אוסקר 2010: סקירת המועמדים והימורים

אוסקר 2010: המנחים אלק בולדווין עם סטיב מרטין.

אוסקר 2010: המנחים אלק בולדווין עם סטיב מרטין.

ביום ראשון ה-7.3 (שני לפנות בוקר על פי שעוננו) יתקיים טקס חלוקת פרסי האוסקר 2010 (ה-82 במספר). השנה ינחו את הטקס סטיב מרטין ואלק בולדווין. על אף ריבוי הטקסים, זה עדיין טקס הפרסים הנחשב ביותר בעולם הקולנוע. זוהי סקירה של המועמדים ותחזית לזוכים.

הסרט הזר הטוב ביותר
"עג'מי" (ישראל)
"הסוד שבעיניים" (ארגנטינה)
"סרט לבן" (גרמניה)
"נביא" (צרפת)
"חלב הצער" (פרו)

מועמדות שלישית ברציפות לישראל. אם "עג'מי" יזכה זו תהיה הפעם השנייה שאת הסרט הזר הזוכה ביימו שניים, אחרי "החנות ברחוב הראשי" (1965). אם "עג'מי" לא יזכה, נהיה המדינה עם הכי הרבה מועמדויות ללא זכיה (9).

עם "נביא" האלים, צרפת מגדילה את ההפרש שלה מאיטליה כמדינה עם הכי הרבה מועמדויות (35 לעומת 26 של איטליה; עשרה סרטים איטלקיים זכו בפרס לעומת תשעה בלבד מצרפת). המועמדות לפרס הצילום של "סרט לבן" (שזכה בדקל הזהב, הפרס הראשון בפסטיבל קאן) אינה בהכרח מבטיחה לו את הניצחון בקטגוריה הזאת. שלושה סרטים דוברי גרמנית זכו בשבע השנים האחרונות. אם הפרס ילך ל"חלב הצער", המועמד הראשון אי פעם מפרו (שזכה בדב הזהב, הפרס הראשון בפסטיבל ברלין), או "הסוד שבעיניים" הארגנטינאי, זו תהיה הזכיה השנייה בלבד של סרט מדרום אמריקה.

עד העשור האחרון זוכים מחוץ לאירופה היו דבר נדיר: רק 3 מתוך 44 סרטים זוכים עד 1999 (מאלג'יריה, חוף השנהב וארגנטינה; שני הראשונים דוברי צרפתית), ומאז ארבעה מתוך תשעה זוכים הגיעו מחוץ לאירופה (טייוון, קנדה, דרום אפריקה ויפן).

טרם ראיתי את "חלב הצער", והלוואי ו"עג'מי" יזכה; "נביא" מצוין אך אלים מדי כדי לזכות. הרוב מנבאים ל"סרט לבן" את הניצחון, אך כרגע אהמר על "הסוד שבעיניים" שאותו ביים חוואן חוזה קמפנלה, אשר עובד בארה"ב (ביים פרקים בסדרות "האוס" ו"חוק וסדר: מדור מיוחד").

הסרט הטוב ביותר
השנה ישנם עשרה מועמדים לסרט (רעיון רע שייזנח בעוד כמה שנים) – ביניהם חמישה המועמדים בקטגוריות רבות נוספות, כולל בימוי: "מטען הכאב" (סה"כ 9 מועמדויות), "אווטאר" (9), "ממזרים חסרי כבוד" (8), "תלוי באוויר" (6) ו"פרשס" (6) שכולם יזכו לפחות בפרס אחד. ישנם גם חמישה מועמדים ללא שום סיכוי לזכיה: "הזדמנות שנייה" (מועמד גם לשחקנית ראשית), "יהודי טוב" (גם לתסריט), "מחוז 9" (גם לתסריט, עריכה ואפקטים חזותיים), "לחנך את ג'ני" (גם לשחקנית ראשית ותסריט) ו"למעלה" (גם לסרט אנימציה, תסריט, פס-קול ועריכת צליל), ששלושה מהם ככל הנראה לא יזכו גם בדבר אחר.

