ביקורת #1: נביא

טאהר רחים. מתוך נביא.

טאהר רחים. מתוך נביא.

בתי כלא הם אתר מושך לסיפורים ולסרטים, והסרט הצרפתי החדש "נביא", שמתרחש רובו בין כותלי בית כלא, הוא אחד הסרטים הטובים ביותר שראיתי בקולנוע מזה זמן רב. הוא אלים מאד, כצפוי מסרט שמתרחש בבית כלא, עם קטעים קשים לצפייה (רצח, קטטות, סכין גילוח בפה).

הסרט מתחיל ללא הקדמות מיותרות עם העברתו של מאליק (טאהר רחים), עבריין צעיר וּותיק ממוצא ערבי, לבית כלא לבוגרים. אנו עוקבים אחרי התאקלמותו, כשכבר בימיו הראשונים הוא נקלע בעל כורחו לסכסוך המתמשך בין אסירים קורסיקאים לאסירים ערביים.

הצילום הסגור יוצר תחושה של הלחץ והצפיפות בהם מאליק מצוי. התסריט של תומאס בידגין ושל הבמאי ז'אק אודיאר מעולה, ולכל אורך הסרט לא מסבירים לצופה כל דבר. דוגמה קטנה ביותר לכך: כשאסירים עומדים להזריק סמים, משחרר אחד האסירים את החגורה שלו וחותכים לקטע הבא. כלומר: הוא מתכוון להשתמש בחגורה כשטונג, כחוסם עורקים כדי שהווריד בידו יבלוט. לא צריך להיות מסומם כדי להבין מה הוא הולך לעשות, לא צריך להראות כל דבר. סומכים על הצופים להשלים את הפערים ושישים לב למה שנאמר ולמה שרואים. בכל פעם, למשל, שמאליק יוצא לחופשה, שומעים ציפורים מצייצות. נדיר למצוא כזה עומק ומורכבות בתסריט שלא מבוסס על ספר.

מתוך נביא.

מתוך נביא.

במהלך הסרט אנו לומדים להכיר את מאליק מעבר למעשים שלו, על ילדותו, באופן הדרגתי וטבעי. מעברי הזמן נעשים בחוכמה והמשחק של כל צוות השחקנים, הגברי ברובו, מצוין. את המוסיקה הרב-גונית הלחין אלכסנדר דספלה, מלחין צרפתי שעובד גם בארה"ב ("ג'ולי וג'וליה"). לפעמים הסרט הזכיר לי את סרטו של בועז יכין "פרש" שבו נער מצליח לסדר ולתמרן סוחרי סמים יריבים בשכונה שלו. עם זאת, הסרט הזה יותר מציאותי וגם הסוף אחר.

האסירים ממוצא קורסי (אי השייך לצרפת) מרגישים מאוימים ממספר האסירים המוסלמים ההולך וגדל, והדבר מזכיר את המצב בצרפת מחוץ לכותלי הכלא. הצרפתים התלהבו מאוד מן הסרט. הוא היה מועמד ל-13 פרסי סזאר, כולל שני שחקנים מבטיחים ואפילו לתלבושות, וזכה בתשעה פרסים כולל פרס הסרט הטוב ביותר, הבימוי, השחקן הראשי ושחקן המשנה. הוא היה מועמד צרפת לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, והוא לא זכה באוסקר מפני שהוא אלים מדי ותובעני (שעתיים וחצי עם הרבה דמויות), לעומת הזוכה הארגנטינאי המוצלח והנגיש יותר.

דירוג: ★★★★☆

נביא
צרפת, 2009
150 דקות.
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-01.04.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
ז'אק אודיאר
תסריט:
תומאס בידגין
ז'אק אודיאר
שחקנים:
טאהר רחים
ניילס ארסטרופ
עאדל בנשריף

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?