"הבוס הטוב" – ביקורת #1: כתוב ועשוי בחוכמה

"הבוס הטוב". חביאר ברדם.

"הבוס הטוב". חוויאר ברדם.

חוויאר ברדם מככב ב"הבוס הטוב", שהיה נציג ספרד לאוסקר בשנה שעברה; לקח לסרט הרבה זמן להגיע לבתי הקולנוע בארץ (הוא הוקרן בפסטיבלים לפני כן), ויש בו הרבה דברים טובים. הוא אחד הסרטים הכתובים והעשויים בחוכמה שנעשו לאחרונה, ורוב הזמן סומך על הקהל ולא מסביר כל דבר, עם גילויים לא צפויים והתפתחויות מעניינות. עם זאת, יש בו חזרתיות מיותרת שמאריכה אותו ללא צורך, והסוף היה יכול להיות מוצלח יותר.

ברדם מגלם את הבעלים והמנהל של "מאזניים בלנקו", עסק לייצור מאזניים שירש מאביו. הוא שב ומדגיש שהעובדים שלו הם כמו בני משפחה, והוא לא ייתן להם לשכוח שהם "שלו". כשעובד עושה טעויות בעבודה, בלנקו בודק עם העובד מה קורה בבית שלו שגורם לכך. אלו ימים רגישים במפעל עם גל פיטורים ולקראת בואם של נציגי ועדה שמחלקת פרס שאמורים לבוא לבחון את המקום. בימים אלו בלנקו לוקח על עצמו לכבות שריפות ולפתור בעיות שונות, כולל בן בעייתי של עובד ותיק, מתמחות חדשות, ועובד שלא מוכן לעבור על סדר היום עם פיטוריו ופותח במחאה מול שערי המפעל.

"הבוס הטוב". אלמודנה אמור, חביאר ברדם.

"הבוס הטוב". אלמודנה אמור, חוויאר ברדם.

הרבה ממעלותיו של הסרט הן מכך שהוא לא אמריקאי. אירופאי מאוד להתמקד במפעל שמייצר משהו פרקטי ולא מוצר גימיקי או נוצץ, ושתי נשים שעובדות מחוץ למפעל הן מנהלת בוטיק בגדי נשים ואחראית על הקופות בסופרמרקט.
משום מה יש כותרות שמכריזות על כל יום, כשגם ככה רוב הימים מתחילים בבוקר עם בואו של בלנקו מגיע במכוניתו לשערי המפעל, מה שהופך למעט מעייף, גם אם אמור לשקף את השחיקה של המשרה.
הדמות של ברדם מורכבת, עם איפוק נהדר. כך גם, לדוגמה, המצלמה לא מתמקדת במאזניים מסוימים שאנחנו יודעים שבלנקו מדבר עליהם, כי סומכים על הצופים ולא רוצים להאכיל אותנו בכפית, וכך צריך להיות.

"הבוס הטוב". חביאר ברדם.

"הבוס הטוב". חוויאר ברדם.

בקשר לציון למטה, שאולי זה הדבר העיקרי שבודקים: זהו עוד מקרה של סרט שקשה לסכם את הציון שלו מ-1 עד 5, והייתי שמח לתת מספר לא עגול בין 1 ל-10, משהו כמו 6.845 אך בכל זאת עיגלתי כלפי מטה (מה שמזכיר כמה הדקות האחרונות של סרט משמעותיות לתחושה שאִתה יוצאים).

* תיקון כתוביות התרגום בעברית: צריך להיות "פי שניים" כי פי -מה שזה לא יהיה- זה תמיד בזכר.

דירוג: ★★★☆☆

הבוס הטוב (ספרד, 2021)
בימוי: פרננדו לאון דה ארנואה | תסריט: פרננדו לאון דה ארנואה | משחק: חוויאר ברדםמנולו סולואלמודנה אמוראוסקר דה לה פונטהסוניה אלמרצ'ה | מוסיקה מקורית: זלטיה מונטס | צילום: פאו אסטבה בירבה
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-06.04.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?