ביקורת: לקרוא לשרוף – אינטליגנציה יחסית

ג'ורג' קלוני עם פרנסיס מק'דורמנד. מתוך לקרוא ולשרוף.

ג'ורג' קלוני עם פרנסיס מק'דורמנד. מתוך לקרוא ולשרוף.

האחים כהן הם הבמאים הכי ורסאטילים שאפשר למצוא היום בקולנוע. כל אחד מהסרטים שלהם מביע סגנון יחודי ובעיקר נתפס כמקורי ופורץ דרך (כן אני אוהבת את "לחסל את הליידי" אם היו ספקות כלשהם). קשה למצוא חובב קולנוע שלא רואה את "ביג לבובסקי" של השניים כמניפסט נדיר ויפהפה המנציח את בטלנותו ורצונו של האינדבדואל להתנער מהחברה וממירוץ החיים כדי להתקלח באמצע היום. Respect my authority קבע אריק קרטמן החמוד מ"סאות' פארק" וזה מה שאיתן וג'ואל כהן אומרים – אני קובע את החוקים שלי בעצמי.

אין ספק, ש"ביג ליבובסקי" שינה את הדרך בה אנחנו תופסים את אמריקה והביקורת החברתית המוסווית בהומור שחור באה לומר משהו על המדינה שמתיימרת להיות האור ליהודים בערכיה. האחים מושפעים בעיקר מסרטי הפילם נואר ("האיש שלא היה שם", "רציחות פשוטות") וגם מקומדיות שחורות ומטורפות ("אחי, איפה אתה?", "אכזריות בלתי נסבלת") והשילוב בין השניים בהחלט מוכיח את עצמו לאורך השנים.

"לקרוא ולשרוף" סרטם מ-2008 הוא ללא ספק אחד הסרטים היותר מוזרים של הצמד. אין ספק שמדובר בקומדיה מטורפת לחלוטין המפגישה אנשים שונים ויוצרת סיטואציות הזויות ביותר ועדיין לא מדובר בסרט טיפוסי של הכהנים. הסרט מציג שלושה סיפורים שמצטלבים בדרך כאוטית מהרגיל בפארודיה מטורפת וחסרת מעצורים. אז מה משותף לאוזבורן קוקס (ג'ון מלקוביץ') אנליסט ב-CIA, לינדה ליצקי (פרנסיס מק'דורמנד) מדריכה במכון כושר הרוצה לעבור ניתוחים קוסמטיים והארי פארר (ג'ורג' קלוני) מאבטח אישים במשרד האוצר? למראית עין כלום, אבל כמובן ששרשרת האירועים שתתחיל עם פיטוריו של אוזבורן קוקס ממשרתו הסודית ורצונו לתעד את זיכרונותיו תפיל את אבן הדומינו הראשונה.

דיסק עם מידע רגיש של זכרונותיו של קוקס מגיע לידיו של בחור תמהוני ודי דביל, שעובד בחדר כושר המקומי ששמו צ'אד פלדהיימר (בראד פיט, שבתקווה יסלח לי שאמרתי את המילה דביל בנשימה אחת עם שמו באותו משפט). צ'אד רואה את הדיסק כהזדמנות חביבה להרוויח כסף בשל חשיבותו האדירה ומשכנע את לינדה שתעזור לו לסחוט את בעליו. לינדה משתכנעת, כיוון שהיא צריכה כסף לניתוחים הקוסמטיים שהיא מתכננת (כמובן שבדמותה מובעת ביקורת על המירוץ של נשות אמריקה אל הבוטקס). כאשר ניסיון הסחיטה נכשל, השניים פונים – איך לא – לרוסים כדי למכור את סודות המדינה תמורת בצע כסף. במקביל מתגלה שיש רומן בין הארי לאישתו של קוקס קייט ובלי לעשות יותר מדי ספוילרים עלילתיים כל הדרכים מובילות אותנו לבסוף לביתו של פלדהיימר בסיום מופתי.

בראד פיט. מתוך לקרוא ולשרוף.

בראד פיט. מתוך לקרוא ולשרוף.

"לקרוא ולשרוף" הוא אחד הסרטים היותר משעשעים שראיתי בשנים האחרונות. ניתן לחוש את הפן הכהני בליהוק החוזר והעקבי של מק'דורמנד, אישתו של ג'ואל כהן, וגם קלוני חוזר לשתף כאן פעולה עם האחים. בניגוד להופעות אחרות של פיט בקולנוע כאן הוא לא יפיוף, שמצליח בכל מעשה ידיו, אלא שלומיאל עלוב ומבדר שהופך את הסרט למצוין בהחלט.

את הסרט תוכלו לראות הערב בשעה 22:00, בערוץ yes 2. צפיה מצחיקה לכולכם.

לקרוא ולשרוף
ארה"ב, 2008
96 דקות.
בימוי:
אית'ן כהן
ג'ואל כהן
תסריט:
אית'ן כהן
ג'ואל כהן
שחקנים:
בראד פיט
ג'ורג' קלוני
ג'ון מלקוביץ'
פרנסיס מק'דורמנד

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?