"ימים של תום" – ביקורת: סיפור לא יוצא דופן ודמויות ממוצעות

"ימים של תום". אנתוני הופקינס, בנקס רפטה.

"ימים של תום". אנתוני הופקינס, בנקס רפטה.

"ימים של תום" הוא סרט דרמה משעמם מאוד עם מעט מאוד דרמה. את הסרט כתב וביים ג'יימס גריי ("אד אסטרה", "המהגרת"), שלא אהבתי אף אחד מסרטיו ועליי להימנע מסרטיו הבאים.

הסרט מתרחש בניו יורק ב-1980 ומתחיל ביום הראשון בכיתה ו' של פול, שלא מסתדר עם אחיו הגדול שהולך לבית ספר פרטי. את ההורים שלהם מגלמים ג'רמי סטרונג ("יורשים", "מכונת הכסף") ואן האת'ווי כאב שהוא דמות מאיימת ומעוררת רתיעה ואם שהיא נשיאת ועד ההורים, ואנת'וני הופקינס הוא סבא שלו. הקטעים עם הופקינס נוגעים ללב.

יש ארוחות משפחתיות עם דודים וסבים, בני המשפחה הולכים יחד לסרט "טוראית בנג'מין"; בבית הספר פול אוהב להסתובב עם ג'וני, תלמיד שחור שנשאר כיתה שמתעמת שוב ושוב עם המורה שלהם. פול חולם להיות אמן, לצייר, וכל העסק מעניין כמו לעמוד בפקק תנועה.

"ימים של תום". ג'יילין ווב, בנקס רפטה.

"ימים של תום". ג'יילין ווב, בנקס רפטה.

מביך/מקומם שסרט כזה נבחר לתחרות הרשמית של פסטיבל קאן כשאלפי סרטים מוגשים אליו בכל שנה, אולם יש להם חיבה לסרטים של גריי וזה היה הסרט החמישי שלו(!) בתחרות הרשמית (סרטיו מעולם לא זכו בפרס כלשהו בפסטיבל).
כמו הרבה יותר מדי סרטים עצמאיים אמריקאיים, הסרט נגמר בדמות שהולכת ברגל ומתרחקת.

קורה לא מעט שסרטים טובים לא מצליחים קופתית, ולסרטי דרמה קשה יותר למשוך קהל לבתי הקולנוע מפעם, ובכל זאת, במקרה הזה יש סיבה שהסרט הרוויח בארה"ב פחות מ-2 מיליון דולר. מלבד השחקנים המפורסמים, הסיבה העיקרית שהוא מוקרן בבתי הקולנוע בארץ היא שהמשפחה שבסרט היא יהודייה, כולל כוסות קידוש, סיפור בריחה מאירופה בשל אנטישמיות ואכילת בייגל עם סלמון.

עם סיפור לא יוצא דופן ודמויות ממוצעות כדאי שיהיה משהו מיוחד או שונה בסרט כמו דיאלוגים נפלאים, הומור משובח, אך אין בסרט שום דבר כזה. ב"הפייבלמנים" של ספילברג היו אירועים דרמטיים של מעבר דירה, פרידה, עימותים, חלום לעשות קולנוע. "ימים של תום" הוא בעיקר משעמם, סתמי, אחרי זה משעמם מאוד, סוף סוף קורה משהו מעט דרמטי לקראת סופו, וזה נגמר משעמם.
יש גם הופעת אורח של ג'סיקה צ'סטיין, שנושאת נאום בפני תלמידי בית ספר, ולולא היה מדובר בה (ולמי שלא מזהה ומכיר אותה) זה עוד רגע חסר עניין לחלוטין.

דירוג: ★★☆☆☆

ימים של תום (ארה"ב, ברזיל, 2022)
בימוי: ג'יימס גריי | תסריט: ג'יימס גריי | משחק: אן האת'וואיג'רמי סטרונגאנתוני הופקינסבנקס רפטהג'יילין ווב | מוסיקה מקורית: כריסטופר ספלן | צילום: דריוס קונדי
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-26.01.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?