"למעלה" הוא סרט האנימציה השני המועמד לסרט הטוב ביותר אחרי "היפה והחיה" (1991). לולא הרחבת הקטגוריה לעשרה מועמדים, הסרט לא היה מועמד לסרט הטוב ביותר בעיקר בגלל הקטגוריה החדשה-יחסית של סרט האנימציה הטוב ביותר.

"אווטאר" לא מועמד לתסריט או למשחק, וחמשת הסרטים האחרונים שזכו בפרס הסרט מבלי להיות מועמדים למשחק: "נער החידות ממומביי" (2008), "שר הטבעות: שיבת המלך" (2003), "לב אמיץ" (1995), "הקיסר האחרון" (1987) ו"ג'יג'י" (1958). שלושת הסרטים האחרונים שזכו בפרס הסרט מבלי להיות מועמדים לתסריט: "טיטניק" (1997), "צלילי המוסיקה" (1965) ו"המלט" (1948).

בפרס הסרט הטוב ביותר יזכה "אווטאר", הסרט המצליח ביותר אי פעם, או "מטען הכאב", שיהיה הזוכה עם ההכנסה הכי נמוכה אי פעם.הסרט הכניס רק 12 מיליון דולר בארה"ב כשיצא לקולנוע ביוני (הוא עלה 15 מיליון) וזכה להצלחה והערכה רבה רק כשהופץ בדי-וי-די. שמונים אחוז מהרווחים העצומים של "אווטאר" מקורם בכרטיסים להקרנות בתלת-מימד, ואי אפשר ליהנות ממנו בבית. האם 5,777 חברי האקדמיה ילכו על ההפקה הראוותנית שעלתה מעל 300 מיליון דולר או לסרט שמתרחש בעיראק? (אם יזכה, "מטען הכאב" יהיה גם הסרט הראשון מזה שנים שזוכה בפרס ולא הוקרן לפני כן בבתי הקולנוע בארץ.)

בימוי
ג'יימס קמרון, "אווטאר"
קת'רין ביגלו, "מטען הכאב"
ג'ייסון רייטמן, "תלוי באוויר"
לי דניאלס, "פרשס"
קווינטין טרנטינו, "ממזרים חסרי כבוד"

קווינטין טרנטינו, המועמד לפרס הבמאי הטוב ביותר על ממזרים חסרי כבוד.

קווינטין טרנטינו, המועמד לפרס הבמאי הטוב ביותר על ממזרים חסרי כבוד.

מועמדות שנייה לבימוי של קמרון (שזכה על "טיטניק"), של רייטמן (שהיה מועמד על "ג'ונו") ושל טרנטינו (שהיה מועמד על "ספרות זולה"). דניאלס הוא הבמאי השחור השני אי פעם שמועמד לבימוי (אחרי ג'ון סינגלטון שהיה מועמד על "החבר'ה מהשכונה" מ-1991) וקת'רין ביגלו היא האישה הרביעית שמועמדת לבימוי (אחרי לינה וורטמיולר, ג'יין קמפיון וסופיה קופולה). בעוד שבפרס הסרט המירוץ צמוד, נראה שביגלו, אשתו לשעבר של קמרון, תהיה האישה הראשונה שזוכה על בימוי. לולא היה זוכה על "טיטניק", הפרס השנה היה מובטח לקמרון.

לאורך השנים הלך פרס הבימוי לבמאי של הסרט הטוב ביותר, אך בעשור האחרון קרה יותר מבעבר שהפרסים הלכו לשני סרטים: סטיבן סודרברג זכה על בימוי "טרפיק", בעוד "גלדיאטור" זכה בפרס הסרט; רומן פולנסקי זכה על "הפסנתרן", "שיקגו" זכה בפרס הסרט; אנג לי זכה על בימוי "הר ברוקבק", "התרסקות" זכה בפרס הסרט.

