"אלמנטלי" – ביקורת #1: רעיון חביב שלא ידעו מה לעשות אתו

"אלמנטלי".

"אלמנטלי".

"אלמנטלי" (כלומר: יסודי, בעברית) הוא סרט האנימציה החדש של "פיקסר" עם רעיון חביב שלא ידעו מה לעשות אתו. אין בו את המקוריות, הקסם, ההומור או קטעים בלתי נשכחים כמו בסרטיהם הטובים ביותר (סרטי "צעצוע של סיפור", "מפלצות בע"מ", "וול-אי", "משפחת סופר-על", "הקול בראש").

בכל הביקורות על סרט חדש של "פיקסר" אני מציין את הירידה ברמה של הסרטים שלהם. "אלמנטלי" הוא הסרט ה-18 שלהם שאינו סרט המשך או סרט מקדים (=סרט המשך שעלילתו מתרחשת לפני עלילת הסרט המקורי). בניכוי סרט המשך אחד, תשעת הסרטים הראשונים שלהם היו: צעצוע של סיפור, באג לייף, מפלצות בע"מ, מוצאים את נמו, משפחת סופר-על, מכוניות, רטטוי, וול-אי, למעלה. לעומת זאת, שמונת הסרטים הבאים: אמיצה, הקול בראש, הדינוזאור הטוב, קוקו, קדימה, נשמה, לוקה, אדומה אש. בקבוצה השנייה יש גם סרטים טובים, אבל כמכלול הם רחוקים מאוד מהיצירות בקבוצות הראשונה, ואם צריך עדות למידת הפופולריות שלהם בציבור הרחב, רק לאחד מהשמונה האחרונים מתוכנן כרגע סרט המשך ("הקול בראש 2" יגיע לבתי הקולנוע בשנה הבאה). למרבה הצער, "אלמנטלי" נכנס בקלות לקבוצה השנייה. הוא לא איום ונורא כמו "אדומה אש" (הסרט הכי גרוע של "פיקסר"; הסרט היחיד שלהם שלא ראיתי היה "מכוניות 3"), אך הוא לוקה בחסר מאוד.

אין סיכוי שהרעיון של "אלמנטלי" במשרדי "פיקסר" עורר התלהבות כשהוצע לראשונה כי הוא לא זועק "מקוריות" ו"מעולם לא ראינו דבר כזה". בעיר שבה מתגוררים יצורים מארבעת היסודות: אש, מים, חול ואוויר, יצור אש מתאהב ביצור מים. נהנו לשחק עם הרעיונות של עיר שמאוכלסת באנשי אש ובאנשי מים והאפשרויות של זה בשביל הדמויות, בניגוד לדמויות בשר-ודם רגילות (צופים באצטדיון עושים "גל"). אך מעבר לזה, הסיפור, המהות של הסרט, לא מחזיקה מים (כמובן). נדמה שלא חשבו מספיק מעבר לרעיון שאֶמבּר (רמץ; כל השמות הפרטיים ושמות המשפחה בעלי משמעות) האש פוגשת את וייד המים.
היא בת יחידה להורים שהם בעלים של חנות, שהם מתכוונים להעביר לידיה. הוריה הם בני המזרח הרחוק הטיפוסיים, בעוד היא מתקשה לשלוט בעצמה כשהיא כועסת (בדומה לגיבורת "אש אדומה"). על אף שהם עשויים מאש הם קרים ומרוחקים ונוקשים, לעומת זאת וייד ובני משפחתו העשויים מים רגשניים, פתוחים ובוכים בקלות.

"אלמנטלי".

"אלמנטלי".

לשם שינוי, אין כוכבים גדולים בין המדבבים. הקול המפורסם ביותר שייך לשחקנית קת'רין אוהארה ("ביטלג'וס", "שיט'ס קריק") בתפקיד קטן שהיא עושה בצורה נפלאה. ליאה לואיס, שמדבבת את אמבר, נשמעת כמו מעריצה של אמה סטון. אגב, אין קטע בתום כתוביות הסיום.

מנהג ישן של דיסני/פיקסר שמחודש הפעם, למרבה השמחה, הוא סרט קצר לפני הקרנת הסרט. במקרה הזה מדובר בסרט קצר בכיכובו של קארל, הזקן מ"למעלה". אד אסנר (קולו של קארל) הספיק לעבוד על הסרטון לפני מותו ב-2021 בגיל 91, והוא סתמי ביותר ועשוי לשעמם ילדים ומבוגרים כאחד.

דירוג: ★★½☆☆

אלמנטלי (ארה"ב, 2023)
בימוי: פיטר סוהן | תסריט: ג'ון הוברגקאט ליקלברנדה הסופיטר סוהן | משחק: ליאה לואיסממודו אטירוני דל כרמןשילה אומיוונדי מק'לנדון-קובי, קת'רין אוהארה | מוסיקה מקורית: תומאס ניומן | צילום: דיויד חואן ביאנצ'יז'אן-קלוד קלש
הפצה: פורום פילם, החל מה-15.06.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?