שירים וסרטים

מוסיקה היא חלק בלתי נפרד מסרטים, ולשירים חלק גדול בביסוס אווירה של קטע ומשמשים לעתים קרובות כרקע למונטז' – רצף של קטעים חסרי דיאלוג. שירים יכולים להיות חלק אינטגרלי מסרט, לא רק בסרטים מוסיקליים.

בימינו כמעט לא נכתבים שירים מקוריים לסרטים כי מעדיפים להשתמש בשירים מפורסמים, או בגרסאות כיסוי לשירים מוכרים. קווין סמית' סיפר שקניית הזכויות לשירים לסרטו הראשון "מוכרים בלבד" עלתה יותר מתקציב צילום הסרט.

הנה רשימה של 13 שירים שלא נכתבו במיוחד בשביל הסרטים אלא הופיעו בסרט והתפרסמו בזכות הסרט. לפעמים השיר "התגלה", ולפעמים מדובר רק בגילוי מחדש. בחלק מהמקרים השירים הפכו להיות מזוהים עם הסרט כמעט כמו נכתבו בשבילו.

בשבוע הבא: סרטים שבהם יש גרסאות כיסוי מצליחות לשירים, לפעמים יותר מהשיר המקורי.

"עד" (1985)

השוטר המחלים מפציעה ג'ון בוק (הריסון פורד) ורייצ'ל (קלי מקגיליס) מכת האיימיש רוקדים יחד באורווה שבה מוחבאת המכונית שלו לצלילי Wonderful World שמוכר יותר במילים שלו: Don't know much about history. סם קוק ביצע את השיר במקור, בסרט נשמעת גרסתו של גרג צ'פמן.

"בחזרה לעתיד" (1985)

השיר הראשון ששומעים כשמרטי מקפליי (מייקל ג'יי. פוקס) מגיע בבוקר למרכז העיר בשנת 1955 הוא Mr. Sandman מ-1954. בסרט מרטי מבצע ומשתולל עם השיר Johnny B. Goode, במקור של צ'אק ברי (Go, Johnny go, go).

http://www.youtube.com/watch?v=PePm3_HvLoc

"ההרפתקה הגדולה של פי ווי הרמן" (1985)

בסרטו הראשון של טים ברטון, נקלע הרמן (פול רובינס) למועדון של אופנוענים והם רוצים לכסח לו את הצורה. הוא מבקש כשיר אחרון (על משקל סעודה אחרונה לפני המוות) את השיר האינסטרומנטלי בעל המילה האחת "טקילה!" של The Champs מ-1958.

"שמתי ברז למורה" (1986)

פאריס ביולר (מת'יו ברודריק) וחבריו מצטרפים למצעד ברחובות שיקגו והוא עושה עצמו שר את הגרסה של הביטלס ל-Twist and Shout. אחרי זה הוא גם שר בקולו את "דנקה שיין" (שהתפרסם בביצועו של ויין ניוטון ב-1963).

http://www.youtube.com/watch?v=VNPp6x7j9I8

"אני והחבר'ה" (1986)

שיר הנושא המצוין שנתן את שמו לסרט המעולה Stand by Me. הסרט מתרחש בשנות ה-60 ומופיעים בו גם השיר הנפלא והמטופש להפליא Lollipop (סוכרייה על מקל).

"לה במבה" (1987)

שיר הנושא La Bamba בביוגרפיה מוסיקלית על הזמר ריצ'י ואלנס (ששר את השיר בספרדית ב-1958) הצליח מחדש יותר מאשר הסרט בכיכובו של לו דיימונד פיליפס.

"ביטלג'וס" (1988)

שירו של הארי בלפונטה המוכר כ-Day-O ונקרא Banana Boat מופיע במהלך כישוף סביב שולחן אוכל. השיר בוקע מקולותיהם של האורחים של דיליה (קת'רין או'הארה) שגם רוקדים נגד רצונם.

"אישה יפה" (1990)

שם הסרט באנגלית לקוח משיר הנושא Oh Pretty Woman של רוי אורביסון שלצליליו ויויאן (ג'וליה רוברטס המשגעת) צועדת ברחוב אחרי מסע קניות בלתי נשכח ברחוב רודיאו דרייב בלוס אנג'לס.

"רוח רפאים" (1990)

באחד הסרטים המצליחים ביותר של השנה, דמי מור יושבת ליד אבני רחיים, ידיה בחימר הרטוב, ופטריק סוויזי נטול חולצה מתיישב מאחוריה על רקע Unchained Melody של The Righteous Brothers (הגרסה שלהם היא המוכרת ביותר). השיר היה מפורסם לפני כן, אך בעקבות הסרט מספיק שיתנגנו הצלילים הראשונים של השיר, Oh… כדי להבין שמדובר בסיפור אהבה/התאהבות. לא פאלי בכלל, וויתרנו לנו על קטע הביניים שבו הם שטפו את הידיים.

"עולמו של ויין" (1991)

בתחילת הסרט ויין (מייק מיירס) מחכה מחוץ לבית שלו וחבריו, ביניהם חברו גארת' (דיינה קרבי) באים לאסוף אותו. בדרך הם עוצרים ואוספים חבר שיכור. החמישה נוסעים במכונית ובמו-נינוע-ראשיהם החזירו לתודעה את "רפסודיה בוהמית" של להקת Queen.

http://www.youtube.com/watch?v=9umpJj3D4d8

"כלבי אשמורת" (1992)

בקטע הבלתי נשכח שבו מר בלונד (מייקל מאדסן) כורת את אוזנו של שוטר כפות לכיסא נשמע השיר Stuck in the Middle with You של Stealers Wheel. מהסרט הראשון שלו ידע קווינטין טרנטינו לאסוף שירים טובים ונכונים לפס-קול של הסרט.

"מציאות נושכת" (1994)

בסרטו הראשון של בן סטילר הוא במשולש אהבה עם וינונה ריידר ואית'ן הוק. היא וחבריה רוקדים בחנות לצלילי My Sharona של The Knack שלא הסכימו לתת את השיר לסרט הקודם ברשימה זאת.

"ללכת עד הסוף" (1997)

השיר You Sexy Thing של Hot Chocolate בסרט על קבוצה של מובטלים באנגליה שהופכים לחשפנים לפרנסתם הפך לשיר של קטעי התפשטות, הישג לא קטן לשיר מ-1975.

http://www.youtube.com/watch?v=eCw-7rk_Oag

לירן מזרחי

וואי אחלה סקירה
כל הכבוד:)

[…] שעבר ערכנו רשימה של שירים שמוכרים בעיקר משיבוצם בסרט זה או א…. הפעם, תריסר גרסאות כיסוי לשירים שהופיעו בסרט וזכו […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?