פסטיבל דרום 2010 יפתח עם "המדריך למהפכה" וינעל עם "פעם הייתי"

מתוך המדריך למהפכה. צילום: ורד אדיר.

מתוך המדריך למהפכה. צילום: ורד אדיר.

פסטיבל קולנוע דרום 2010 (התשיעי במספר) יפתח השנה בסרטם התיעודי-עלילתי של דורון צברי ואורי ענבר, "המדריך למהפכה" (30 במאי), וינעל עם סרטו של אבי נשר, "פעם הייתי" (3 ביוני). נשר חוזר שלישית ברציפות לפסטיבל דרום עם סרטיו, אחרי שהקרין בעבר את "הסודות" ואת "סוף העולם שמאלה".

"המדריך למהפכה" בנוי כשמו – מדריך לביצוע מהפכה, כל מהפכה, המבקשת לערער את הסדר הקיים. חוקים פשוטים שמתאימים לכל מאבק אזרחי ברשויות אטומות, ששכחו שמטרתן לשרת את האזרח ולא להפך. התמקדותם של הבמאים בסרט היא ברפורמה בשידור הציבורי של רשות השידור. "פעם הייתי" מתאר את קורותיהם של שלושה מתבגרים חיפאים בקיץ 1968, שחייהם משתנים בעקבות המפגש עם העולם החדש והזר של חיפה התחתית.

"איכות היצירה של צברי וענבר ברורה וסוחפת," מסרה ד"ר דפנה סרינג, מרצה בכירה במחלקה לקולנוע וטלוויזיה בספיר. "המגע האלכימי של דורון צברי ניכר ב'מדריך למהפכה' כמו בכל עבודותיו. היכולת להביא לכדי ביטוי פואטי רגישות חברתית ופוליטית נוכחת לאורך השנים ביצירתו הקולנועית והטלוויזיונית. כל אחד מהסרטים שיזם, ביים או הפיק, מביא למסך את נקודת מבטו האישית."

"ב'פעם הייתי' מסיים אבי נשר מהלך מרשים ואישי מאוד של יצירת שלושה סרטי התבגרות מורכבים וטעונים," מסר דר. אבנר פיינגלרנט, ראש המחלקה לקולנוע וטלוויזיה בספיר, יוזם ומנהל הפסטיבל. "שכל אחד מהם נוגע באזור האסור והמודחק של החברה הישראלית ועל ידי כך הוא מבקש לכתוב היסטוריה ישראלית, שגיבוריה הם דווקא דמויות השוליים שנהוג למחוק אותן. זהו סרט מרשים רחב יריעה ודק הבחנה שאנו גאים לנעול אתו את הפסטיבל השנה ובכך גם לעורר דיון במה שנדיר כל כך היום בקולנוע הישראלי."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?