ביקורת: תלוי באוויר

ג'ורג' קלוני עם אנה קנדריק. מתוך תלוי באוויר.

ג'ורג' קלוני עם אנה קנדריק. מתוך תלוי באוויר.

ג'ורג' קלוני הוא כוכב קולנוע שופע כריזמה (ברגעים מסוימים בסרט הוא דומה לקרי גרנט), שמחזיק סרט שלם על כתפיו, ומסוגל לרגש ולהצחיק. "תלוי באוויר" הוא סרט בוגר ורציני, אחד הסרטים הטובים של שנת 2009, ועדיין לא אחד מסרטי העשור שלי (מה שאומר הרבה על השנה שהיתה ועל העשור שנגמר). זהו סרט למי שאהב את "אודות שמידט" ו"דרכים צדדיות".

"תלוי באוויר" הרוויח מעל 75 מיליון דולר בארה"ב ומועמד לשישה פרסי אוסקר: סרט, במאי (ג'ייסון רייטמן, "ג'ונו"), שחקן ראשי (קלוני), שתי שחקניות המשנה (ורה פרמיגה ואנה קנדריק) ותסריט מעובד, פרס שבו כנראה יזכו התסריטאים שלדון טרנר וג'ייסון רייטמן. זהו סרטו השלישי של רייטמן, בנו של איוון רייטמן (שביים את "מכסחי השדים" ו"שוטר בגן ילדים"), בתחילה של קריירה מבטיחה מאוד.

קלוני מגלם את ריאן בינגהם החלקלק, העובד בחברה שארגונים שוכרים כדי לפטר אנשים. מעל שלוש מאות ימים בשנה הוא נמצא בדרכים, חי על מזוודה במלונות שונים, ברים ושדות תעופה ברחבי ארצות הברית. הזמן: הווה, תקופת משבר כלכלי שבו רבים מפוטרים (מה שטוב לחברה של בינגהם). הוא מנהל רומן עם אלכס (ורה פרמיגה, "השתולים"), נוסעת מתמידה שאותה הוא פוגש בדרכים.

ג'ורג' קלוני, מתוך תלוי באוויר.

ג'ורג' קלוני, מתוך תלוי באוויר.

לחברה שלו מגיעה נטלי הצעירה (אנה קנדריק, סרטי "דמדומים") שמובילה מהפך טכנולוגי בחברה, מהפך שאמור לשים קץ לעבודתו בדרכים של ריאן. ריאן, המתנגד לשינוי באורח החיים שהוא נהנה ממנו (בלי משפחה והתחייבויות), מציע לבוס שלו (ג'ייסון בייטמן) שנטלי תצטרף אליו בדרכים. בתפקידי אורח מופיעים ג'יי.קי. סימונס (שגילם את אבא של ג'ונו) וזאק גליפנקיס (הגיס-לעתיד המזוקן ב"בדרך לחתונה עוצרים בווגאס").

בסרט יש לא מעט פרסומות לא סמויות, מה שצריך היום, כנראה, כדי לממן בארצות הברית סרט דרמה לאנשים בוגרים. קלוני מצוין, ופרמיגה וקנדריק נהדרות אתו ומולו. הסרט המאד-אמריקאי הזה מכניס אותנו לעולם של אנשים לא מוכרים, אך באיזשהו שלב הסיפור הופך לצפוי למדי, ולמרות שאורכו פחות משעתיים, יש הרגשה שהוא ארוך יותר, ובכל זאת כשהוא נגמר, זה לא סוף הסיפור של ריאן בינגהם ורציתי להמשיך ללוות את סיפורו.

דירוג: ★★★★☆

תלוי באוויר
ארה"ב, 2009
119 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-04.02.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
ג'ייסון רייטמן
תסריט:
ג'ייסון רייטמן
שלדון טרנר
וולטר קירן (רומן)
שחקנים:
ג'ורג' קלוני
אנה קנדריק
ג'ייסון בייטמן
ורה פרמיגה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?