ביקורת #1: שאטר איילנד

מימין לשמאל: ליאונרדו די'קפריו, מארק רופאלו ובן קינגסלי. מתוך שאטר איילנד.

מימין לשמאל: ליאונרדו די'קפריו, מארק רופאלו ובן קינגסלי. מתוך שאטר איילנד.

"שאטר איילנד" היה אמור לצאת לעולם באוקטובר 2009 וניבאו לו מועמדויות רבות לאוסקר. הקרנת הבכורה שלו נדחתה והתקיימה החודש בפסטיבל ברלין, ועכשיו ניתן לצפות בו בארץ. אחרי התחלה מבטיחה של מותחן על חקירה מסקרנת, הופך הסרט לדרמה פסיכולוגית מעייפת, משעממת ובסופו של דבר שחוקה. החצי השני יזכיר לכם, בוודאי, סרטים שונים. אני מניח שבטקס האוסקר בשנה הבאה לא תשמעו את שמו של "שאטר איילנד" בין המועמדים.

הסרט מתחיל טוב, ללא הקדמות מיותרות. ב-1954 כשהמרשל טדי (ליאונרדו די'קפריוו) פוגש את שותפו החדש צ'אק (מארק רופאלו) על המעבורת בדרך אל "שאטר איילנד", אי סלעי בבוסטון שעליו ניצב כלא לאסירים חולי נפש. השניים חוקרים את נסיבות היעלמותה של אסירה (אמילי מורטימר) ונתקלים בקיר של התנגדות מצד הממונים (בן קינגסלי, מקס פון סידוב).

התאכזבתי מ"שאטר איילנד" לא בשל הציפיות שיכולים לעורר השמות מרטין סקורסזה, השחקנים המעורבים ודניס ליהן, שעל פי ספרו נכתב התסריט – וספריו, שתמיד מתרחשים בבוסטון, הפכו לסרטים "מיסטיק ריבר" ו"נראתה לאחרונה" – אלא בשל החצי הראשון המוצלח של הסרט, שמעורר תקוות ל"פסגת הפחד" ובסוף מגיעים לתחתית האדישות. כצפוי מסרט של סקורסזה ישנה הקפדה על העריכה, הצילום, העיצוב והמשחק, אולם המוסיקה מאכזבת ובמקום להשתמש בקטעים לא-מקוריים שונים, טוב היה עושה לו היה לוקח מלחין מוכר. קווינטין טרנטינו ידוע בכך שהמוסיקה בסרטיו היא אוסף של קטעים מוכרים, וסקורסזה כמוהו אוהב "לצטט" מסרטים האהובים עליו, הרגל מעייף ומטריד.

מרטין סקורסזה. מתוך שאטר איילנד.

מרטין סקורסזה. מתוך שאטר איילנד.

טדי סובל מסיוטים (ופלאשבקים) מהיותו חייל במלחמת העולם השנייה, כשנכנס עם הכוחות למחנה ההשמדה דכאו, וממותה של אשתו (מישל ויליאמס). הדרך שבה הוא מתעורר מהסיוטים הליליים גובלת בפרודיה. מאווררים זכו לעבוד שעות נוספות בסרט: רוח על האי, דפים מתעופפים במפקדה נאצית כשטרות כסף בשעשועון ישן, וגם סביב טדי ואשתו ישנה פעילות אווירית. את הפלאשבק האחרון צריך היה לקצר בהרבה אך כנראה התעקשו להראות לנו שדי'קפריו שחקן טוב. זה מה שקורה כשהשחקן הראשי הוא אחד המפיקים של הסרט. זהו סרטם המשותף הרביעי ברציפות של די'קפריו וסקורסזה אחרי "כנופיות ניו יורק", "הטייס" ו"השתולים"; אני לא מבין מה סקורסזה מוצא בו. די'קפריו הוא לא דה-נירו וגם סקורסזה המיומן אינו מה שהיה פעם.

דירוג: ★★½☆☆

לחצו כאן כדי לעבור לביקורת של לירן מזרחי על "שאטר איילנד"

שאטר איילנד
ארה"ב, 2010
138 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-25.02.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
מרטין סקורסזה
תסריט:
ליטה קלגרידיס
דניס ליהיין (רומן)
שחקנים:
ליאונרדו די'קפריו
מארק רופאלו
בן קינגסלי
אמילי מורטימר

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?