיי לואיס, התפקיד הראשי של דניאל פלינוויו, הוא כנראה משחק ילדים, לאור העוצמה האדירה שהוא מקרין מהדמות. דיי לואיס מנהל בעצמו סצינות לא פשוטות בכלל, לפעמים בגפו ולפעמים מול יריבו המושבע, מי שכנראה חולק שיגעון גדלות זהה לשלו, איש הדת, איליי סאנדיי (פול דיינו). הסרט מתקדם בצורה איטית כשמש הנצחית התלויה מעל ראשם של פליינוויו וסאנדיי, וכמעט כל הדמויות הן משניות ולא מקדמות בשום צורה את העלילה. למעשה, הגלגל המניע היחיד בסרט הוא פליינוויו וחיפושיו הבלתי פוסקים אחר עושר עצום יותר ויותר, וטירוף הדעת שלו כתוצאה מהחיפושים. הוא דוחק מעליו את המקורבים אליו, והדבר היחיד שחשוב הוא ההון העצמי. לעיתים פליינוויו מנהל דיאלוגים עם מעט הדמויות האחרות בסרט, אך חיש מהר הם הופכים למונולוגים עוצמתיים במיוחד, בהם דיי לואיס מדגיש את טירוף הדעת של פליינוויו בצורה בלתי נשכחת. הכל בדניאל דיי לואיס חי ונושם את פליינוויו, מהקול והמבטא שהוא מחצין ועד ההידור והגינונים שלו.

בסצינת הפתיחה, דניאל פליינוויו (דיי לואיס), מגלה בגפו בור נפט. המשימה הקשה אמנם פגעה בו פיסית, אך נראה מיד כי פליינוויו רק מרחיב את עסקי שאיבת הזהב השחור שלו. בכל מקום אליו הוא פונה, פליינוויו מציג את עצמו כאיש משפחה, ולראווה בנו, הייץ'.וו. (דילן פרייז'ר). ככל שעושרו של פליינוויו הולך לפניו, כך ההזדמנויות למציאת נפט מתחילות למצוא אותו. צעיר לבית סאנדיי, מגיע עם בשורות למר פליינוויו, ומציע לו מידע על אתר נפט ענק שישמש רק אותו. פליינוויו מצטייר כאיש חשדן וקשוח שיודע לעשות עסקים, אך לאט לאט החזות הזו מתפרקת. בעקבות המידע מהצעיר, פליינוויו מגיע לחלקת האדמה של משפחת סאנדיי, שם הוא פוגש באב הפסיבי ובבן הנוסף, הממולח יותר, איליי (דיינו). איליי מצליח לסחוט מפליינוויו סכומי כסף לא קטנים בתמורה לרכישת הקרקע של המשפחה, ומאבק הכוחות בין שתי הדמויות יוצא לדרך. פליינוויו מקים בחלקת האדמה את בורות שאיבת הנפט שלו, אך שורת בישי מזל מטילות צל כבד על עבודתו; כשהמאורע האחרון גורם לבנו נכות ולאב המתייסר לשלח מעליו את הבן הבעייתי.

דמותו המורכבת של פליינוויו לוקחת תפנית מעניינת עם הגיעו של דמות חדשה למשוואה. במקומו של הבן הבעייתי, מגיח לפתע אחיו-למחצה (קווין ג'יי. או'קונור) האובד של דניאל פליינוויו משום מקום, רק כדי לבשר לו על מות אביהם המשותף ולמצוא אצלו עבודה. בקלות דעת, דניאל חובק לחיקו את האח האבוד, ומושיט לו עד חצי המלכות. דמותו המגלומנית של פליינוויו רק מתעצמת בזכות האח, למרות ההתחלה המוזרה.

הרבה קולות קוראים ל"זה יגמר בדם" כסרט מופלא. אין ספק שהסרט הוא יצירת אמנות אמיתית, כשהסרט מצליח להחזיק מעמד על כתפיו הנושאות של דניאל דיי לואיס בלבד. דיי לואיס מרשים ביכולתו להכניס לדמות את מלוא כובד משקלה, ופשוט מהפנט בסצינות המונולוגים שלו, ממש עד סצינת הסיום המהממת. אבל "זה יגמר בדם" בהחלט מלא בחסרונות שקשה להתעלם מהם. אם ההתמקדות בדמות אחת היא מה שהופך אותו ליצירת אמנות, זה גם מה שמשעמם בו. בסרט לא נראות כמעט נשים, וכולו בנוי סביב הדמות דניאל פליינוויו. זאת, בצירוף 158 דקות ארוכות של שממה מדברית בשמש צחורה, גורמים לאי-נוחות משגעת בסרט, אפילו קצת משעממת, כשבסוף הצופה צפוי להימלט במהרה לחלץ עצמות.

דירוג: ★★★☆☆

זה יגמר בדם
ארה"ב, 2007

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?