"האסירה איקס" – ביקורת: מופת של דוקו ומותח יותר מסדרות הפשע-האמיתי של נטפליקס

"האסירה איקס".

"האסירה איקס".

"האסירה איקס", יצירתה הדוקומנטרית של הבמאית לימור פנחסוב ("מכיוון היער") הנפרשת על פני שלושה פרקים לא ארוכים, היא דוגמה ומופת לאיך צריך לעשות דוקו בכלל, ודוקו-פשע בפרט – החל בסיפור הלא יאמן שנחשף בו, עבור בתסריט שלא מגלה שום אינפורמציה בטרם הגיעה זמנה להתגלות, וכלה במסקנות שעולות מהסרט וניתן להבין מהן דבר אחד או שניים על העולם שלנו בכללותו.

מיכל וולס בן חורין השקיעה חלק ניכר מחייה בקיום ראיונות עם תריסר רוצחים שמרצים מאסרי עולם בבתי כלא אמריקנים, כולל כמה שמות מאוד מפורסמים כמו: צ'רלס מנסון, ריצ'רד רמירז, ה"נייטסטוקר", ולינט פרום, חברה בחבורת מנסון הנודעת לשמצה.

ראיונות אלה פותחים את יצירתה של לימור פנחסוב וגורמים לצופה לתהות מדוע בחורה צעירה כבת 30 (הראיונות צולמו בתחילת שנות ה-90) מקדישה את חייה באובססיביות בקיום פגישות עם רוצחים סדרתיים ומה הוביל אותה לכך. התשובה לשאלה מתגלה מעט מאוחר יותר, כאשר נחשפת העובדה כי מיכל היא בתו המאומצת של העבריין-רוצח המורשע, מוטק'ה קידר, שהיה אחד העבריינים הכי מסוכנים בהיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל ובהיותו "אסיר האיקס" הראשון והמקורי, אגף האיקסים בכלא איילון נקרא על שמו (ומכאן שמה של הסדרה).

"האסירה איקס".

"האסירה איקס".

עבור מי שלא יודע או ששכח, אציין רק שאותו קידר גוייס על ידי המוסד למרות היותו עבריין כבד וחשוד ברצח כדי לשמש סוכן בחו"ל. הוא נשלח לבואנוס איירס וצוייד באמצעים פיננסים נכבדים על מנת שיוכל להתחזות לג'יגולו עשיר, אבל "הסתבך" ברצח המפעיל שלו ובשובו ארצה עמד למשפט וישב 17 שנים ארוכות בכלא הישראלי.

אמנע מלחשוף עוד מהסרט כדי לא לספיילר לאף אחד, אבל כל אחד מהפרטים שנחשפים בו שומט לסתות יותר ממשנהו – מסוג הדברים שרואים בכותרי הפשע-האמיתי (True Crime) שיש בנטפליקס, אבל עשוי טוב יותר מרובם ובעברית.

אני מניח שכל יוצר דוקומנטרי שואף למצוא את הסיפור הטוב ביותר שעדיין לא סופר. סיפור שעצם קיומו כבר עושה את מחצית עבודה עבור היוצר, כי כל מה שנותר לו הוא לעבד אותו ולהעבירו למסך מבלי לקלקל יותר מדי.
במקרה של "האסירה איקס" גם הסיפור מדהים, אבל גם הטיפול בו הוא ללא רבב.

"האסירה איקס".

"האסירה איקס".

הכתיבה, כאמור, משאירה את הצופה במתח מתמיד בזכות הפער שנוצר מה שהוא כבר יודע לבין מה שהוא לא יודע אבל ידע בהמשך. העריכה המדוייקת משלבת בין הפוטג' העכשווי של מיכל המבוגרת – לבין קטעי הראיונות שקיימה החל מ-1990 עם הרוצחים שפגשה – לבין קטעי ארכיון כלליים מרשתות טלויזיה אמריקניות שמתייחסות לפושעים אותם היא מראיינת והפשעים אותם ביצעו. בחירה מצויינת נוספת היא ההתמקדות דווקא במנסון, פרום ורמירז מתוך תריסר הרוצחים שמיכל ציינה שהיא ראיינה, כיוון שמנסון האינטליגנטי, המטורף והמודע לעצמו הוא בדיוק הצד המשלים של רמירז השרמנטי, היהיר והנטול כל מודעות עצמית, כשפרום משלימה את שניהם בהיותה אישה.

כמו בכל סיפור טוב, גם כאן המיקרו משליך על המאקרו, במובן הזה שמדובר כאן, אמנם, במקרה פרטי אחד, אבל כזה שמסמל את חוסר ההגיון וחוסר המוסריות האוניברסליים – גרסה מודרנית ל"עד מתי רשעים יעלוזו" שלפיה צריך להיות עבריין, רוצח, איש אגואיסט וחסר אמפטיה לחלוטין לזולתו, כדי שיציידו אותך בהמון כסף וישלחו אותך לחיות כג'יגולו בחו"ל וגם יאפשרו לך להיות רוצח ברשיון המדינה.

דירוג: ★★★★★

האסירה איקס (ישראל, 2023)
בימוי: לימור פנחסוב | מוסיקה מקורית: דידי ארז | צילום: עודד קירמה
שידור: כאן 11 החל מה-02.03.2024 בימי שבת בשעה 21:30 (שלושה פרקים) וב'כאן BOX'. לחצו כאן לזמני שידור עדכניים. הפרק הראשון המלא:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?