"האחים סופר מריו" – ביקורת: לרחף על גלי הנוסטלגיה עם אנימציה מלהיבה

"האחים סופר מריו: הסרט".

"האחים סופר מריו: הסרט".

"האחים סופר מריו" הוא סרט אנימציה המבוסס על משחק הפלטפורמה הפופולרי עם השרברב החביב מריו ואחיו לואיג'י שנשאבים לעולם מקביל ומנסים לעזור לנסיכה פיץ' להציל את הממלכה שלה מפני באוזר האיום. הסרט מכוון לילדים ולמעריצים שרופים של המשחק המקורי והמשכיו הרבים והמגוונים, ומלא באזכורים שונים ומקסימים לאלמנטים שונים בהם. לכן אם גילך לא מתחת ל-10 או אם שום דבר ממה שכתוב במשפט הראשון מצלצל לך מוכר, כנראה שאין לך מה לחפש בסרט.

שנים אחרי הסרט הכושל משנת 1993 שבוצע עם שחקנים מצולמים, האחים חוזרים למסך הגדול בשיבה למקורות, עם אווירה קלילה, שטותית ובהירה. ארון הורבאת' ומייקל יאלניק הבמאים התאמנו יחד בסדרת האנימציה "כוח הטיטאנים" (Teen Titans Go!), שלקחה דמויות מעולם הקומיקס DC ועשתה עליהן סיבוב קומי במיוחד; וניצלו את הידע לעיבוד של חומר מקור אחר ליצירת הרפתקה אנרגטית, משעשעת וכיפית. יצירה שהולמת מאוד את חברת ההפקה של המיניונים.

"האחים סופר מריו: הסרט".

"האחים סופר מריו: הסרט".

מריו (בדיבובו של כריס פראט, מסדרות הסרטים "שומרי הגלקסיה" ו"עולם היורה") ולואיג'י (צ'רלי דיי, "פילדפלפיה זורחת") מנסים להוכיח את עצמם כשרברבים עצמאיים בברוקלין, למרות שלא מקבלים הרבה תמיכה מהסביבה שלהם. בניסיון לעזור לעיר בזמן הצפה הם עוברים לעולם מקביל ומופרדים לממלכות נפרדות. בחתירה של מריו למצוא את אחיו, הוא נקלע בעל כורחו למשימת הגנה על ממלכת הפטריות שתחת חסותה של הנסיכה פיץ' (אניה טיילור-ג'וי, "גמביט המלכה") מפני באוזר (ג'ק בלאק, "קונג פו פנדה", "ג'ומנג'י השלב הבא"), אשר נחוש לכבוש את כלל הממלכות ללא טיפת רחמים לכל מי שמעז לעמוד בדרכו.

בעזרת פיץ' מריו מגלה על הכוחות השונים שהוא יכול לקבל מהסביבה החדשה בה הוא נמצא ומגלה את הכוח שיש בתוכו, שלא ייתן לו להיכשל במשימה שלו. למרות שמריו הוא הגיבור הראשי של המשחק, את הפוקוס בעיבוד הקולנועי חולקת הנסיכה פיץ' באופן די שווה ולעומת סרטים אחרים, זה לא מרגיש כמו שינוי עלילתי מאולץ עבור שיוון מגדרי.

עבודת הדיבוב סבירה למדי, וחלק מהקולות קלים מאוד לזיהוי ומשעשעים, כמו צ'רלי דיי וסת' רוגן. שלא כמו ב"סרט לגו" (2014), בו דיבב את התפקיד הראשי בצורה מעולה, דווקא פראט לא ממש בולט בין המדבבים. פרד ארמיסן (סאטרדיי נייט לייב) מבדר כהרגלו בתפקיד כתוב היטב. הדמות האהובה עליי מדובבת על יד ג'ולייט יאלניק, בתו של אחד הבמאים, שעם קול מתקתק מהווה את אחת הקריצות היחידות למבוגרים.

האנימציה מאוד אסתטית, דינמית ומלהיבה ובעיקר מאוד תואמת את העולם העיצובי של סופר מריו. לא ניסו ליצור משהו בוגר או מתוחכם מדי, אלא לקחת את הבסיס ולבנות עליו פרטים נוספים וקישורים בין החלקים השונים. עוד נקודה לחיוב היא שלא ניסו ליצור את העולם האמיתי כהיפר ריאליסטי, אלא כל הויזואליות מדברת באותה שפה. המוסיקה המוכרת מהמשחק מבליחה רק ברמיזות קצרות, והיה אפשר לתת ממנה קצת יותר. בכל זאת, אנחנו מרחפים על גלי הנוסטלגיה פה.

"האחים סופר מריו: הסרט".

"האחים סופר מריו: הסרט".

בסך הכל סרט חביב מאוד, ולמרות האזהרה בתחילת הביקורת, זה לא כזה נורא למבוגרים להיתקע מולו לשעה וחצי, גם ללא שום ידע מקדים, פשוט עלול קצת לשעמם ולהיראות רנדומלי לחלוטין. ולכל אותם צופים מחויבים, אכן יש קטעים לאחר סיום הסרט (אחד מיד לאחר הכתוביות הראשונות ועוד קצרצר בסוף), שניהם לא ממש שווים את ההמתנה.

דירוג: ★★★☆☆

האחים סופר מריו: הסרט (ארה"ב, יפן, 2023)
בימוי: ארון הורבאת' ומייקל יאלניק | תסריט: מתיו פוגל | משחק: כריס פראטאניה טיילור-ג'ויצ'רלי דייג'ק בלאקקיגן-מייקל קייסת' רוגן | מוסיקה מקורית: קוג'י קונדובריאן טיילר
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-06.04.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?