"תתקשרי לג'יין" – ביקורת #1: מסר חברתי חשוב בעטיפה מעניינת ומבדרת

"תתקשרי לג'יין". סיגורני וויבר, אליזבת' בנקס.

"תתקשרי לג'יין". סיגורני וויבר, אליזבת' בנקס.

"תתקשרי לג'יין" היא דרמה שנכתבה בהשראת אירועים היסטוריים בסוף שנות ה-60 ותחילת ה-70 על אישה מהמעמד הבינוני שדרכה מצטלבת עם תנועה המסייעת לנשים עם הריונות לא רצויים. למרות שהיה יכול להרוויח מקיצור מה, הסרט שומר על קצב טוב והתפתחות טבעית שמשאירה עניין לגלות את הסיפור במלואו. הנושא הפמיניסטי, שלצערי הרב, חזר להיות רלוונטי יותר בארה"ב עם ביטול פסק דין על ידי בית המשפט העליון שמאפשר לכונן איסור להפלות במדינות המחליטות על כך, שזור לכל אורכו, אך למי שדואג, הוא לא מפמפם מסרים נגד גברים.

לבמאית פיליס נאגי ניסיון רב בכתיבת מחזות ובבימוי לתיאטרון, אך למרות ניסיון מצומצם בסרטים, הצליחה ליצור סרט מגובש, שמעביר מסר חברתי בצורה ברורה, מעניינת ולא מייגעת, אם כי שונה בפרטים רבים מהסיפור האמיתי. הניסיון שלה כולל כתיבה ובימוי של סרט טלוויזיה "גברת האריס" (2005) בכיכובה של אנט בנינג, המבוסס על ספר שמבוסס על אירוע אמיתי וכתיבת התסריט ל"קרול" (2015), המבוסס אף הוא על ספר, ועליו הייתה גם מועמדת לאוסקר (בין שש המועמדויות שקיבל ולא קטף ולו פרס אחד). אמנם הסגנון של "קרול" שונה בתכלית, בעיקר בהשפעת הבמאי טוד היינס, אבל שניהם תקופתיים ועוסקים בדיכוי נשי עם קריאה לשיוויון מגדרי וחברתי. שני התסריטאים של הסרט, היילי שור ורושאן סת'י, הספיקו לשתף פעולה בכתיבה לשתי סדרות רפואה שונות, מה שבטח עזר עם תיאור ההליכים הרפואיים.

ג'וי (אליזבת' בנקס, סדרת סרטי "משחקי הרעב", "זאק ומירי עושים פורנו") היא רעיה ואם מהמעמד הבינוני בפרברי שיקאגו המתחזקת מערכת יחסים מצוינת עם בעלה ויל (כריס מסינה, "הפרויקט של מינדי", "ג'ולי וג'וליה") עורך דין בעלייה וקשר קרוב עם בתה בת ה-15 שרלוט (גרייס אדוארדס). כאישה בסוף שנות ה-60 בארה"ב, היא מנהלת חיים פשוטים ומוגנים, שכוללים בעיקר דאגה למשק הבית ולצרכים של בעלה. ההתעוררות האזרחית במדינה לא ממש נוגעת לה והסקרנות שלה ממנה גוועת יחסית מהר. נסיבות מטרידות הופכות את חייה והשקפת עולמה ומחברות אותה עם תנועה שפועלת באופן לא חוקי לסייע לנשים לבצע הפלות להריונות לא רצויים.

היא מתחברת במהירות עם וירג'יניה (סיגורני וויבר בת ה-73, סדרת הסרטים של "הנוסע השמיני", "מכסחי השדים"), שמובילה את הפעילות, על אף פערים גדולים ברקע וסגנון החיים של השתיים. ביחד עם שאר הפעילות הן מנסות לשפר את התהליך הקשה שעוברות נשים שמחפשות עזרה בהפלה, בתקופה שבה הטיפול הוא מחוץ לחוק, יקר ודורש התעסקות עם גורמים מפוקפקים.

"תתקשרי לג'יין". קייט מארה, אליזבת' בנקס.

"תתקשרי לג'יין". קייט מארה, אליזבת' בנקס.

בנקס מושלמת בתפקיד שלה. אי אפשר לומר שהיא שחקנית יוצאת מן הכלל, אבל משהו בקלילות ובהומור שלה, בשילוב עם הרצינות שמפגינה בסיטואציות מורכבות, יוצר דמות שקל להזדהות איתה, גם אם היא לא תמיד עושה את הדבר הנכון. וויבר שמפגינה נוכחות בולטת ואנושיות רגישה ועוצמתית מעניקה הופעה מהנה לצפייה, מה שהכרחי לתפקיד שמרכז את עיקרי המסרים החברתיים בסרט. וונמי מוסאקו, שהדמות אותה היא מגלמת מהווה את הפתח של ג'וי לתנועה, אמנם לא מצליחה להתעלות מהשבלוניות של האישה השחורה היחידה בסרט, אבל היא מאוד אמינה וחביבה בתפקיד. קייט מארה ("ארבעת המופלאים") שמגלמת את השכנה-חברה של ג'וי וכריס מסינה עושים עבודה טובה, אך לא ייחודית במיוחד.

בסרט תקופתי העיצוב הוא אלמנט חשוב והפעם הוא מבוצע מעולה. מהסגנון הפרברי של בית "מתוקתק" והשכונות הקשוחות יותר של שיקאגו ועד לתלבושות המאופיינות היטב. האשליה עובדת נהדר. הצילום דואג להכניס את הצופים עמוק יותר עם התמקדות בעוויות פנים ושימוש בפילטרים להעברת קרירות של מרפאות מול החמימות של הדירות של התנועה.

"תתקשרי לג'יין". סיגורני וויבר.

"תתקשרי לג'יין". סיגורני וויבר.

סרט שמחזיק היטב גם בידור וגם מסר חברתי חשוב בכפיפה אחת הוא יחסית נדיר, אז בהחלט לא כדאי לפספס אותו. ולא, הוא לא מכוון רק לנשים, למרות שהחוויה שלהן מהתכנים תהיה בוודאי עמוקה יותר מלשאר המגדרים.

דירוג: ★★★★☆

תתקשרי לג'יין (ארה"ב, 2022)
בימוי: פיליס נאגי | תסריט: היילי שוררושן סת'י | משחק: אליזבת' בנקססיגורני וויברכריס מסינהוומי מוסאקוקייט מארהקורי מייקל סמית' | מוסיקה מקורית: איזבלה סאמרס | צילום: גרטה זוזולה
הפצה: פורום פילם, החל מה-03.11.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?