השחקן חיים טופול הלך לעולמו

"חגיגה לעיניים - סיפורו של הקולנוע הישראלי". חיים טופול.

חיים טופול, מתוך "חגיגה לעיניים – סיפורו של הקולנוע הישראלי".

השחקן הישראלי חיים טופול הלך הלילה לעולמו (בין רביעי לחמישי), והוא בן 87. טופול היה השחקן הישראלי הראשון והיחיד עד כה שהיה מועמד לפרס האוסקר לשחקן הטוב ביותר (בשנת 1972 על תפקידו ב"כנר על הגג"), מועמד לפרס הטוני של התיאטרון, זוכה שני פרסי גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר (על "כנר" ועל "סלאח שבתי" ב-1965), חתן פרס ישראל למפעל חיים (2015) וחתן פרס כינור דוד. בשנים האחרונות נאבק במחלת האלצהיימר.

חיים טופול נולד בספטמבר 1935 בשכונת פלורנטין שבתל אביב. הוא היה חניך בשבט 'העדה' בתנועת 'הצופים הדתיים' ובתנועת 'הנוער העובד'. בנעוריו עבד כשוליה בבית הדפוס של העיתון דבר. בצה"ל התגייס למחזור השני של להקת הנח"ל, לצד אורי זוהר וגבי עמרני, ולאחר שחרורם הקימו את להקת הבידור 'בצל ירוק' שהעלתה חמש תוכניות עד שהתפרקה ב-1961. בלהקת הנח"ל הכיר את גליה, שתהיה אישתו עד סוף ימיו, וגילם לראשונה את דמותו של סלאח שבתי במערכונים מאת אפרים קישון, דמות שתמשיך איתו ל'בצל ירוק' וגם לסרט המונומנטלי מ-1964 שזיכה אותו בפרס גלובוס הזהב הראשון שלו לתגלית השנה.

לפני כן, בשנת 1961, היה ממייסדי 'התיאטרון העירוני חיפה' ביחד עם הבמאי המנוח יוסף מילוא והופיע בהפקות מטעם התיאטרון. באותה השנה הופיע בסרט הקולנוע הראשון שלו "איי לייק מייק" של פיטר פריי. בהמשך הופיע בסרט "אלדוראדו" (1963) של מנחם גולן לצידה של גילה אלמגור.

"כנר על הגג". חיים טופול.

"כנר על הגג". חיים טופול.

בשנת 1966 החל להופיע על במות לונדון בתור טוביה החולב במחזמר "כנר על הגג", תפקיד שיגלם במשך שנים בלונדון ובברודוויי ויהפוך למזוהה ביותר שלו בחו"ל. בשנת 1971 יצאה גרסת הסרט של "כנר על הגג" שזיכה את טופול בגלובוס הזהב השני שלו וגם במועמדות לפרס האוסקר. הוא המשיך והופיע בקולנוע ובטלויזיה, הן הישראלים והן הזרים, בין היתר בסרט הג'יימס בונד "לעיניך בלבד" (1981) ובסדרות של ה-BBC "זה טופול", "ישראל על פי טופול" ו"רוחות מלחמה".

מלבד פעילותו כשחקן, זמר, מדבב ומפיק, היה טופול גם סופר, צייר ופעיל התנדבותי. ב-1967 נמנה על מקימי עמותת וראייטי ישראל. בתחילת יוני 2022 נודע כי טופול סובל מאלצהיימר. בנו עומר סיפר בריאיון ל"ידיעות אחרונות" כי כשהוענק לו פרס ישראל של 2015, האלצהיימר היה במצב התחלתי וטופול האב הצליח להסוות אותו, אבל בשנה העוקבת כבר התקשה להצניע את המחלה ולא יכל לקבל את פרס יו"ר הכנסת על מפעל חיים.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?