"הלוויתן" – ביקורת: יש רגעים נוגעים ללב אבל זה לא מספיק

"הלוויתן". ברנדן פרייזר.

"הלוויתן". ברנדן פרייזר.

"הלוויתן" הוא סרט דרמה שנופל לקטגוריה של סרט שאינו רע אך לא אמליץ למישהו לצפות בו. רוב יחסי הציבור שהוא זוכה להם נובעים מכך שהדמות הראשית היא של איש שמן מאוד שאותו מגלם ברנדון פרייזר. יכול מאוד להיות שהסרט לא היה זוכה לפרסום דומה אם היה מדובר בשחקן (שמן) לא מוכר. הסרט מועמד לשלושה פרסי אוסקר: שחקן ראשי, שחקנית משנה ואיפור.

פרייזר מגלם את צ'ארלי, שלא יוצא מביתו ומתקשה לקום מהספה כי הוא סובל ממשקל עודף גדול מאוד ("אובּיס"). הוא משתמש בהליכון כדי ללכת. הוא מתגורר לבד והחברה היחידה שלו היא ליז (הונג שו, "התפריט"), אחות בית חולים.

"הלוויתן". הונג צ'או.

"הלוויתן". הונג שו.

הסרט מתרחש במהלך ימים ספורים שבמהלכם צ'ארלי זוכה ליותר אורחים מהרגיל, כולל מבתו, אלי, דמות די מעצבנת. המחזאי סמואל די. האנטר עיבד את התסריט מהמחזה שלו, שנצמד לתבנית מלאכותית ומאולצת. מלבד ההתרחשות במקום אחד בלבד ומספר השחקנים המצומצם שרווחים בהצגות, משובצים גם גילויים קטנים לאורך הסרט, אך בסופו של דבר מדובר באיש שמן לא בריא (עם בעיות לב), שמסרב להתפנות לבית חולים, ולא הרבה מעבר לזה.

לא תמיד קל לראות את צ'ארלי מתקשה להתנועע, ויש רגעים נוגעים ללב (הדאגה של שליח הפיצה, למשל). יפה גם שמראים שאצל צ'ארלי מדובר באכילה כפייתית ואצל מישהי אחרת זה אלכוהול. אך תומאס, שמגיע אליו הביתה, הוא דמות לא מעניינת, ובלי דיאלוגים טובים במיוחד או רגעים יוצאים מן הכלל, כשהכול (כולל הסוף) צפוי, נותרים עם מעט מאוד.

"הלוויתן". סיידי סינק.

"הלוויתן". סיידי סינק.

זהו סרטו השמיני של הבמאי דארן ארונופסקי, שלא עשה סרט מאז "אמא!" (2017) עם ג'ניפר לורנס. "הלוויתן" הוא הסרט הרביעי שלו שמועמד לאוסקר בקטגוריית שחקן או שחקנית ראשיים, קדמו לו "רקוויאם לחלום" (אלן ברנסטין), "המתאבק" (מיקי רורק), "ברבור שחור" (נטלי פורטמן שזכתה), רקורד לא רע בכלל. לפרייזר זו המועמדות הראשונה לאוסקר, והיריב העיקרי שלו הוא אוסטין באטלר (על "אלוויס").

דירוג: ★★½☆☆

הלוויתן (ארה"ב, 2022)
בימוי: דארן ארונופסקי | תסריט: סמואל די. האנטרסמואל ד. האנטר | משחק: ברנדן פרייזרסיידי סינקהונג שוטיי סימפקינססמנתה מורטון | מוסיקה מקורית: רוב סיימונסן | צילום: מתיו ליבאטיק
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-26.01.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?