שחקן ראשי
ג'ף ברידג'ס, Crazy Heart
ג'ורג' קלוני, "תלוי באוויר"
מורגן פרימן, "אינוויקטוס"
קולין פירת', "A Single Man"
ג'רמי רנר, "מטען הכאב"

רנר ופירת' מועמדים בפעם הראשונה, קלוני ופרימן זכו כשחקני משנה על "סוריאנה" ו"מיליון דולר בייבי", בהתאמה, וארבעתם יודעים שהגיע זמנו של ג'ף ברידג'ס, שחקן ותיק, שאביו (מנוחתו עדן) ואחיו שחקנים מוכרים. הוא גם ותיק המועמדים, זו המעומדות החמישית שלו. מועמדותו הראשונה היתה כשחקן משנה ב"הצגת הקולנוע האחרונה" (1971). הוא טיפוס שלא יכתוב נאום, מקווה שזה יהיה מכובד וממוקד.

שחקנית ראשית
מריל סטריפ, "ג'ולי וג'וליה"
סנדרה בולוק, "הזדמנות שנייה"
גאבורי סידיבי, "פרשס"
קארי מוליגן, "לחנך את ג'ני"
הלן מירן, "התחנה האחרונה"

זו המועמדות ה-16 של מריל סטריפ (שזכתה פעמיים), שמועמדות יותר מכל שחקן או שחקנית בהיסטוריה. "הזדמנות שנייה" הרוויח מעל 200 מיליון דולר בארה"ב ועקף את "ההצעה" (2009) כסרט המצליח ביותר של בולוק בארה"ב. כמו בולוק וסטריפ גם הלן מירן מועמדות על גילום אישה אמיתית מהעבר. היא זכתה באוסקר על "המלכה" (2006) ויודעת שאין לה שום סיכוי לזכות. קארי מוליגן וגאבורי סידיבי, בשנות העשרים לחייהן, מועמדות על גילום נערות בתיכון.

שחקן משנה
כריסטוף וולץ, "ממזרים חסרי כבוד"
מאט דיימון, "אינוויקטוס"
וודי הרלסון, "השליח"
סטנלי טוצ'י, "מבט מגן עדן"
כריסטופר פלאמר, "התחנה האחרונה"

אין סיכוי שהפרס לא ילך לוולץ האוסטרי על תפקידו הראשי כקצין אס-אס בסרטו של טרנטינו. זו המועמדות הראשונה של וולץ, טוצ'י ופלאמר. סטנלי טוצ'י הוא שחקן מוערך מזה שנים שמועמד על תפקידו כרוצח ב"מבט מגן עדן", המועמדות היחידה של סרטו של פיטר ג'קסון, והשנה הופיע גם כבעלה של ג'וליה צ'יילד (מריל סטריפ) ב"ג'ולי וג'וליה". כריסטופר פלאמר בן השמונים מועמד בפעם הראשונה אחרי קריירה ארוכה שכוללת את "צלילי המוסיקה", "אוצר לאומי" ו"המקור" (והשנה קולו מופיע ב"9" וב"למעלה").

זו המועמדות השנייה למשחק של דיימון (שהיה מועמד כשחקן ראשי וזכה כתסריטאי "סיפורו של ויל הנטינג") והשנייה של הרלסון (שהיה מועמד כשחקן ראשי על "לארי פלינט: האיש והסקנדל"). דיימון יהיה מועמד שוב בעתיד. עם הרלסון אי אפשר לדעת איזה תפקידים ייקח על עצמו.

שחקנית משנה
מוניק, "פרשס"
פנלופה קרוז, Nine
ורה פרמיגה, "תלוי באוויר"
אנה קנדריק, "תלוי באוויר"
מאגי ג'ילנהול, Crazy Heart

מוניק, המועמדת לפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר על "פרשס".

מוניק, המועמדת לפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר על "פרשס".

מועמדות ראשונה של כולן, מלבד קרוז שזכתה בשנה שעברה כשחקנית משנה על "ויקי כרסטינה ברצלונה". הפרס מובטח למוניק, שזכתה כבר בכל פרס אפשרי על תפקידה כאם האיומה של פרשס. אחיה של מאגי, ג'ייק ג'ילנהול, היה מועמד כשחקן משנה ב"הר ברוקבק" (2005), ואמם נעמי פונר היתה מועמדת כתסריטאית "אהבה במלכוד" (1988).

