"מחשבות נפלאות" – ביקורת: הכוכב הופך רגעים קטנים לקסומים

"מחשבות נפלאות". ברנר קמפן, אלכסנדר ג'וליאן.

"מחשבות נפלאות". ברנר קמפן, אלכסנדר ג'וליאן. Copyright PRESQUE 2020 – PAN-EUROPÉENNE – FRANCE 3 CINÉMA – APOLLO FILMS – ABS – AXEL FILMS PRODUCTION.

"מחשבות נפלאות" הוא סרט דרמה שוויצרי צרפתי על שני זרים שמתחברים במקרה ומלמדים זה את זה מספר שיעורים על החיים ומה שהופך אותנו לאנושיים. העיסוק בנושא רגיש כמו שילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה נעשה בצורה מאוזנת, מעוררת חמלה, אך בשום אופן לא רחמים. הריגוש והקסם שבסרט מתעורר מהמצבים בהן עומדות הדמויות, ומתוך הפגיעות והפגמים שבהן, ולא במתן משקל גדול על החסכים שלהן, כמו שנוטים לעשות בסרטים אמריקאיים (נו, בכל זאת, אירופה). ואם התיאור קצת מזכיר לך את "איש הגשם" המדהים משנת 1988, הקשר מקרי בהחלט.

ברנר קמפן ואלכסנדר ז'וליאן כתבו, ביימו ומככבים בתפקידים הראשיים בסרט. זוהי הפעם הראשונה שז'וליאן, פילוסוף במקצועו שחי עם שיתוק מוחין, לוקח חלק בהפקה של סרט. לעומתו, לקמפן בן ה-65 ניסיון נרחב בתעשיית הבידור והשתתף בעשרות סרטים וזהו סרטו השישי שמביים. למרות שהיו חלקים שבקלות היה אפשר לוותר עליהם, או שמהלך העלילה היה מעט לא הגיוני, הוא, כיצירה שלמה, מעביר אותנו מסע עם הדמויות, שהן בבסיסן טובות, שנקלעות ביחד ובנפרד לסיטואציות חברתיות מאתגרות.

"מחשבות נפלאות". אלכסנדר ג'וליאן, ברנר קמפן.

"מחשבות נפלאות". אלכסנדר ג'וליאן, ברנר קמפן. Copyright PRESQUE 2020 – PAN-EUROPÉENNE – FRANCE 3 CINÉMA – APOLLO FILMS – ABS – AXEL FILMS PRODUCTION.

לואי קרטי (קמפן) הוא בעלים ומנהל של בית הלוויות גדול, אותו קיבל בירושה מאביו. כל חייו נסובו סביב מוות ועסקי הקבורה, שהדביקו לו את הדעות הקדומות המתבקשות, והוא עושה תפקידו במסירות וברגישות. איגור (ז'וליאן) הוא גבר שמתמודד עם מגבלה פיזית מולדת, שנובעת מאי ספיקת חמצן למוח בלידתו. העצמאות שלו חשובה לו, ולכן מתגורר בדירה משלו ועובד כשליח על אופניים למצרכים, ואף על פי כן, מאפשר לאמו לתמוך בו, כשהוא מציב לה גבולות ברורים. בשל הבדידות שנכפתה עליו על ידי החברה שנמנעת מליצור איתו קשרים עמוקים, בזמנו הפנוי קורא ספרי פילוסופיה שעוזרים לו להבין את העולם מרחוק.

הדרכים של שני הגברים מצטלבות במפתיע ואיגור שסקרן לגבי העולם, האנושות וספציפית לגבי המקצוע הלא רגיל של לואי, מחליט להצטרף למטלה המקצועית שלו במכונית ההלוויות, ללא הסכמתו, ומבלי לדעת את כל הסיבות שעומדות מאחוריה. המסע המשותף והפגישות עם האנשים השונים שנקלעים לדרכם מגלים לשניים עולמות שלא הכירו והממשק שבין החיים למוות מציג את המהות האנושית בצורה הכי חשופה.

"מחשבות נפלאות". אלכסנדר ג'וליאן.

"מחשבות נפלאות". אלכסנדר ג'וליאן. Copyright PRESQUE 2020 – PAN-EUROPÉENNE – FRANCE 3 CINÉMA – APOLLO FILMS – ABS – AXEL FILMS PRODUCTION.

אולי זוהי העובדה שהעלילה קשורה לחייו של ז'וליאן, אבל אי אפשר להתעלם מהכשרון המדהים שיש לו להביע רגשות מול המצלמה ולהפוך רגעים קטנים לקסומים באותנטיות שלהם. וכן, יכול להיות שזה בכלל קשור לקושי שלו בדיבור ובמוטוריקה שמחפה על חוסר הניסיון שלו, אבל במבחן התוצאה הוא מצליח בצורה יוצאת דופן. קמפן עושה אף הוא עבודה נפלאה ודמותו העגולה נגלית בשלבים מדודים ומפתיעים, לעיתים. המשחק של השחקנים הנוספים נע בין סביר למעט מגוחך, אבל כיוון שהדמויות האלו הן לא העיקר של הסרט, זה נסלח.

משמעות שמו של הסרט בצרפתית היא כמעט (Presque) וזהו באמת שם הולם, כי הוא כמעט סרט מצוין, שנוגע בכל המקומות הנכונים ובקצב הנכון ולא מתארך יתר על המידה. מומלץ בחום לכל אוהבי הדרמה, בייחוד סרטי ה-Feel Good.

דירוג: ★★★★☆

מחשבות נפלאות (צרפת, שווייץ, 2021)
בימוי: ברנר קמפןאלכסנדר ז'וליאן | תסריט: הלן גרמיוןאלכסנדר ז'וליאןברנר קמפן | משחק: ברנר קמפןאלכסנדר ז'וליאןטיפן דאוויוג'ולי-אן רות'לה קסטו | מוסיקה מקורית: ניקלס פשבורג | צילום: כריסטוף אופנשטיין
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-06.04.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?