"אסטרואיד סיטי" – ביקורת: יש רגעים מצחיקים אבל רוב הזמן מגוחך

"אסטרואיד סיטי". סקרלט ג'והנסון.

"אסטרואיד סיטי". סקרלט ג'והנסון.

מי שמכיר את סרטיו של וס אנדרסון יקבל ב"אסטרואיד סיטי" בדיוק את מה שהוא מצפה (על כך בהמשך), ומי שלא יודע בדיוק למה הוא הולך עלול לסבול קשות, כמו להיכנס לשיחה עם אנשים שמכירים זה את זה במשך שנים. צופים משני המחנות יוכלו להפטיר את הסרט במילה "מגוחך", השאלה אם זה מגוחך לטעמכם או לא. מרוב דמויות -בגילום מיטב השחקנים, חלקם כבר שיחקו בעבר בסרטים של אנדרסון- חלקיקי הסיפורים מקבלים מעט מאוד מקום להתפתחות ולדרמה, שני דברים שנדמה שלאנדרסון התסריטאי לא אכפת מהם (הוא כתב את התסריט עם רומן קופולה, הבן של פרנסיס פורד).

וס אנדרסון כתב וביים את "משפחת טננבאום" שנראה והוצג כמו עיבוד לספר ו"מלון גרנד בודפשט", שניהם כמו שאר סרטיו מלאים בשחקנים מפורסמים, דמויות מוקצנות, מצבים משונים, דיאלוגים בקצב ייחודי לו, הומור גחמני, הקפדה יתרה על עיצוב וצבע וזוויות צילום, ואת כל הדברים האלה יש גם ב"אסטרואיד סיטי", כשהפעם עולם התאטרון מהווה מסגרת והשראה.

העלילה העיקרית מתרחשת בעיירה באמצע שום מקום במדבר ב-1955. קבוצה קטנה של בני נוער והורים שלהם וכיתה של ילדים עם מורתם מגיעות לשם לכנס מדעי. בין הפנים המפורסמים הרבים שמאכלסים את 104 הדקות של הסרט: סקרלט ג'והנסון (ככוכבת קולנוע שמזכירה, בין השאר, את קים נובאק מ"ורטיגו"), ג'ייסון שוורצמן, טום הנקס, טילדה סווינטון, בריאן קרנסטוןאדוורד נורטון ואדריאן ברודי. הופ דיויס ולייב שרייבר, שמגלמים הורים, לא עושים כמעט דבר, וגם סטיב קארל לא מנוצל מספיק. עם כל כך הרבה תפקידים קטנים הרוב לא מקבלים מספיק, ואת כמה מהם (למשל, מיה הוק, שמזכירה מאוד את  אִמה אומה ת'ורמן) רואים באותו מצב שוב ושוב.

"אסטרואיד סיטי". הופ דיויס, סטיב קארל, ליאב שרייבר.

"אסטרואיד סיטי". הופ דיויס, סטיבן פארק, סטיב קארל, ליאב שרייבר.

יש רגעים מצחיקים, יש רגעים יפים, אבל רוב הזמן זה מגוחך וזה לא ייזכר בין סרטיו הידועים של מר אנדרסון. סרטו הטוב ביותר היה "מר שועל המהולל" שהיה מבוסס על ספר, ואולי עדיף שימצא עוד סיפור ובעיקר עלילה שיוכל להפוך לשלו, להטביע את חותמו המיוחד. כי אין הרבה יוצרים ייחודיים בימינו, במאים שאפשר לראות פריים מתוך סרט ולדעת שהוא שלהם.

דירוג: ★★½☆☆

אסטרואיד סיטי (ארה"ב, 2023)
בימוי: ווס אנדרסון | תסריט: ווס אנדרסוןרומן קופולה | משחק: ג'ייסון שוורצמןסקרלט ג'והנסוןטום הנקסג'פרי רייטטילדה סווינטוןבריאן קרנסטוןאדוארד נורטון | מוסיקה מקורית: אלכסנדר דספלה | צילום: רוברט יומאן
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-22.06.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?