"עד שיצא עשן לבן" מגולל סיפור בדיוני על תהליך בחירת אפיפיור בזמן המודרני. הסרט מבוסס על רב המכר של רוברט האריס.
תהליך הבחירה מתנהל על פי חוקי טקס שנקבעו בעבר. הקרדינלים מכל העולם מתקבצים בכנסייה הסיסטינית שבוותיקן, מבודדים מהעולם, ללא הטלפונים שלהם, ובהצבעה חשאית באמצעות פתקים בוחרים בנציג שלהם לאפיפיור בעקבות מות האפיפיור המכהן. צריך רוב של 66% מהקולות של 118 המצביעים.
מהתחלה, מראש, ישנם מתמודדים מובילים. את ארבעת המתמודדים הראשיים מגלמים השחקנים האמריקאיים סטנלי טוצ'י וג'ון לית'גו, השחקן האיטלקי סרג'יו קסטליטו והשחקן הבריטי לוסיאן מסמאטי (המגלם קרדינל אפריקאי).
את כל התהליך מנהל דקן (כך יש לכתוב את המילה) שהיה מקורב לאפיפיור המת, ויש הרואים בלורנס מועמד ראוי לתפקיד הבכיר ביותר בעולם הקתולי. את לורנס מגלם ביד רמה רייף פיינס. הוא מדויק מאוד.
לורנס רוצה שתהליך הבחירה יהיה נקי ומסודר, לא רואה עצמו מועמד ראוי לאפיפיור, תומך באחד המועמדים, מקפיד לשמור על הקרדינלים חפים מהשפעות של החוץ ומהחדשות, לשמור על טוהר התהליך, אך שוב ושוב צצים גילויים על המועמדים השונים. ושוב ושוב מתכנסים הקרדינלים להצביע בתהליך ארוך, שבסופו קוראים כל פתק ופתק בקול רם וכל אחד ואחד מהנוכחים מנהל לעצמו רישום כדי לעקוב אחר מספר הקולות המצטברים לכל מועמד. משתדלים לגוון בצילום ובעריכה של החלק החוזר הזה.
הסרט מועמד ל-8 פרסי אוסקר: סרט, שחקן ראשי (רייף פיינס), שחקנית משנה (איזבלה רוסליני), תסריט מעובד, עריכה, עיצוב אמנותי, תלבושות ופס-קול. הוא יזכה, כנראה, על תסריט בלבד. באופן מפתיע נעדר שמו של אדוורד ברגר, במאי הסרט, מרשימת המועמדים. הוא היה מועמד לבימוי וזכה בפרס כבמאי הסרט הזר הזוכה "במערב אין כל חדש".
שם הסרט -מילת אחת באנגלית: Conclave (שם הכינוס לבחירת האפיפיור)- מופיע באותיות צהובות גדולות שממלאות את כל המסך. זה דרמטי באופן מוגזם, במידה לא הגיונית שלא תואמת את הסרט וכך גם כל מה שקורה בין שני המופעים של השם: ניסיון להפוך תהליך והתנהלות טקסיים, פרוצדורליים, בצורה דרמטית ביותר. רק כמעט כמו דין ודברים לקראת בחירת יו"ר ועד בית. כן, יש גילויים על המתמודדים אבל באותה מידה כמעט זה היה יכול להיות על בחירות לראשות עירייה. יש את המרכיב של אמונה ומודרניות בהתנהלות הכנסייה, אבל הם לא כאלה משמעותיים.
המוזיקה של וולקר ברטלמן, שזכה באוסקר על "במערב אין כל חדש", עושה מאמץ עילאי להכניס מתח ודרמה להליכה במסדרון אפלולי.
מי שיגלה שאיזבלה רוסליני מועמדת לאוסקר על תפקידה כנזירה הראשית אחרי שיצפה בסרט לא יבין למה היא מועמדת. היא מועמדת כי היא מפורסמת, שחקנית ותיקה, בת להורים מפורסמים (אבא הבמאי רוברטו רוסליני, אמא השחקנית אינגריד ברגמן, שזכתה בשלושה פרסי אוסקר), ולו היה מדובר בשחקנית פחות או לא ידועה ספק אם זו היתה זוכה למועמדות. היא טובה בתפקיד שלה, אבל זה באמת תפקיד קטן מאוד, ורק שתי נשים זכו באוסקר על תפקיד קצר יותר (ג'ודי דנץ' של "שייקספיר מאוהב" וסילביה סטרייט על "רשת שידור"; שתיהן עם פחות משש דקות מסך).
החלקים הטובים ביותר בסרט הם כמו כל הופעה של יד ימינו של לורנס ושליחו אל מחוץ לקרדינלים שבהסגר עד סיום תהליך הבחירה. העניין בזהות הגבר שייבחר לתפקיד הנכסף בא והולך. בעיקר נותרים עם הרגשה שניסו לנפח עלילה סבירה לשעתיים בומבסטיות בלי שום הצדקה.
דירוג:
עד שיצא עשן לבן (בריטניה, ארה"ב, 2024)
בימוי: אדוארד ברגר | תסריט: פיטר סטרוהן, רוברט האריס | משחק: רייף פיינס, סטנלי טוצ'י, ג'ון לית'גו, איזבלה רוסליני, יאצק קומן, לוסיאן מסמטי | מוסיקה מקורית: וולקר ברטלמן | צילום: סטפן פונטיין
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-30.01.2025 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון: