"הילד מגן עדן" – ביקורת: בימוי יעיל מעל תסריט נוסחתי

"הילד מגן עדן". תאופיק ברהום.

"הילד מגן עדן". תאופיק ברהום.

"הילד מגן עדן" של הבמאי השבדי טאריק סאלח מגיע לבתי הקולנוע בישראל לאחר שזכה אשתקד בפרס התסריט בפסטיבל קאן, אבל דווקא הכתיבה היא חולשתו הבולטת, מאחר והוא נוסחתי מאוד מצד אחד, ומאידך הוא גם סובל מחוסר אמינות מסויים.

אלה מבינינו שכבר נולדו וחיו כאן בשנות ה-1980 זוכרים את הסרטים הערביים של ערבי שבת בערוץ הראשון והיחיד בטלויזיה. מצרים היתה באותם הזמנים מבחינה כמותית, היצרנית השלישית בעולם של סרטי קולנוע (אחרי הודו וארה"ב) ובכל שבוע, הוקרן סרט אחד מתוצרתה במסגרת שידורי הטלויזיה בערבית בימי שישי אחר הצהרים, בואכה הארוחה המשפחתית של ערב שבת. הרוב המוחלט של הסרטים היו שייכים לז'אנר המלודרמה או לז'אנר הפשע, לפעמים שילוב של שניהם.
אכן, גם אני חטאתי בצפיה בהם, זה לא שהיה אז ערוץ אחר שאפשר לעבור אליו. כמוני, בהיעדר אלטרנטיבה כלשהיא, כל תושבי ישראל, בערך, צפו, או סתם שמו את הסרט הערבי ברקע ואותה אוכלוסיה התחלקה לשניים: המכורים הכבדים שחיכו כל השבוע לערב שבת, והמלעיזים שלא היו יכולים לסבול את החובבנות המצרית ביחס לתוצרת ההוליוודית והאירופאית המוכרת.

"הילד מגן עדן". פארס פארס.

"הילד מגן עדן". פארס פארס.

כעת מגיע אל המסכים סרטו של טאריק סלאח – קופרודוקציה שבדית/צרפתית/דנית/פינית שכולה מתרחשת בקהיר ודוברת ערבית, ומופיעים בה גם השחקנים הישראלים מכרם חורי ומוחמד בכרי.

העלילה עוסקת באדם (תאופיק ברהום, "ערבים רוקדים"), דייג צעיר מכפר נידח במצרים שעובר לקהיר על מנת ללמוד באוניברסיטת אל אזהר היוקרתית, המרכז החשוב בעולם ללימודי האיסלאם הסוני. עד מהרה, מוצא עצמו אדם במרכזו של מאבק כוחות בין אנשי הדת במוסד שאמורים לבחור מנהיג חדש, לאחר שהקודם הלך לעולמו, לבין אנשי הצבא והשלטון שמנסים לקדם מועמד שיתאים להם. מדובר בעניין מסוכן ואם אדם לא יזהר, גם הוא וגם משפחתו יהיו בסכנת חיים.

"הילד מגן עדן". תאופיק ברהום.

"הילד מגן עדן". תאופיק ברהום.

הסרט שאב את השראתו, לפי דברי היוצר, מיצירתו של אומברטו אקו, "שם הוורד", אבל חוץ מהעובדה שהרומן המפורסם מתרחש במנזר והסרט מתרחש באוניברסיטה ללימודי קודש, לא הצלחתי למצוא שום קשר או מכנה משותף בין השניים. ההשוואה של סלאח נראית קצת מוגזמת, כיוון שבעוד שאומברטו אקו הוא אחד הסופרים הגדולים של המאה ה-20, הרי שהסרט לא מצטיין בשום אספקט שהוא.

ב"ילד מגן עדן" המשחק טוב למדי וגם הבימוי יעיל ועושה את העבודה, אבל התסריט נוסחתי מאוד, וכולל קלישאות משומשות לעייפה מהרבה מאוד סרטים אחרים. בנוסף גם האמינות לוקה בחסר, לדוגמה כשהגיבור ניצל מנסיון לקפד את חייו ברגע האחרון ובאופן לא ממש משכנע והגיוני, או כשהקולונל הממונה עליו מטעם השלטונות (השחקן הלבנוני-שבדי, פארס פארס, ששיחק בין השאר ב"מלחמת הכוכבים: רוג 1") מאיים על חייו ועל חיי משפחתו ברגע אחד וכעבור כמה רגעי מסך נוספים, מתהפך מנסה להציל את חייו, בלא שניתן לכך שום נימוק מניח את הדעת מבחינה תסריטאית.

"הילד מגן עדן". תאופיק ברהום, פארס פארס.

"הילד מגן עדן". תאופיק ברהום, פארס פארס.

לסיכום, מדובר בסרט מתח יעיל אבל לא מתוחכם מספיק למי שמחפש סרטי פסטיבלים איכותיים. עבור כל שאר חובבי המתח, שלא נרתעים מסרטים בשפות שאינן אנגלית וגם עבור חובבי האקטואליה והפוליטיקה הבינלאומית, הוא עשוי להתאים.

דירוג: ★★★☆☆

הילד מגן עדן (שוודיה, צרפת, פינלנד, דנמרק, 2022)
בימוי: טאריק סאלח | תסריט: טאריק סאלח | משחק: תאופיק ברהוםפארס פארסמכרם ח'ורימוחמד בכרימהדי דבישרוואן חאג'י | צילום: פייר האים
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-25.05.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?