תסריט מקורי
"מטען הכאב"
"ממזרים חסרי כבוד"
"למעלה"
"יהודי טוב"
"השליח"

"למעלה" הוא הסרט השישי (מתוך עשרה) של פיקסר שמועמד לאוסקר לתסריט, ויום אחד סרט מצויר יזכה. זוהי המועמדות הרביעית של האחים כהן ("יהודי טוב") לתסריט, והם זכו כבר פעמיים: על "פארגו" ועל "ארץ קשוחה", והמועמדות השנייה לתסריט של טרנטינו ("ממזרים חסרי כבוד") שזכה על "ספרות זולה". הישראלי-לשעבר אורן מוברמן מועמד (עם אלסנדרו קאמון) על "השליח", על החיילים שמביאים למשפחות הנופלים את הבשורה המרה. אם יזכה בפרס הסרט או לא, הזכייה על התסריט מובטחת ל"מטען הכאב".

תסריט מעובד
"תלוי באוויר"
"פרשס"
"לחנך את ג'ני"
"מחוז 9"
"In the Loop"

ארבעת הראשונים מועמדים גם לסרט הטוב ביותר. אחד משני התסריטאים של "תלוי באוויר" הוא במאי הסרט ג'ייסון רייטמן, וזו אחת הסיבות שהסרט יזכה בפרס התסריט. הרבה פעמים פרס התסריט הוא מעין פרס ניחומים לבמאי הסרט, בדרך כלל בקטגוריית התסריט המקורי דווקא.

את "לחנך את ג'ני" עיבד ניק הורנבי, שספריו עובדו לסרטים "נאמנות גבוהה" ו"רווק פלוס ילד", ובמרכז הקומדיה הבריטית In the Loop (עם ג'יימס גנדולפיני) דמויות מסדרת טלוויזיה, לכן סווג התסריט כ"מעובד" (בדומה ל"בוראט" שרק עשה שימוש בדמות של סאשה ברון כהן). "מחוז 9" מבוסס על סרט קצר מ-2005.

תלבושות
"קוקו לפני שאנל"
"ויקטוריה הצעירה"
"Nine"
"כוכב בהיר"
The Imaginarium of Doctor Parnassus

מועמדות שמינית של קולין אטווד (Nine) שזכתה באוסקר פעמיים על שני סרטיו הקודמים של רוב מרשל: "שיקגו" ו"זכרונותיה של גיישה". (אטווד בוודאי תהיה מועמדת בשנה הבאה על "עליסה בארץ הפלאות".) מועמדות שמינית של סנדי פאוול ("ויקטוריה הצעירה" שמועמד גם לעיצוב אמנותי ואיפור) שזכתה באוסקר פעמיים, על "שייקספיר מאוהב" ו"הטייס". ומועמדות רביעית של פטרסון (המועמדות היחידה ל"כוכב בהיר"), ארבעתן היו לסרטים אוסטרלים, שאת שלושה מהם ביימה ג'יין קמפיון.

בשלוש השנים האחרונות זכו סרטים על אצילות בבתי מלוכה: "הדוכסית", "אליזבת: תור הזהב" ו"מארי אנטואנט", אך אולי קתרין לטרייה ("קוקו לפני שאנל") תזכה על הסרט הצרפתי אודות מעצבת האופנה הנודעת. The Imaginarium of Doctor Parnassus (מוניק פרודהם) המעוצב מאוד, כמו כל סרטיו של טרי גיליאם, מועמד גם לעיצוב אמנותי ולרוב סרטים שמועמדים רק בשתי הקטגוריות האלה לא זוכים בכלל.

פסקול
הנס זימר, "שרלוק הולמס"
מייקל ג'יאנצ'ינו, "למעלה"
ג'יימס הורנר, "אווטאר"
מרקו בלטרמי ובאק סנדרס, "מטען הכאב"
אלכסנדר דספלה, "מר שועל המהולל"

המוסיקה של הורנר ל"אווטאר" די צפויה ולא-חדשנית, והוא זכה באוסקר על הפס-קול והשיר מתוך "טיטניק". המוסיקה עם האלמנטים האיריים של זימר ל"שרלוק הולמס" סוחפת למדי ומהנה, והוא זכה באוסקר על הפס-קול של "מלך האריות". זו המועמדות הראשונה של סנדרס והשנייה של בלטרמי, שהיה מועמד על "3:10 ליומה" (2007), שחיברו מוסיקה יעילה לסרט המלחמה.

