ביקורת: שינוי בתכנית

קארין ויאר. מתוך שינוי בתוכנית.

קארין ויאר. מתוך שינוי בתכנית.

אין כמו הצרפתים, ואין יותר צרפתי מהסרט הזה, במסגרת העלילתית שלו, בשילוב הסיפורים של הדמויות ובהתנהלות העניינים. באיזו עוד שפה תשמעו מישהו שואל אישה בהריון: "זה מבעלך?"

אחד מעשרת הסרטים הצרפתיים המצליחים ביותר השנה בצרפת, "שינוי בתכנית", הוא סרט דרמה עם הומור, ולא קומדיה גרידא כפי שמוכרים אותו. הוא נפתח בהכנות של זוג נשוי העומד לארח חברים לארוחת ערב, ובדרכם של האורחים לארוחה. בשעת הסעודה מגיע אבי המארחת בלווית בתו השנייה, שגם היא הוזמנה אך אינה מדברת. עומס הדמויות והקצב של ההתחלה עלולים להיות מבלבלים אך ההקשרים לא מסובכים או מורכבים מדי.

זוג נשוי, עורכת דין לענייני גירושים ובעלה המובטל, מארח לארוחת ערב את אחותה השחקנית ובן זוגה המבוגר, האדם ששיפץ להם את המטבח והיה המאהב של האישה, המורה שלה לריקוד, עורך דין לעניינים פלילים ואשתו, וזוג חברים נשוי: גניקולוגית ואונקולוג.

רוב השחקנים יהיו מוכרים לחובבי סרטים צרפתיים. את הזוג המארח מגלמים קארין ויאר ("פריז") ודני בון ("ברוכים הבאים לצפון"), את אחותה מגלמת מרינה הנדס המשגעת ("ליידי צ'טרלי"), פייר ארדיטי ("החיים הם שיר") הוא אביהן בסרט, את עורך הדין לענייני פלילים מגלם כריסטופר תומסון (הבן של דניאל תומסון, במאית הסרט, שכתב איתה את התסריט), בתפקיד אשתו עמנואל סיינה (אשתו של רומן פולנסקי, ששיחקה ב"אדית פיאף- החיים בוורוד") ואת האונקולוג – היהודי – משחק הזמר פטריק ברואל ("הסוד").

מתוך שינוי בתוכנית.

מתוך שינוי בתוכנית.

השיחות באותו ערב מגלות ומסתירות קשרים בין הסועדים, מתיחות בין בעל ואישה, ובין חברים. לכל אחד יש מניעים וכוונות לארוחה הזאת. שנה לאחר מכן הזוג הנשוי מחליט לשחזר את הארוחה עם אותם המשתתפים. מה קרה להם בשנה הזאת? כיצד השתנו חייהם? ואיך שמועה עוברת בין חברים?

"שינוי בתכנית" מחזיק בתסריט מצוין, מרגש לפעמים ולא פעם מצחיק, על החיים, נישואים, נאמנות, הורים וילדים, תכניות והשינויים שנאלצים לעשות בתכניות בחיים. ההומור מגיע, בדרך כלל, כשאחד משניים המנהלים דו שיח יודע משהו שהשני לא יודע. הדמויות, שבקלות היו יכולות להפוך לקריקטורות, מתאימות לסרט שהן מאכלסות: בלי היסטריה, הכול מעודן ומרומז במידה. והכול בליווי מוסיקה נהדרת, דבר לא מפתיע כשחתום עליה המלחין האיטלקי של "החיים יפים" של בניני, ניקולה פיובאני.

דרך אגב, המנה "קוקי סן ז'אק" המוזכרת יותר מפעם אחת היא צדפות. וחייבים לעשות משהו בקשר לכתוביות התרגום הלבנות. חלקן ממש בלתי קריאות על רקע בהיר, בעיקר בחלק הראשון של הסרט.

עם המרכיבים המתבקשים של פריז, יין, אוכל, אהבה, שוק אוכל וזרי פרחים שופעים, פרנקופילים בכלל ואוהבי סרטים צרפתיים בפרט לא יתאכזבו מהדרמה הכתובה היטב ומבוימת בחוכמה הזאת, עם הומור, משחק טוב של כל אחד עשר השחקנים ומוסיקה נהדרת.

דירוג: ★★★½☆

שינוי בתכנית
צרפת, 2009
100 דקות.
הפצה: סרטי אורלנדו, החל מה-26.11.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
דניאל תומסון
תסריט:
דניאל תומסון
כריסטופר תומסון
שחקנים:
קארין ויאר
דני בון
מרינה פוייס
פטריק ברואל

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?