ביקורת: 9

מתוך 9 (תשע).

מתוך 9 (תשע).

עם פריחתם של סרטי האנימציה למדנו לצפות לסרטים שמיועדים גם לילדים, ומהסרטים האמריקאיים בעיקר לסיפורי הרפתקאות מבדרים. גם בסרטים הדרמתיים של אולפני פיקסאר יש הומור ("למעלה", "וול-אי"), אך לעומתם, "9" אינו מוקרן בארץ בגרסה מדובבת משום שהוא אינו מיועד לילדים. מדובר אם כן, בדרמת מדע-בדיוני שלא רק חובבי ז'אנר המדע הבדיוני יהנו ממנה.

הבמאי שיין אקר קיבל 30 מיליון דולר כדי להרחיב את סרט האנימציה הקצר והמועמד לאוסקר שלו מ-2005 (את הסרט בן תשע הדקות נטול דיאלוגים וכתוביות אפשר לראות כאן). 9, יצור בובתי עם רוכסן גדול שנקרא על שם המספר שעל גבו, לא יודע מאיפה הוא בא. הוא מגלה יצורים כמוהו, עם מספרים על גבם, בעולם שומם וקודר שמסתובבות בו מכונות פראיות דמויות חיות.

הסרט מדהים מבחינה חזותית, האנימציה משגעת, וגם ההמצאות המאכלסות את הדמויות והסביבה מקסימות (התאומות האילמות 3 ו-4, למשל). פה ושם יש משחקי מילים חביבים עם המספרים (שמות הדמויות), במיוחד עם "1".

"9" הוא סרט מעניין, שהעלילה בו מתקדמת יפה, אך על אף ההשתדלות של יוצריו להימנע מדפוסים של עלילות מוכרות מסרטי אנימציה אחרים (יוצאים להציל מישהו שנחטף), לא מדובר פה בדברים פורצי דרך והסרט לא מצליח לרגש. החלק החלש הוא הסיפור עצמו, וההסבר לשאלה מי היצורים האלה ומה קרה לבני האדם מגיע מאוחר מדי. יתרה מזאת, עשר הדקות האחרונות מעט מאולצות כדי למשוך את אורך הסרט לכיוון שמונים הדקות. מנגד, ישנם קטעי קרבות מורכבים ומוצלחים – כולל כאלו שהיו מפחידים את הילדים – עד כדי הפתעה ממספר הדמויות המתות בסרט.

מתוך 9 (תשע).

מתוך 9 (תשע).

כל השחקנים המדבבים עושים עבודה טובה: אלייז'ה ווד ("שר הטבעות") כ-9, ג'ון סי. ריילי ("אחים חורגים") כחברו סתום העין 5, ג'ניפר קונלי ("נפלאות התבונה") כ-7 הנשית, כריסטופר פלאמר ("צלילי המוסיקה") כ-1 הזקן, קריספין גלובר (לעד ג'ורג' מקפליי, אבא של מרטי ב"בחזרה לעתיד") כ-7, ומרטין לנדאו ("אד ווד") כ-2.

הסרט יצא בארה"ב ב-9.9.09 ויש לו סיכוי טוב להיות בין חמשת המועמדים לאוסקר בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר. הוא הרוויח 31 מיליון דולר בארה"ב, מעט לסרט אנימציה אך זהו סכום מכובד לסרט שלא מתאים לילדים ולסרט מדע בדיוני (ויחד עם ההכנסות משאר העולם, יכסה את ההוצאה). הבמאי טים ברטון הוא אחד ממפיקי הסרט והוא הביא לסרט את פמלה פטלר, שכתבה גם את "חתונת רפאים" שלו, ואת מלחינו הקבוע דני אלפמן. גם "הסיוט שלפני חג המולד" (1993) בן 76 הדקות שברטון הפיק, לא זכה להצלחה גדולה כשרק יצא, ועכשיו זוכה להקרנות חוזרות שנתיות בארה"ב.

"9" הוא תוספת מכובדת לסרטי האנימציה. יהיה מסקרן לראות את סרטו הבא של אקר. האם יצליח ליצור סרט מקורי לחלוטין או שיישאב לתעשיית הסרטים ההוליוודים שפונה לקהל רחב יותר.

דירוג: ★★★☆☆

9
ארה"ב, 2009
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-26.11.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
שיין אקר
תסריט:
שיין אקר
מדבבים:
אלייז'ה ווד
ג'ניפר קונלי
כריסטופר פלאמר
מרטין לנדאו
ג'ון סי. ריילי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?