זו המועמדות השנייה של ג'יאנצ'ינו, שהיה מועמד גם על "רטטוי" (2007), והלחין את נעימת הפתיחה הקצרה והאפקטיבית של הסדרה "אבודים". זהו הסרט השביעי (מתוך עשרה) של פיקסר שמועמד לפס-קול ומאז "פוקהונטס" (1995) לא זכה סרט מצויר בפרס. אם "למעלה" לא יזכה, אולי יפצו את "מר שועל המהולל" על ההפסד הצפוי בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר. דספלה הצרפתי מועמד בפעם השלישית בארבע שנים, ואולי ייתנו לו על ההספק שלו השנה, הוא עבד השנה גם על "קוקו לפני שאנל" (המועמד לתלבושות), "ג'ולי וג'וליה" (המועמד לשחקנית), "נביא" (המועמד לסרט זר מטעם צרפת), סרט צרפתי נוסף, "שרי" (עם מישל פייפר) ו"דמדומים 2"!

איפור
"מסע בין כוכבים"
"ויקטוריה הצעירה"
"Il Divo"

"אליזבת" (1998) זכה בפרס האיפור, אז אולי יש ל"ויקטוריה הצעירה" סיכוי, למרות שבדרך כלל זוכה סרט עם איפור מרשים, עם יצורים ופרצופים משונים ולא טבעיים ו/או פנים מזדקנים.

בשל היותו סרט מדע בדיוני עם יצורים מהחלל מתבקש שיזכה "מסע בין כוכבים", הסרט ה-11 והמצליח ביותר בסדרת סרטי מסע בין כוכבים המחודשת, שמועמד לארבעה פרסי אוסקר, אך עד היום אף סרט "מסע בין כוכבים" לא זכה באוסקר. מלבד הסרט הראשון בסדרה, זהו הסרט האי-זוגי הראשון בסדרה שמועמד לאוסקר.

לא ברור מאיפה צצה המועמדות של הסרט האיטלקי "Il Divo" אלא אם לוקחים בחשבון שעל האיפור מועמדים שני גברים שהיו מועמדים לאוסקר בעבר (שניהם על "אפוקליפטו", אחד מהם גם על "מולין רוז'").

לסיכום:

סרט: אווטאר (או "מטען הכאב")
בימוי: קת'רין ביגלו, מטען הכאב
שחקן ראשי: ג'ף ברידג'ס, Crazy Heart
שחקנית ראשית: סנדרה בולוק, הזדמנות שנייה [אשמח לטעות; מריל עוד תזכה בשלישית, אם לא השנה אז בקרוב]
שחקן משנה: כריסטוף וולץ, ממזרים חסרי כבוד
שחקנית משנה: מוניק, פרשס
תסריט מקורי: מטען הכאב
תסריט מעובד: תלוי באוויר
עריכה: מטען הכאב
צילום: מטען הכאב (סה"כ 4 פרסים)
עיצוב אמנותי: שרלוק הולמס
תלבושות: קוקו לפני שאנל (או "ויקטוריה הצעירה")
פסקול: למעלה
ערבול קול: אווטאר
עריכת צליל: אווטאר
אפקטים חזותיים: אווטאר (סה"כ 4 פרסים)
איפור: סטארטרק (מסע בין כוכבים)
סרט אנימציה: למעלה [הסרט החמישי של פיקסר שזוכה בכבוד]
שיר מקורי: The Weary Kind מתוך Crazy Heart

סרט זר: הסוד שבעיניים (ארגנטינה)

או שלא. העיקר שיהיה קולח, מהנה, מצחיק ומרגש.

[…] והמועמדים לפרס השנה תוכלו למצוא בלחיצה כאן, ואת ההימורים של יונתן דורון לזוכים תוכלו למצוא בלחיצה כאן. אני אערוך מעין סקירה אוונגרדית עם הרבה חמיצות על חלק […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?