"אלמנטלי" – ביקורת #2: יש בו קסם והדברים פשוט עובדים

"אלמנטלי".

"אלמנטלי".

"אלמנטלי" מבית חברת "פיקסר" מקסים ומצליח במקום שבו כשלו כל סרטיהם האחרונים. הסרט מספר על עולם שבו האלמנטים של הטבע (אש, מים, רוח ואדמה) הן יישויות דמויות אדם, כפי שכבר קרה בסרטים קודמים של "פיקסר". יש מקומות שבהם הם מתערבבים, אבל לרוב הם חיים באזורים נפרדים.

אמבר עובדת בחנות השכונתית של משפחתה בשכונת האש. היא מחכה ליום שבו אביה ייתן לה את משרת ניהול החנות. היום הזה כמעט מגיע, כשאחת התפרצויות הזעם הבלתי נשלטות שלה יוצרת דליפת מים, שבעקבותיה מגיע באופן לא צפוי הפקח וייד, שהוא עצמו אלמנט מים. הדוח שהוא נותן לה מתחיל תגובת שרשרת שתייצר מספר רב של בעיות שאותן ינסו לפתור בזמן שהם מתאהבים.

מה שמבדיל את הסרט הזה מהבינוניות של הסרטים האחרונים של "פיקסר" הוא קודם כל התסריט. הוא מורכב מ-3 עלילות שונות זו מזו: יש את העלילה הרומנטית בין וייד לאמבר, שני אלמנטים מעולמות שונים; יש את עלילת הילדה שרוצה לרצות את הוריה המהגרים שהתאמצו כל כך לשמר בעולם החדש את מסורות המשפחה והעולם הישן; וישנה עלילה בלשית: איך מגיעים מים לצינורות היבשים של עולם האש, שכן המים הפסיקו להיות מוזרמים לשם לפני שנים רבות?

"אלמנטלי".

"אלמנטלי".

השילוב של שלוש העלילות השונות יוצר משהו קצת אחר. לא כל העלילות מוצלחות, עלילת הבילוש היא חלשה מאוד, וניכר שגם היוצרים חושבים כך, שכן היא מקבלת זמן מסך מועט ביותר, אך שתי העלילות האחרות משתלבות מצוין. הן כתובות ברגישות רבה, האפיון של הדמויות הראשיות מצוין והדברים פשוט עובדים.

גם בתחום העיצוב של העולם מדובר בהצלחה. הוא מסקרן מאוד, מלא פרטים ומרגיש בו זמנית דומה לעולמות שאנחנו מכירים מ"פיקסר", אבל גם שונה. הוויזואליה נהדרת, שוטים פשוטים של אמבר הולכת ברחוב או עץ קסום מתחיל לפרוח ממלאים את המסך ביופי. עיצוב הדמויות כולן נהדר, במיוחד דמויות האש. אני לא זוכר שראיתי משהו דומה והן פשוט כובשות בלהבה הבוערת שהיא ראשן כשעליהן עיניים, אף ופה.

מה שיש בסרט בשפע הוא קסם. הוא נוצר מהשילוב של כל הדברים שבו והופך אותו לסרט מוצלח. קשה להגדיר קסם אבל כשהוא נמצא אתה מרגיש אותו.

מקום שאין בו ולו טיפה אחת של קסם הוא הסרט הקצר שמקדים לסרט, "הדייט של קארל". בסרטון הזה אנחנו חוזרים אל קארל, גיבורו המבוגר של "למעלה" ואל דאג כלבו. קארל מוזמן לדייט אבל לא מצליח לעשות זאת כי הוא חושש שזכר אשתו המנוחה ייפגע. אם צריך הדגמה לכל מה ששגוי בשנים באחרונות בסרטי "פיקסר" הנהו לפניכם: סנטימנטליות בלי טיפת יצירתיות. זה לא מצחיק, לא מרגש ומשעמם. מזל שהוא מוקרן בתחילת הסרט ולא בסופו כדי לא להרוס את היופי.

"אלמנטלי".

"אלמנטלי".

כבר מזמן "פיקסר" הם לא האולפן המופלא שהוציא יצירות מופת אחת אחרי השנייה. גם הסרט הנוכחי לא מגיע לגבהים ההם, ועדיין, זהו סרט נהדר וזה לא מעט.

דירוג: ★★★★☆

אלמנטלי (ארה"ב, 2023)
בימוי: פיטר סוהן | תסריט: ג'ון הוברגקאט ליקלברנדה הסופיטר סוהן | משחק: ליה לואיסממודו אטירוני דל כרמןשילה אומיוונדי מק'לנדון-קוביקת'רין או'הרה | מוסיקה מקורית: תומאס ניומן | צילום: דיויד חואן ביאנצ'יז'אן-קלוד קלש
הפצה: פורום פילם, החל מה-15.06.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?